Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1702750_0001.png
Samarbejdsaftale mellem Region Hovedstaden og kommunerne i regionen om
tilrettelæggelse af opgaver for fælles hjælperordninger for borgere med kronisk
respirationsinsufficiens – november 2016
1. Indledning
Lov nr. 1537 af 27. december 2014 om ændring af sundhedsloven, som Folketinget vedtog den 19.
december 2014, vedrører hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens.
Lovændringen betyder bl.a., at regionsråd og kommunalbestyrelser er forpligtet til at indgå aftaler
om fælles hjælperordninger.
Formålet med reglerne er bl.a. at sikre, at borgeren får størst mulig indflydelse på eget liv og
samtidig får behandling af høj kvalitet. Endvidere er formålet at medvirke til, at regionernes og
kommunernes administration af de fælles ordninger forenkles og samlet set reduceres.
Ministeriet for Sundhed og Ældre har vedrørende aftalernes indhold udstedt en bekendtgørelse (nr.
987 af 24. august 2015) og en vejledning (nr.10338 af 24. august 2015).
Det fremgår af regelsættet, at regionen og kommunerne i regionen skal indgå aftale om
tilrettelæggelse af fælles hjælperordninger i hjemmet til personer, som både har respirationshjælpere
efter sundhedslovens § 79, stk.1 og hjælpere efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96. Aftalerne
skal omhandle den samlede tilrettelæggelse af fælles hjælperordninger med henblik på at løse
opgaven i fællesskab og på en ensartet måde. Dette indebærer, at aftalerne bør omhandle de emner,
der erfaringsmæssigt kan opstå tvivl eller uenighed om.
Aftalerne kan omhandle principper for fordeling af de samlede udgifter til hjælperordninger mellem
regionen og kommunerne i regionen. Hvis aftalerne mellem regionen og kommunerne i regionen
ikke indeholder principper for fordeling af de samlede udgifter til fælles hjælperordninger, afholder
regionen 67 % og kommunerne 33 % af de samlede udgifter.
I ordninger, hvor patienten får respirationshjælp efter sundhedslovens § 79, stk.1 og kommunal
hjælp efter servicelovens § 83 og § 85, vil der nogle gange også være visiteret/ordineret kommunal
hjælp i henhold til sundhedsloven (f.eks. hjemmesygepleje i form af sondeernæring, sårpleje og
medicingivning). Ifølge ordlyden i lovgivningen er sådanne opgaver ikke omfattet af fælles
hjælperordninger, men parterne i nærværende aftale er enige om at arbejde for at lade sådanne
opgaver indgå i de fælles ordninger til gavn for både patienten og økonomien, i de tilfælde hvor det
giver mening og hvor det er muligt.
Region Hovedstaden og kommunerne i regionen er overordnet enige i en hensigtserklæring om at
arbejde for etablering af fælles hjælperordninger, hvor der er tale om overlappende hjælp efter
sundhedsloven og efter serviceloven. Herved undgås at flere hjælpere end nødvendigt opholder sig
samtidig i borgerens hjem, ligesom der samlet er såvel udgiftsmæssige som administrative fordele
for regionen og kommunerne ved fælles ordninger.
1
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0002.png
På baggrund af ovennævnte regelsæt og hensigtserklæring er udarbejdet denne aftale mellem
Region Hovedstaden og kommunerne i regionen om tilrettelæggelse af opgaver for borgere med
kronisk respirationsinsufficiens.
Aftalen har karakter af en overordnet rammeaftale, der er ens for alle ordninger, der er omfattet af
de ovenfor nævnte paragraffer. Aftalen omhandler den samlede tilrettelæggelse af fælles
hjælperordninger.
2. Patientgruppe omfattet af samarbejdsaftalen
Denne samarbejdsaftale omhandler forløb, hvor sygehuset har behandlingsansvaret for en borger
med kronisk respirationsinsufficiens, og som er tildelt en hjælperordning i hjemmet. Borgerne kan
være såvel børn som voksne, og den respiratoriske hjælp kan vedrøre en isoleret lidelse eller
vedrøre en del af et omfattende handicap.
Konkret vedrører aftalen regionens og kommunernes administration af fælles hjælperordninger til
borgere med kronisk respirationsinsufficiens, som får hjælp i hjemmet til respirationsbehandling
efter sundhedsloven og hjælp efter følgende paragraffer i serviceloven:
- § 83: Personlig og praktisk hjælp i hjemmet (hjemmehjælp)
- § 85: Socialpædagogisk bistand
- § 95: Kontant tilskud til personlig og praktisk hjælp over 20 timer om ugen
- § 96: Borgerstyret personlig assistance (BPA)
-
Det bemærkes, at aftalen også gælder for ordninger, hvor børn har hjælpere til
respirationsbehandling efter sundhedsloven og hjælp efter servicelovens § 83 i kraft af henvisningen
i servicelovens § 44, se dog nedenfor.
