Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Dok. nr.:
Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
DEPAAK
-
189019
Det talte ord gælder
[Den 13. december 2016, kl. 15.00, Lokale 1-133 (Christiansborg)]
TALEPAPIR
Samråd i Sundheds- og Ældreudvalget om læger fra
andre EU-lande
Samrådsspørgsmål N (stillet af Flemming Møller Mortensen
(S)):
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at læger fra andre EU-lande
har et tilstrækkeligt højt fagligt niveau, før de opnår ansættelse
på et dansk hospital? Vil ministeren tage initiativ til at stramme
de nuværende regler, og vil ministeren sørge for en højere grad
af koordinering mellem regionerne og de enkelte sygehuse, så
en udenlandsk læge ikke kan blive fundet ukvalificeret et sted
for derefter at opnå ansættelse et andet sted?
***
[Indledning]
Først vil jeg gerne sige tak for invitationen til dette samråd om
læger fra andre EU-lande, som er et meget relevant emne.
Jeg er bl.a. blevet spurgt om, hvad jeg vil gøre for at sikre,
at læger fra andre EU lande har et tilstrækkeligt højt
fagligt niveau, før de opnår ansættelse på et dansk
hospital.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at der ikke er nogen tvivl om,
at befolkningen skal kunne have tillid til, at sundhedspersonalet
i Danmark leverer fagligt kvalificerede og sikre sundhedsydelser.
Når det er sagt, så er det vigtigt at understrege, at
arbejdsgiveren – f.eks. regionerne – har et ansvar for, at
sundhedspersonalet er kvalificerede til de jobs, de skal
bestride.
Samtidig har Styrelsen for Patientsikkerhed ansvaret for at
gribe ind, hvis de bliver bekendt med, at en
sundhedsperson er til fare for patientsikkerheden.
***
[Styrelsen for Patientsikkerheds ansvar]
Styrelsen for Patientsikkerhed har endvidere som central
myndighed på området ansvar for, at ordningerne for
autorisation, godkendelse af uddannelser og anerkendelser af
specialer opfylder kravene i love og bekendtgørelser.
Ydermere har styrelsen ansvar for at føre tilsyn med
autoriserede sundhedspersoner.
Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer dokumentationen for
uddannelse ved ansøgning om autorisation.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
Dette gælder både for danske og udenlandske læger.
Men jeg vil gerne understrege, at dette på ingen måde erstatter
arbejdsgiverens pligt til at se dokumentation for relevant
uddannelse samt autorisationsstatus.
***
[Gældende retsgrundlag]
Det er vigtigt at forstå, at der gælder forskellige regelsæt for
opnåelse af dansk autorisation alt efter, hvor den udenlandske
sundhedsperson er uddannet og hvor denne er statsborger.
Dette samråd vedrører som bekendt EU lægerne. Og for
netop disse EU læger er Danmark bundet af EU reglerne
på området.
***
[Læger uddannet i EU/EØS - Anerkendelsesdirektivet]
Rådets Direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer
-
også kaldet
Anerkendelsesdirektivet.
Som medlem af EU har Danmark nemlig forpligtet sig til at
implementere bestemmelserne i Europa-Parlamentets og
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
Med Anerkendelsesdirektivet følger, at læger, der er
statsborgere i EU og kan dokumentere at have
gennemført en uddannelse som læge, kan søge Styrelsen
for Patientsikkerhed om automatisk anerkendelse og
dermed uden videre modtage dansk autorisation.
Det betyder, at Danmark
[i praksis Styrelsen for
Patientsikkerhed]
helt automatisk skal anerkende læger,
der er uddannet i andre EU lande og give dem mulighed
for at arbejde i Danmark ved at udstede autorisation til
selvstændigt virke som læge.
Anerkendelsesdirektivet har dog for bl.a. lægeuddannelsen
defineret mindstekrav for så vidt angår niveau, varighed og
indhold.
