Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1716577_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 30-01-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPKLM
Sagsnr.: 1611070
Dok. nr.: 277728
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. december stillet følgende
spørgsmål nr. 286 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 286:
”Ministeren
bedes kommentere oplægget fra Folketingets økonomiske konsulent
Niels Hoffmeyers møde med udvalget den 6. december 2016 om de nyeste data i
sundhedsvæsenet på bl.a. kræftområdet, jf. SUU alm. del
bilag 106.”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen,
som oplyser følgende:
Indledningsvis skal Sundhedsstyrelsen bemærke, at styrelsen alene kan kommente-
re på det medsendte materiale, idet styrelsen ikke har hørt oplægget som figurer og
kommentarer omhandler. Styrelsens bemærkninger har derfor en mere overordnet
karakter.
Indledning vedr. tobaksrygning som risikofaktor for kræft og hjertekarsygdom
Tobak er stærkt afhængighedsskabende, og rygning er vigtigste forebyggelige risiko-
faktor i Danmark og i EU. Rygning er den primære risikofaktor for kræft og for iskæ-
misk hjertesygdom.
Historisk har rygeprævalensen ligget højt i Danmark sammenlignet med andre euro-
pæiske lande
1
. I 1950’erne røg knap 60% af befolkningen dagligt. Dette tal er faldet til
ca. 16% i 2016 hvor 15% af mændene og 17% af kvinderne ryger dagligt.
Risikoen for at opleve tobaks-relateret-sygdom falder efter rygestop. Efter 5 år er ri-
sikoen for nogle kræftformer halveret (fx kræft i mundhule og spiserør) og efter 10 år
er risikoen for kræft i luftvejene halveret. Efter 1-2 år er risikoen for at få en blodprop
halveret og 10 år efter rygestop er risikoen for at få en blodprop den samme som hos
en der aldrig har røget.
De negative helbredseffekter ved rygning kommer med årtiers forsinkelse. Det bety-
der, at den historiske høje rygeprævalens vurderes at være en væsentlig del af forkla-
ringen på Danmarks høje placering i forhold andel af diagnosticerede tilfælde af kræft
sammenlignet med andre OECD-lande. Den faldende prævalens af rygning forventes
1
http://www.erswhitebook.org/chapters/the-burden-of-lung-disease/
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om kommentar til oplægget fra Folketingets økonomiske konsulent Niels Hoffmeyers møde med udvalget den 6/12-16 om de nyeste data i sundhedsvæsenet på bl.a. kræftområdet, jf. SUU alm. del - bilag 106, til sundhedsministeren
at blive afspejlet i faldende prævalens af en række kræftformer og hjertekarsygdom-
me de kommende årtier.
Incidens af kræft
I figur 7 beskriver OECD et gennemsnit på 275 nye tilfælde kræft pr. 100.000 indbyg-
gere i 2012. Heraf er antal nye kræfttilfælde blandt kvinder ca. 240 pr. 100.000 ind-
byggere og for mænd ca. 310 pr. 100.000 indbyggere. Danmark har det højeste antal
kræftramte personer i forhold til befolkningens størrelse blandt OECD-landene. Sam-
let set er der ca. 340 nye kræfttilfælde pr. 100.000 indbyggere i Danmark. Af Cancer-
registerets årsrapport fra 2015 fremgår, at der, i sammenligning med året før, har
været et lille fald i den samlede incidensrate blandt mænd og kvinder på henholdsvis
1,6% og 0,6%.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at Danmarks placering kan have sammenhæng
med den historisk høje rygeprævalens i Danmark, som beskrevet ovenfor. Tidlig op-
sporing og screening kan også påvirke incidensrater, og særligt i forbindelse med ind-
førelse af et nyt screeningsprogram. Formålet med screeningsprogrammer er oftest
at opdage kræft i et tidligt stadie, eller at opdage forstadier til kræft, hvilket kan øge
muligheden for at tilbyde helbredende behandling.
Overlevelse af kræft
I figur 8 beskriver OECD kræftdødelighed i forskellige lande i 2013, og der ses 200
dødsfald der skyldes kræft pr. 100.000 indbyggere i gennemsnit, mens det tilsvarende
tal i Danmark er 250 pr. 100.000 indbyggere. Danmark har gennem mange år haft la-
vere 1- og 5- års overlevelse i sammenligning med andre Nordiske lande.