Der er tale om fælles hjælperordninger, når hjælp i hjemmet til respirationsbehandling og hjælp i
hjemmet efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96 helt eller delvist kan varetages af de samme
personer, og dermed kan tilrettelægges som en ordning til gavn for borgeren og af hensyn til en
hensigtsmæssig ressourceanvendelse. Der er således ikke tale om en fælles hjælperordning, hvis
borgeren får hjælp til respirationsbehandling i hjemmet om natten og hjælp efter serviceloven nogle
timer i løbet af dagen.
Når der er tale om en fælles hjælperordning, skal ordningen tilrettelægges ud fra borgerens samlede
behov for hjælp, herunder således at de fælles hjælpere varetager både respirationsbehandling og
hjælp efter serviceloven i det omfang, det er muligt.
Respiratorbrugere som samtidigt er bevilget hjælp efter servicelovens § 95 og § 96 har mulighed for
selv at vælge leverandør af respiratorhjælpen, jf. afsnit 4 nedenfor.
Respiratorbrugere med hjælp efter servicelovens § 83 og § 85 har ikke samme ret til at vælge
leverandør af respiratorhjælpen.
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0003.png
Respiratorbrugere, som samtidig modtager hjælp efter servicelovens § 83, har dog mulighed for frit
valg af leverandør af selve servicelovshjælpen (jf. servicelovens § 91) og mulighed for selv at vælge
at udpege en person til at udføre opgaverne (jf. servicelovens § 94).
Bestemmelserne i servicelovens §§ 91 og 94 omfatter ikke beboere på plejehjem m.v. Det er ikke
endeligt afklaret, hvorvidt servicelovens § 44 alene giver adgang til §§ 83, 84, stk. 2 og 86, eller om
børn også har adgang til frit valg af leverandør.
Det bemærkes endvidere, at borgeren ikke har ret til frit valg af leverandør i forhold til hjælp i form
af socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85.
Aftalen omfatter ikke fælles hjælperordninger for borgere, som har respirationsbehandling i
hjemmet efter sundhedsloven og modtager hjælp efter §§ 42, 84, stk. 1, 97 eller 118 i serviceloven.
3. Ansvarsfordeling og fastsættelse af behovet for hjælp
3.1. Regionen/sygehusvæsenet (hospitalsvæsenet)
Sygehusvæsenet har det lægelige ansvar for den respiratoriske behandling, som er en højt
specialiseret sygehusfunktion, og er af Sundhedsstyrelsen konkret placeret ved landets tre
respirationscentre – for Region Hovedstadens vedkommende Respirations Center Øst (RCØ).
Respirationsbehandling er lægeforbeholdt virksomhed, som kan delegeres til en medhjælp. Uanset
respirationshjælpernes ansættelsesforhold er det de ansvarlige læger på de højt specialiserede
respirationscentre, der har det sundhedsfaglige ansvar for respirationsbehandling, der ydes i
borgerens hjem. Respirationscenteret har pligt til at udvælge, instruere, oplære og føre tilsyn med
respirationshjælperne. De ansvarlige læger på respirationscentrene har således et ansvar for at sikre,
at de personer, som udøver respirationsbehandling i hjemmet, har de kvalifikationer, der er
nødvendige for at udføre opgaven, og er i stand til at følge den skriftlige behandlingsplan, som
lægen på respirationscenteret har udarbejdet. Oplæring af nyetablerede hjælperhold kan for Region
Hovedstadens vedkommende kun ske på RCØ.
I lægens ordination af respirationsbehandling indgår art, omfang og indhold, herunder hvor mange
timer der er behov for, for at varetage alle procedurer i forbindelse med respirationsbehandlingen
inkl. overvågning. Alle de procedurer, som hjælperen skal udføre, er beskrevet af den ansvarlige
læge i behandlingsplanen samt i RCØ’s instruks manual (sidemandsoplæringsprogram og
kompetencekompendium) til brug i hjemmet.
Konkret betyder ovenstående, at patienten ikke kan udskrives til hjemmet, før der er etableret faglig
forsvarlig overvågning. Sygehusvæsenet har ansvaret for, at borgeren har det korrekte udstyr og for,
at de ansatte hjælpere er korrekt instrueret i varetagelsen af den ordinerede respiratoriske
behandling og overvågning. Når en borger starter i respiratorbehandling, er det derfor
respirationscenterets opgave at fastsætte, hvad der knytter sig til brugen af respiratoren, at udlevere
det respiratoriske udstyr og at sikre levering af remedier og artikler til behandlingen i borgerens
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0004.png
hjem. Øvrige hjælpemidler og plejeartikler, der knytter sig til pleje af borgeren, skal leveres af
kommunen.
Respirationscenteret fastlægger og kontrollerer den respiratoriske behandling, oplærer hjælpere til
overvågningsopgaven og fører tilsyn hermed, og står til rådighed telefonisk døgnet rundt såfremt
der opstår spørgsmål i forbindelse med den respiratoriske behandling og overvågning i hjemmet.