***
[EU’s mindstekrav til lægeuddannelsen]
Medlemslandende – og dermed Danmark - har ved
implementeringen af anerkendelsesdirektivet forpligtet sig til at
sikre, at den medicinske grunduddannelse som en læge
gennemfører, bl.a. omfatter:
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
mindst fem års studier af mindst 5500 timers teoretisk og
praktisk undervisning
samt yder garanti for fyldestgørende kendskab til de
videnskaber, som lægegerningen bygger på.
Herudover har man forpligtet sig til, at
speciallægeuddannelsen skal omfatte teoretisk og
praktisk undervisning og opfylde den minimumsvarighed,
der er angivet for hvert enkelt speciale.
Det betyder, at der er en indbygget tillid til, at alle
medlemslande drager omsorg for, at kvalitet, indhold og
varighed af lægeuddannelserne i samtlige medlemslande er på
plads inden de søger arbejde i et andet EU-land.
Men dette præciserer blot vigtigheden af, at den
ansættende myndighed fører tæt supervision og sikrer
oplæring i starten af ansættelsesperioden.
[Sprogkrav]
***
Anerkendelsesdirektivet giver dog mulighed for, at
medlemslandene kan indføre sprogkrav for EU/EØS
statsborgere, hvis erhverv har konsekvenser for
patientsikkerheden.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
I Danmark har vi på nuværende tidspunkt ikke nogen
forudgående kontrol af sproglige færdigheder, inden der
udstedes dansk autorisation til EU- og nordiske læger.
Hvis denne mulighed skal udnyttes kræver det, at den
nuværende implementeringsbekendtgørelse ændres.
I dag er det således op til arbejdsgiver at sikre sig, at den
læge, der ansættes, har de fornødne sprogfærdigheder
for at kunne varetage jobbet.
[Arbejdsgivers ansvar]
Arbejdsgiverne - f.eks. regionerne - skal således sikre sig, at de
læger, som de ansætter, helt generelt har de fornødne
kompetencer – og dette ikke kun i forhold til de sproglige
færdigheder.
Og jeg vil gerne understrege, at dette gælder for
ansættelsen af danske såvel som udenlandske læger.
Som hjælperedskab hertil har Styrelsen for Patientsikkerhed
udarbejdet en vejledning om ansættelse af sundhedsfagligt
personale
[senest opdateret i 2016],
som bl.a. beskriver
arbejdsgiverens ansvar i forbindelse med ansættelser.
Regionerne tager udgangspunkt i denne vejledning, når de
ansætter læger fra bl.a. EU/EØS lande.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
1706144_0007.png
Ved ansættelse bør arbejdsgiver således altid sikre sig, at den,
som skal ansættes:
har de faglige kvalifikationer, der kræves for at kunne
bestride jobbet, samt
har tilstrækkelige sprogfærdigheder og
kommunikationsevner i forhold til opgavevaretagelsen.
Det er mit klare indtryk, at regionerne er fuldt ud
opmærksomme på deres ansvar som arbejdsgiver.
Det er jo også i regionernes interesse, at de læger, som de
ansætter, er kompetente og dygtige.
***
***
[Det risikobaseret tilsyn]
Danmark.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at lægerne fra andre EU-lande
er underlagt samme tilsyn, som læger, der er uddannet i
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
1706144_0008.png
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med alle læger, der
arbejder i Danmark.
Dette gælder uanset, hvor vedkommende er uddannet.
Der føres ikke et særligt tilsyn med læger, blot fordi de er
af anden national oprindelse end dansk!
For en læges dygtighed og faglighed afhænger jo ikke af
lægens nationalitet!
Nu spørges der blandt andet til, hvad jeg vil gøre for at stramme
de nuværende regler.
Hertil vil jeg gerne svare, at vi for ganske nyligt har styrket
mulighederne på tilsynsområdet ved, at vi bredt i Folketinget
har besluttet at gøre tilsynet risikobaseret.
Vi har altså gennemgået området og strammet op og justeret
hvor nødvendigt.
Vi bruger altså ressourcerne dér, hvor man
erfaringsmæssigt ved, at der er størst risiko for
patienterne.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
Med stramningerne på tilsynsområdet har Styrelsen for
Patientsikkerhed også fået muligheden for at gribe
hurtigere ind over for f.eks. læger, der er til fare for
patientsikkerheden.