I Sundhedsstyrelsens faglige oplæg til Kræftplan IV ses at forskellen i overlevelse for
mange kræftsygdomme mellem Danmark og de andre nordiske lande bliver mindre,
og særligt bemærkes det, at den relative overlevelse efter 1 år blandt danske mænd
med kræft, nærmer sig overlevelsen i de øvrige Nordiske lande. Denne forbedring
fremgår også af de overlevelsesanalyser der er præsenteret i figur 12-15. Disse figu-
rer er baseret på data fra de kliniske databaser for lunge-, tyk- og endetarms-, ægge-
stok og brystkræft. Der er gennem de seneste år sket meget på kræftområdet i Dan-
mark. Af væsentlige tiltag kan fx nævnes de tre tidligere kræftplaner, etablering af
Danske Multidisciplinære Cancer Grupper (DMCG), indførelse af pakkeforløb for
kræft og aftalen om akut behandling og klar besked fra 2007. Derover har der været
tiltag vedr. organisering, herunder specialeplanlægning, som har medført at behand-
ling af kræft er blevet centraliseret, og de behandlende enheder dermed har opnået
større volumen og rutine i behandling af de enkelte. Endelig vil styrelsen bemærke at
kliniske kvalitetsdata-baser på kræftområdet leverer vigtig viden om behandlingsef-
fekt og – kvalitet.
Hjertesygdom
I figur 16 ses OECD-tal for dødelighed af iskæmisk hjertesygdom med OECD gennem-
snit på 117 pr. 100 000 indbyggere og et fald på 45% i dødelighed i tidsperioden
1990-2013. De tilsvarende tal i Danmark er 71 pr. 100 000 og det fremgår at der har
været et fald på 77% i dødelighed af iskæmisk hjertesygdom i Danmark i tidsperioden
1990-2013. Dermed er Danmark det OECD-land der har det største fald i dødelighed.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om kommentar til oplægget fra Folketingets økonomiske konsulent Niels Hoffmeyers møde med udvalget den 6/12-16 om de nyeste data i sundhedsvæsenet på bl.a. kræftområdet, jf. SUU alm. del - bilag 106, til sundhedsministeren
Det er styrelsens vurdering, at bedre behandlingsmuligheder og ikke mindst bedre
organisering af indsatsen er væsentlige dele af årsagen hertil. Med den Hjerteplan,
som blev iværksat i Danmark i 1992, blev fokus på forebyggelse, hurtigere diagnostik
og målrettet behandling af hjerte-karsygdom øget. Effekten heraf kan nu ses. Oplys-
ning til borgerne om livsstilsændring, tidlig henvendelse til sundhedsvæsenet ved
symptomer sammen med et effektivt samarbejde mellem primær sektor, det
præhospitale beredskab og sygehusvæsenet samt centralisering af de højt specialise-
rede behandlingstilbud bidrager i fællesskab til de gode resultater.
Slagtilfælde i hjernen (apopleksi)
Der er årligt ca. 12.500 tilfælde af apopleksi i Danmark, hvoraf ca. 85% af apopleksitil-
fælde skyldes blodprop i hjernen og ca. 15% skyldes hjerneblødning. I figur 17 ses
OECD-tal for dødelighed af slagtilfælde i hjernen (på baggrund af blodprop i hjernen
eller hjerneblødning) i 2013. OECD-gennemsnittet er 66 pr. 100.000 indbyggere med
et fald i dødelighed på 54% i tidsperioden 1990-2013. De tilsvarende tal for Danmark i
2013 er 54 dødsfald af apopleksi pr. 100.000 indbyggere, og der ses et fald i dødelig-
hed på 51% i den nævnte tidsperiode. Forbedring i medicinsk og kirurgisk behandling
af apopleksi og mere effektiv organisering har formentligt bidraget til det markante
fald i dødelighed.
Danmark har en bedre placering end fx Finland og Sverige, der ifølge specialister er
kendte for høj behandlingskvalitet og er blandt lande Danmark ofte sammenligner sig
med. Den største risikofaktor for apopleksi er tobaksrygning og rygeprævalensen er
meget højere i Danmark end i vores Nordiske nabolande.
Generel bemærkning til benchmarking og data
Sundhedsstyrelsen bemærker, at benchmarking, som i OECD-analyserne, forudsætter
ensartede data på tværs af lande. Det forudsætter igen ensartet tilgang til registre-
ring, og ensartet datakomplethed. Forskelle mellem lande i forhold til fx registrering
og komplethed af data kan afspejle sig i opgørelser som de i oplægget fremhævede.”
Jeg henholder mig til Sundhedsstyrelsens svar.
Det skal i øvrigt bemærkes, at der i Kræftplan IV aftalt med Finansloven for 2017 er
opstillet en konkret national målsætning om, at overlevelsen efter kræft i Danmark
skal på niveau med de bedste af vores nordiske nabolande i 2025. Ligesom regerin-
gen har sat en national målsætning om, at der skal være en røgfri generation af børn
og unge i 2030.
Og med de nationale mål satte den daværende regering, Danske Regioner og KL i for-
året 2016 otte ambitiøse nationale mål for kvaliteten i sundhedsvæsenet. Formålet
med de nationale mål og de tilhørende indikatorer er, at de tre hovedaktører i sund-
hedsvæsenet - sygehuse, kommuner og almen praksis - hele tiden arbejder i fælles
retning mod endnu højere kvalitet i det danske sundhedsvæsen til gavn for patien-
terne. Udviklingen i de nationale mål og indikatorer bliver løbende fulgt.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby /
Katja Leth-Møller
Side 3