Ved rekruttering af nyt personale til respiratorisk overvågning i ordninger, hvor borgeren modtager
hjælp efter servicelovens bestemmelser, jf. side 2, skal der lægges vægt på, at de pågældende
personer kan løse opgaver og yde hjælp til borgeren efter serviceloven, hvis der er eller senere
etableres en fælles hjælperordning.
3.2. Kommunerne
Kommunerne er forpligtede til at yde borgeren personlig pleje og omsorg samt praktisk og
personlig bistand. Kommunerne har ansvar for de opgaver, der er socialt relaterede, jf.
servicelovens §§ 83, 85, 95 og 96, såfremt brugeren er berettiget til disse ydelser.
Udmålingen af, hvor meget hjælp efter serviceloven borgeren har behov for til f.eks. personlig og
praktisk hjælp i hjemmet, socialpædagogisk bistand eller BPA, foretages af kommunen.
Vurderingen skal foretages på baggrund af en konkret, individuel helhedsvurdering af borgerens
samlede behov for hjælp som følge af funktionsnedsættelsen, uafhængigt af at borgeren samtidig
har behov for respirationsbehandling efter sundhedsloven.
Kommunen har således myndigheden til at fastsætte, hvor mange timer borgeren er berettiget til
hjælp, pleje, ledsagelse m.v. Flere fagpersoner skal ofte inddrages med henblik på et dækkende
billede af borgerens situation og behov. RCØ kan bidrage hertil i nogen af forløbene.
Kommunerne har tilsynsforpligtelsen i forhold til, at de visiterede ydelser efter serviceloven ydes i
henhold til visiteringen og med den fornødne kvalitet. Kommunerne har endvidere
tilsynsforpligtelsen for de kommunale ydelser, som er visiteret efter sundhedsloven (f.eks.
sondeernæring, sårpleje og medicingivning).
3.3. Dialog
Kommunerne har som led i tilsynsforpligtelsen et ansvar for at sikre, at de personer, som udøver
servicelovsopgaver i hjemmet, har de kvalifikationer, der er nødvendige for at udføre opgaven og
kan henstille til den pågældende arbejdsgiver for det personale, der yder hjælp efter serviceloven, at
sikre de nødvendige faglige kompetencer.
Parterne forpligter sig gensidigt til at orientere hinanden om væsentlige forhold og ændringer, og
herunder at arbejde på at få løst opståede udfordringer eller kvalitetsbrist i de enkelte ordninger. Det
kan f.eks. være opståede arbejdsmiljøproblemer, hvor borgeren som arbejdsgiver eller arbejdsleder
ikke ønsker at følge den instruktion og vejledning om arbejdstidsregler eller tunge løft, som er
blevet givet.
4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0005.png
Uanset ordningens forankring hos enten region eller kommune forpligter hver part sig til at reagere
på oplysninger fra den anden part om, at opgaven ikke løses tilfredsstillende og at søge at
tilvejebringe en løsning. Såfremt der ikke kan findes en løsning, må det konkret vurderes, om der
fortsat kan være tale om en fælles hjælperordning.
4. Ansættende myndighed/valg af arbejdsgiver og arbejdsmiljø ved hjælp efter
sundhedsloven og servicelovens §§ 95 og 96
Der gælder særlige bestemmelser for valg af hjælpere for borgere, som modtager hjælp efter
sundhedsloven og servicelovens §§ 95 eller 96. Formålet er at sikre, at en borger får valgfrihed med
hensyn til varetagelse af arbejdsgiveropgaver for hjælperordninger, og at borgeren ikke risikerer at
få to forskellige hjælperhold i hjemmet samtidig.
Borgere har således ret til at lade den samme forening eller private virksomhed, der er arbejdsgiver
for den hjælper, som udfører hjælp til borgeren efter servicelovens §§ 95 eller 96, være arbejdsgiver
for den hjælper, som skal varetage opgaver forbundet med respirationsbehandling.
Borgere, der har arbejdsgiveransvar i ansættelsesretlig betydning over for deres hjælpere efter
serviceloven, har desuden ret til at vælge at lade dette arbejdsgiveransvar gælde for hjælpere, der
yder respirationsbehandling. Det samme gælder i tilfælde, hvor borgeren har overdraget
arbejdsgiveransvaret til en nærtstående, samt i tilfælde, hvor en nærtstående er tilskudsmodtager og
arbejdsgiver for hjælperne eller har overdraget arbejdsgiveransvaret til en anden nærtstående. Det
bemærkes, at en forening eller privat virksomhed ikke vil kunne oplære deres hjælpere til at
varetage respirationsbehandling.
Det er RCØs ansvar, at hjælperne har de nødvendige og tilstrækkelige kompetencer til at udføre
behandling og overvågning forsvarligt – herunder at sikre instruktion, udvælgelse og tilsyn i og med
disse kompetencer. Det er borgeren, der er ansvarlig for at hjælperne kommer på kursus på RCØ, og
at hjælperne ikke tager alenevagter, før de er certificerede.