I forhold til bekymringen om, at læger fra EU angiveligt skulle
skifte ansættelsessted oftere end andre læger, så er der ikke
objektivt noget der tyder på, at læger fra andre EU lande skifter
hyppigere ansættelsessted end danske læger.
Og jeg vil gerne slå fast, at det at skifte arbejdssted i sig
selv ikke betyder, ar lægen ikke er fagligt kvalificeret!
Men modtager styrelsen en oplysning om, at en læge har haft
betænkeligt mange ansættelsessteder, så vil styrelsen vurdere,
hvorvidt dette kan skyldes manglende egnethed eller faglige
problemer på ansættelsesstedet.
Men dette er i forhold til læger generelt – det gælder
naturligvis også for danske læger, som har flere kortvarige
ansættelser rundt omkring.
Styrelsen vil i sådanne tilfælde foretage en samlet
vurdering af lægens faglige virke. Samme gør sig også
gældende, i tilsynssager på grund af en læges manglende
sproglige færdigheder.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
***
[Tilsynssager]
Siden oktober 2011 har Styrelsen for Patientsikkerhed udstedt i
omegnen af 950 danske autorisationer til læger uddannet i EU.
Inden for samme periode har styrelsen haft 14 faglige
tilsynssager på læger uddannet i EU med dansk
autorisation.
Fire af disse 14 sager er afsluttet med en sanktion
[hertil
kommer to igangværende sager]
Og for en god ordens skyld kan jeg her tilføje, at ingen af
de 14 sager vedrører manglende sprogfærdigheder.
Fra 1. januar i år til og med november er der til sammenligning
truffet afgørelse om virksomhedsindskrænkning i seks sager
vedrørende læger
I samme periode sket autorisationsfratagelse i 35 sager
vedrørende læger
Ud af disse i alt 41 sager, hvor der er truffet afgørelse om
sanktioner, vedrørte kun én enkelt en EU-læge.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
[Afsluttende bemærkninger]
***
Hvis jeg skal opsummere, så har Danmark implementeret
anerkendelsesdirektivet, hvilket betyder, at Styrelsen for
Patientsikkerhed helt automatisk skal anerkende læger, der er
uddannet i andre EU lande og give dem mulighed for at arbejde i
Danmark ved at udstede autorisation til selvstændigt virke som
læge.
Det er naturligvis helt afgørende, at de læger, som ansættes på
de danske sygehuse- danske såvel som udenlandske - har de
fornødne kompetencer, som skal til, for at patienter kan tilbydes
en sikker behandling af høj kvalitet i sundhedsvæsnet.
I forhold til de læger, som er uddannet i EU, så er dette
sikret via anerkendelsesdirektivets mindstekrav til
lægeuddannelserne.
Det, at man skal anerkende læger, uddannet i andre EU lande,
ændrer ikke ved, at en arbejdsgiver – f.eks. regionerne - skal
sikre sig, at de læger, som de ansætter, har de fornødne
kompetencer og er fagligt dygtige.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 13/12-16 om ansættelse af udenlandske læger på danske hospitaler, til sundhedsministeren
Det er arbejdsgiverens pligt til at se dokumentation for
relevant uddannelse samt autorisationsstatus inden man
ansætter en læge – dansk såvel udenlandsk.
Det er ligeledes min klare forventning, at arbejdsgiverne - f.eks.
sygehusledelserne – løbende følger med i kvaliteten på de
enkelte afdelinger.
Og griber ind, hvis der er læger, der ikke leverer
tilfredsstillende – danske såvel som udenlandske læger.
Det ligger for mig at se helt grundlæggende i dét at have
et driftsansvar.
Og så er der i øvrigt fra centralt hold en række redskaber og
initiativer, som skal være med til at værne om patienternes
sikkerhed og højne kvaliteten.
f.eks. det risikobaserede tilsyn, som griber ind, hvis noget
går galt i sundhedsvæsenet.
Tak for ordet.
[Slut]
Side 12