Borgere, som har mulighed for selv at vælge arbejdsgiver for hjælperordninger, kan få rådgivning
og information om disse valgmuligheder ved henvendelse til RCØ eller den kommune, hvor den
pågældende er borger. Der henvises i øvrigt til omtalen i afsnit 8 Praktiske foranstaltninger
vedrørende tilrettelæggelse af fælles hjælperordninger.
Reglerne om arbejdsmiljø gælder for arbejde, som udføres på sundhedsområdet, herunder i
forbindelse med den hjælp, som udføres efter servicelovens §§ 95 eller 96 og
respirationsbehandling efter sundhedsloven. Arbejdsmiljølovgivningen gælder således for fælles
hjælperordninger til borgere med kronisk respirationsinsufficiens. Ifølge arbejdsmiljølovgivningen
er det arbejdsgiverens pligt at sikre, at arbejdsmiljøet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt, hvilket også gælder, når arbejdet udføres i private hjem.
5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0006.png
Der kan fås nærmere information om arbejdsgiveransvar og samspil med arbejdsmiljølovgivningen
ved henvendelse til den kommune, hvor den pågældende borger har handlekommune. Der henvises
til omtalen af kontaktpunkter og hjemmeside i afsnit 8 Praktiske foranstaltninger vedrørende
tilrettelæggelse af fælles hjælperordninger.
5. Fordeling af udgifter
5.1. Fordeling af udgifter
Regionerne har ansvaret for finansiering af hjælp til respirationsbehandling, og kommunerne har
ansvaret for finansiering af hjælp efter serviceloven.
Ved fordeling af udgifter til fælles hjælperordninger er beregningsgrundlaget de samlede udgifter til
ordningerne, herunder udgifter til aflønning af hjælperne, udgifter forbundet med
arbejdsgiveropgaver, nødvendige omkostninger ved overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen,
sygefravær, vikardækning, forsikringer, evt. administrationsbidrag m.v.
Såfremt en ordning kan karakteriseres som en fælles hjælperordning omfattes samtlige timer i
døgnet, som en borger modtager hjælp efter sundhedsloven og efter §§ 83, 85, 95 eller 96 i
serviceloven, af fordelingsnøglen. Det samlede antal timer i en fælles hjælperordning udgør i
praksis maksimalt 24 timer i døgnet - med mindre der er tale om nødvendigt overlap.
Hvis eksempelvis en borger skal have hjælp til respirationsbehandling 24 timer i døgnet og hjælp
efter serviceloven 12 timer i døgnet, og hjælpen kan varetages af samme hjælper, skal region og
kommune fordele udgifterne til de 24 timer (dvs. hele døgnet) efter fordelingsnøglen, jf. afsnit 5.2.
Tilsvarende gælder, at hvis eksempelvis en borger skal have respirationsbehandling 12 timer i
døgnet og hjælp efter serviceloven 24 timer i døgnet, og hjælpen kan varetages af samme hjælper,
skal region og kommune fordele udgifterne til de 24 timer (dvs. hele døgnet) efter fordelingsnøglen,
jf. afsnit 5.2.
Et andet eksempel drejer sig om den situation (case D i bilag1), hvor regionen har visiteret hjælp
om natten, men ingen hjælp om dagen, og hvor kommunen har visiteret punktvis hjælp i hele
døgnet. I denne situation skal udgifterne til samtlige timer, hvor borgeren modtager hjælp efter
sundhedsloven og serviceloven, indgå i fordelingsgrundlaget.
Hvis respirationscentret eller en kommune vurderer, at der er behov for mere end en hjælper ad
gangen til at varetage bestemte opgaver vedrørende henholdsvis respirationsbehandling eller hjælp
efter serviceloven, og udmåler timer til yderligere en hjælper ud over den fælles hjælper, skal
udgifterne hertil alene afholdes af regionen, hvis hjælpen er udmålt af respirationscentret, og af
kommunen, hvis hjælpen er udmålt af kommunen efter serviceloven.
6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0007.png
Det samme gør sig gældende for tilfælde, hvor behovet for en ekstra medarbejder til opgaver udmålt
af kommunen opstår som følge af, at opgaven ikke er forenelig med den respiratoriske opgave. I et
sådant tilfælde betaler kommunen selv for den ekstra hjælper.
Der henvises i øvrigt til bilag 1 Cases vedrørende visitation og fordeling af udgifter til
hjælperordninger, der beskriver forskellige ordninger med henblik på at understøtte forståelsen af
aftalen.
5.2.Fordelingsnøgle
Samarbejdsaftalen indebærer, at regionen afholder 67 % af de samlede udgifter til fælles
hjælperordninger, og kommunerne afholder 33 % af de samlede udgifter. Fordelingsnøglen finder
anvendelse fra det tidspunkt, hvor den fælles hjælperordning etableres, indtil det tidspunkt, hvor den
fælles hjælperordning ophører, jf. dog pkt. 9 Ikrafttræden og overgangsordning.
6. Betaling af udgifter til fælles hjælperordninger
Denne samarbejdsaftale fastlægger, at kommunen forestår selve betalingen for ordninger efter §§ 95
og 96, hvor borgeren har valgt at være arbejdsleder/arbejdsgiver for hjælperne, eller kommunen i
øvrigt står for ordningen. I øvrige tilfælde varetager regionen selve betalingen.
Den part, der afholder de løbende udgifter, sender elektronisk faktura samt fornøden dokumentation
til den medbetalende part. Afregning sker kvartalsvis bagudrettet. Der kan efterfølgende ske
korrektioner f.eks. i forbindelse med længerevarende indlæggelser, ophør af behandling og flytning.
7. Særlige problemstillinger
7.1. Eventuel fastholdelse af hjælperteamet i forbindelse med indlæggelse af borgeren
Ved gennemførelsen af behandling på et sygehus, er det sygehuset, der har ansvaret for at vurdere,
hvilket personale der er behov for i det enkelte tilfælde.
Særligt ved planlagte eller korterevarende indlæggelser og hvor borgeren forventes udskrevet igen,
kan det være en fordel, at det fælles hjælperteam følger med. Dermed undgås, at der skal nyansættes
hjælpere ved udskrivning fra sygehus, og der er bedre mulighed for at fastholde et stabilt
hjælperteam. Udskrivningen vil heller ikke blive forsinket af, at der skal nyansættes og uddannes
hjælpere.
Kommunerne og regionen er derfor enige om, at det er en fordel for både borger, hjælperhold,
regionen og kommunen at hjælperteamet følger med ved indlæggelse på hospital. Når borgeren er
indlagt på hospitalet, afholder regionen hele udgiften til hjælperholdet. Der er fælles
udgiftsfordeling til og med indlæggelsesdagen og fra og med udskrivningsdagen, uanset på hvilket
tidspunkt på dagen borgeren indlægges eller udskrives. Såfremt borgeren eksempelvis indlægges
den 22. marts og udskrives den 27. marts, er der fælles udgiftsfordeling til og med den 22. marts og
igen fra og med den 27. marts, således at regionen betaler hele hjælperholdet fra den 23. marts til og
med den 26. marts.
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0008.png
Ansvaret for behandlingen under indlæggelse er hospitalets, hvilket også gælder de opgaver, som et
evt. medfølgende hjælperteam udfører. Hjælperteamets opgaver kan ikke udvides til andre patienter
eller i forhold til, hvad der er fastlagt i relation til den pågældende borger.
7.2. Brugen af vikarer
7.2.1. Respirationsbrugerne forestår selv ordningerne
Hvor borgeren er arbejdsleder/arbejdsgiver for hjælperne, er der ikke via denne aftale adgang til at
rekvirere vikarer.
Da det er kommunerne, der varetager kontakten til borgerne i de tilfælde, hvor borgerne forestår
hjælperordningen, bør den pågældende kommune indtil videre være kontaktpunkt, hvis der er
fravær blandt de faste respirationshjælpere.
Der henvises i øvrigt til bilag 2, hvor der peges på forskellige muligheder for at håndtere
problemstillinger, hvis der er fravær blandt de faste respirationshjælpere.
7.2.2. Respirationsbrugerne omfattet af Region Hovedstadens rammeaftaler
I de rammeaftaler Region Hovedstaden har indgået, er det en del af aftalen, at det pågældende firma
har forsyningsforpligtelse og i relation hertil skal sørge for kompetente vikarer i tilfælde af fravær
af de faste hjælpere.
Hvis der bliver brug for en vikar, som ikke er en del af hjælperholdet, skal hjælperbureauet forsøge
at finde en vikar fra deres vikarkorps, som udover at kunne de respiratoriske opgaver også er i stand
til at varetage de kommunale opgaver. Hvis det ikke er muligt for hjælperbureauet at finde en sådan
vikar, skal det kontakte kommunen, som herefter sender en af deres vikarer til at udføre de
kommunale opgaver. I sådanne tilfælde indgår udgiften til vikardækningen i den fælles
finansieringsnøgle.
7.3. Ferie
Der er ikke hjemmel til at regionen afholder merudgifter, såfremt en borger tager hjælpere med på
et ophold uden for hjemmet og evt. til udlandet i forbindelse med ferieophold. Hvis borgeren ønsker
at tage sin respirationshjælp med på ferie, vil respirationscentret i givet fald skulle foretage en
individuel og konkret vurdering af, om respirationsbehandlingen kan foregå fagligt forsvarligt under
ferieophold og uden at påføre regionen øgede udgifter.
Kommunen kan, afhængig af efter hvilken bestemmelse der ydes hjælp, dække ydelser efter
serviceloven ved ferier og lignende. Eventuel ansøgning om hjælp rettes derfor til kommunen.
7.4. Flytning over kommune- eller regionsgrænse
Når en borger flytter til en anden kommune og eventuelt en anden region bør myndighederne i
samarbejde med borgeren sikre en smidig overflytning og koordinering af fælles hjælperordninger.
8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0009.png
Ved flytning til en anden region har den nye bopælsregion pligt til at yde hjælp til
respirationsbehandling.
Der er ikke i denne aftale fastlagt nærmere bestemmelser i forbindelse med flytning over kommune-
eller regionsgrænse, idet dette forudsættes håndteret konkret i de enkelte tilfælde under hensyn til,
at der sikres en smidig overflytning og koordinering af den fælles hjælperordning.
Kommunen skal i forbindelse med borgere, der har ordninger efter servicelovens § 95 om kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere eller § 96 om BPA, være opmærksom på, at borgerens hidtidige
opholdskommune har pligt til at fortsætte den kommunale udbetaling af tilskud ved flytning over
kommunegrænse, indtil den nye opholdskommune har truffet afgørelse om tilskud. Den hidtidige
opholdskommune har i disse tilfælde ret til refusion.
Kommunen skal endvidere i forbindelse med flytning være opmærksom på retssikkerhedslovens
bestemmelser om opholdskommune og mellemkommunal refusion.
8. Praktiske foranstaltninger vedrørende tilrettelæggelse af fælles
hjælperordninger, herunder informationsforpligtelsen
Dette afsnit beskriver nogle praktiske foranstaltninger vedrørende tilrettelæggelse af fælles
hjælperordninger.
8.1. Overgang til BPA-ordning
Alle brugere med en BPA-bevilling indkaldes til individuelt informationsmøde på RCØ, hvor de
særlige forudsætninger som gør sig gældende i respirationsordninger præsenteres, jf. arbejdsgiver/-
leder ansvar. Dette indledende møde afholdes for at sikre, at brugerne er bredt orienteret om deres
valg og nye ansvar som arbejdsleder/-giver, inden den kommunale forankring realiseres.
Tilsvarende indkaldes hjemkommunen til det efterfølgende møde med bruger og RCØ med henblik
på afklaring af, hvilke opgaver der er henholdsvis arbejdsleder og arbejdsgiver relateret. På dette
møde indgås samarbejdsaftale mellem bruger og RCØ med henblik på sikring af behandling og
delegationen i hjemmet.
Endvidere ydes der til enhver tid af RCØ vejledning af brugere, som ønsker enten at realisere en
BPA-ordning eller at søge en sådan i relation til deres respiratoriske behandling.
8.2. Kommunens visitering/udmåling af opgaver
Når den respiratoriske hjælper skal udføre opgaver efter servicelovens bestemmelser, skal RCØ
forinden vurdere, om disse opgaver er forenelige med den respiratoriske overvågning og
behandling.
Det er kommunen, som i det konkrete tilfælde udmåler eller visiterer opgaver efter serviceloven til
den enkelte respirationsbruger. Denne udmåling eller visitation kaldes noget forskelligt i de enkelte
kommuner. I denne aftale benyttes ordet ”opgavebeskrivelse”, således at det dækker over alle de
9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0010.png
forskellige måder, man i kommunerne beskriver de opgaver, som man har vurderet, der skal udføres
efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96 til den enkelte respirationsbruger. Dette sker typisk i form
af en leverandørmeddelelse.
For så vidt angår §§ 83 og 85:
Opgavebeskrivelsen skal sendes til RHO, som hurtigst muligt foranlediger, at RCØ tager stilling til
foreneligheden. Hvis det er foreneligt, udarbejder RHO en aftale mellem RHO og kommunen om de
konkrete opgaver. Opgavebeskrivelsen skal endvidere forefindes i hjemmet tilgængelig for alle
hjælpere, således at hjælperne og borgeren er klar over, hvilke opgaver der forventes varetaget af
den fælles hjælper. Herunder skal der i hjemmet foreligge en beskrivelse af, hvordan de enkelte
opgaver skal udføres. Det er kommunens ansvar at instruere hjælperne i de kommunale opgaver.
Sker der ændringer i kommunens visitering/udmåling, skal ændringerne sendes til RHO, som
hurtigst muligt foranlediger RCØs forenelighedsgodkendelse samt evt. ændring i aftalen, og
kommunen sørger for at opgavebeskrivelserne i borgerens hjem rettes i overensstemmelse hermed.
Kommunen skal foretage instruktion af hjælperne i disse nye opgaver/ændringer. Det er kommunen,
der fører tilsyn med de kommunalt visiterede opgaver – jf. afsnit 3.2. og 3.3.
For så vidt angår §§ 95 og 96:
Efter servicelovens § 96 er det borgeren, som tilrettelægger arbejdsopgaverne, og ved hjælp efter §
95 er det borgeren eller en pårørende, som har denne opgave. For at sikre de kommunale opgavers
forenelighed med de respiratoriske opgaver, skal kommunen foranledige, at borgeren indsender en
opgavebeskrivelse. Kommunen skal i dialogen med borgeren omkring tildeling af § 95 og § 96
oplyse om vigtigheden og nødvendigheden af en opgavebeskrivelse. Opgavebeskrivelsen (og
eventuelle senere ændringer) sendes af borgeren til RHO, der hurtigst muligt foranlediger, at RCØ
godkender mht. foreneligheden. Kommunen skal præcisere overfor borgeren, at borgeren skal
instruere hjælperne i de kommunale opgaver samt ændringer heri.
8.3. Kontaktpunkter
RCØ (Respirations Center Øst), Rigshospitalet:
Mailadresse: [email protected]
Telefon: 38 63 38 62
RHO (Regionsfunktionen for hjemmerespiratorordninger i Region Hovedstaden), Rigshospitalet,
Neurocentret, opgang 8 st., Nordre Ringvej 57, 2600 Glostrup:
Mailadresse: [email protected]
Telefon: 38 63 21 16 eller 38 63 49 77
9. Ikrafttræden, overgangsordning samt spørgsmål under afklaring
Bekendtgørelse og vejledning om fælles hjælperordninger til personer med kronisk
respirationsinsufficiens trådte i kraft den 31. august 2015. Det er i vejledningen præciseret, at
10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0011.png
fordelingsnøglen gælder fra bekendtgørelsens ikrafttræden den 31. august 2015 både for ordninger,
som var etableret inden bekendtgørelsens ikrafttræden, og for ordninger, som indgås efter
bekendtgørelsens ikrafttræden.
Da det først har været muligt at udarbejde denne aftale i 2016, er det aftalt mellem Region
Hovedstaden og kommunerne i regionen, at aftalen anvendes fra den 1. januar 2016. Dette
indebærer bl.a., at den centralt fastsatte fordelingsnøgle – jf. afsnit 5 - finder anvendelse fra dette
tidspunkt på samtlige ordninger. I 2016 afregnes der indtil aftalens godkendelse a conto for de
enkelte ordninger, som det er gjort i 2015. Efter godkendelse af aftalen foretages der en
efterregulering med virkning fra den 1. januar 2016.
For nye ordninger, der er etableret fra den 31. august 2015, finder den i pkt. 5.2. fastsatte
fordelingsnøgle anvendelse fra etableringstidspunktet for den pågældende ordning.
Det bemærkes, at hovedstadsregionens kommuner har rettet henvendelse til Sundheds- og
Ældreministeriet vedrørende nogle spørgsmål om frit valg for borgere med fælles hjælperordninger.
Når en afgørelse foreligger, indarbejdes evt. konsekvenser i aftalen.
10. Evaluering og opsigelse
Denne aftale kan justeres efter gensidig aftale mellem parterne og kan opsiges med et års varsel af
hver af parterne.
Det bemærkes i øvrigt, at ministeriets regler om fælles hjælperordninger til personer med kronisk
respirationsinsufficiens, herunder reglerne om fordeling af udgifter mellem regioner og kommuner,
skal evalueres efter 2 år, dvs. i 2017.
Når ministeriets evaluering foreligger, foretages der en evaluering af den nu udarbejdede
samarbejdsaftale mellem Region Hovedstaden og kommunerne i regionen. Evalueringen foretages
af den arbejdsgruppe, der har udarbejdet den nu foreliggende aftale.
BILAG
Bilag 1: Cases vedrørende visitation og fordeling af udgifter til hjælperordninger
Bilag 2: Hjælperholds funktion ved fravær i de ordninger, hvor borgeren er
arbejdsleder/arbejdsgiver for respirationshjælperne
Bilag 3: Bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk
respirationsinsufficiens
Bilag 4: Vejledning om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens
11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0012.png
Bilag 1
Cases vedr. visitation og fordeling af udgifter til hjælperordninger
Nedenstående vises fem forskellige cases om visitation samt fordeling af udgifter til
hjælperordninger mellem region og kommuner.
Døgnets 24 timer er til illustration opdelt i nat og dag med hver 12 timer
Signatur
Cases:
A Regionen har visiteret hjælp om natten, men ingen hjælp om dagen. Kommunen har
visiteret hjælp om dagen, men ingen hjælp om natten.
Om natten varetager respiratorhjælperen alene de regionale opgaver iht. sundhedsloven. Om dagen
varetager den kommunale hjælper alene de kommunale opgaver iht. service- og
sundhedslovgivningen.
Der er ikke tale om en fælles hjælperordning iht. bekendtgørelsen, og der fordeles ingen udgifter
mellem region og kommune.
Region
Kommune
Region
Kommune
B Region og kommune har visiteret hjælp i hele døgnet
Respiratorhjælperen varetager de regionale og kommunale opgaver iht. sundheds- og
servicelovgivningen hele døgnet. Der er tale om en fælles hjælperordning i hele døgnet iht.
bekendtgørelsen. Og udgifterne til respiratorhjælpen fordeles mellem region og kommune med
67/33.
NAT
Region
Kommune
DAG
C Regionen har visiteret hjælp om natten, men ingen hjælp om dagen. Kommunen har
visiteret hjælp i hele døgnet.
Om natten varetager respiratorhjælperen de regionale og kommunale opgaver iht. sundheds- og
servicelovgivningen. De kommunale opgaver er kontinuerlige i løbet af døgnet.
Der er tale om en fælles hjælperordning i hele døgnet iht. bekendtgørelsen, idet samme hjælper kan
varetage opgaver iht. sundheds- og servicelovgivningen. Og samtlige udgifter til hjælp efter
sundhedsloven og serviceloven fordeles mellem region og kommune med 67/33.
1
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0013.png
NAT
Region
Kommune
DAG
D Regionen har visiteret hjælp om natten, men ingen hjælp om dagen. Kommunen har
visiteret punktvis hjælp i hele døgnet.
Om natten varetager respiratorhjælperen de regionale og kommunale opgaver iht. sundheds- og
servicelovgivningen. De kommunale opgaver gives punktvis i løbet af døgnet.
Der er tale om en fælles hjælperordning i samtlige af de timer i døgnet, hvor der ydes
respirationshjælp og/eller hjælp efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96, hvis der på et tidspunkt i
døgnet er overlap i ydelserne. I den konkrete case indebærer det, at alle udgifter forbundet med
ordningen skal indgå i fordelingen mellem region og kommune, herunder også de udgifter som
kommunen har til hjemmeplejeordningen i dagtimerne.
NAT
Region
Kommune
DAG
E Regionen har visiteret hjælp i hele døgnet. Kommunen har alene visiteret hjælp om dagen.
Om natten varetager respiratorhjælperen alene regionale opgaver iht. sundhedsloven. Om dagen
varetager respiratorhjælperen både de regionale og kommunale opgaver iht. sundheds- og
servicelovgivningen. De kommunale opgaver er kontinuerlige i løbet af dagen.
Der er tale om en fælles hjælperordning i hele døgnet iht. bekendtgørelsen, idet samme hjælper kan
varetage de regionale og kommunale opgaver iht. sundheds- og servicelovgivningen. Og udgifterne
til hjælpen efter sundhedsloven og serviceloven fordeles mellem region og kommune med 67/33.
NAT
Region
Kommune
DAG
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0014.png
Bilag 2
Hjælperholds funktion ved fravær i de ordninger, hvor borgeren er arbejdsleder/arbejdsgiver
for respirationshjælperne
Hvor borgeren er arbejdsleder/arbejdsgiver for respirationshjælperne, er der ikke via
samarbejdsaftalen mellem Region Hovedstaden og kommunerne i regionen adgang til at rekvirere
vikarer.
De problemer, der kan opstå i tilfælde af sygdom eller andet fravær blandt hjælperne i de ordninger,
hvor borgeren er arbejdsleder/arbejdsgiver for respirationshjælperne, må derfor løses på anden vis
end gennem den rekvirering af vikarer, der er etableret for respirationsbrugerne omfattet af
regionens rammeaftaler med private firmaer.
Det er væsentligt, at der er opmærksomhed på denne problemstilling, dels af hensyn til
behandlingen af borgeren, men også for at udgå indlæggelse af borgeren på hospital.
Grundlæggende kan der peges på, at jo større hjælperhold der etableres, jo større sikkerhed er der
for, at opgaverne kan løses i tilfælde af fravær blandt hjælperne. Ulempen ved store hjælperhold er,
at der kommer mange hjælpere i hjemmet, hvilket kan skabe gener for borgeren. Der skal derfor
naturligvis ske en afvejning af fordele og ulemper i forbindelse med de enkelte hensyn.
Erfaringen viser, at hold på 6-8 hjælpere giver en betydelig robusthed ved fravær blandt hjælperne.
Det er derfor vigtigt, at alle parter ved etableringen af en respirationsordning nøje overvejer
størrelsen af hjælperteamet ud fra et robusthedskriterium.
Med hensyn til muligheden for vikardækning skal peges på, at kommunen bør overveje at forhandle
en aftale på plads med private bureauer om at kunne træde til i tilfælde af fravær blandt hjælperne –
f.eks. hvis disse bureauer i forvejen anvendes af kommunen.
Da en række kommuner har relativt få ordninger, hvor borgeren er arbejdsleder/arbejdsgiver for
respirationshjælperne, kan der være en fordel ved at flere kommuner går sammen om at indgå en
aftale med private bureauer om at kunne træde til i tilfælde af fravær blandt hjælperne. Ved at flere
kommuner går sammen er der mulighed for at opnå en mere fordelagtig pris, samlet administrative
fordele samt en større robusthed i vikarordningen.
Såvel hvis der er tale om at den enkelte kommuner indgår aftale, eller flere kommuner indgår en
samlet aftale/samlede aftaler, skal man være opmærksom på, at hjælperne skal være certificerede til
at yde respirationshjælp, og man bør derfor inden aftale indgås drøfte denne problemstilling med
RCØ.
1
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0015.png
Bilag 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0016.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0017.png
Bilag 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0018.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0019.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0020.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0021.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0022.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0023.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0024.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0025.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0026.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0027.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0028.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om ministeren vil oversende en kopi af den aftale, der er indgået mellem Region Hovedstaden og regionens kommuner, jf. bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens af 24. august 2015, til sundhedsministeren
1702750_0029.png