Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Sagsnr.
2016 - 9097
Doknr.
431825
Dato
21-12-2016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 1. december 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 229 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 229:
”Er ministeren bekendt med, at borgere uden fast adresse som eksempelvis hjemløse
ikke kan få tilknyttet en sagsbehandler eller en læge, idet kommunerne ikke påtager
sig ansvaret for dem grundet deres manglende adresse i kommunen, og at borgerne
derfor oplever at blive kastet fra kommune til kommune uden at få adgang til de kom-
munale services? Og vil ministeren redegøre for, hvor borgere i denne situation kan
henvende sig for at få løst problemstillingen?”
Svar:
At en kommune ikke yder den nødvendige støtte på grund af manglende fast adresse
eller tvivl om opholdskommune, er ikke acceptabelt. Hjemløse borgere skal have den
nødvendige hjælp og støtte, som de er sikret i lovgivningen på socialområdet.
Det er derfor også reguleret i lovgivningen, hvilken kommune der har en handeforplig-
tigelse i forhold til borgere, hvor der f.eks. er tvivl om opholdskommune: Det drejer sig
nærmere bestemt om § 9 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde. Reglerne herom gennemgås nedenfor.
Udgangspunktet i lovens § 9, stk. 1, er at opholdskommunen har pligt til at yde hjælp.
En persons opholdskommune er efter lovens § 9, stk. 2, den kommune, hvor borgeren
bor eller sædvanligvis opholder sig.
Spørgsmålet om hjemløses opholdskommune er nærmere belyst i punkt 265 i vejled-
ning om retssikkerhed og administration på det sociale område. Heri er anført:
”
Ved afgørelse af hvilken kommune, der er opholdskommune kan der lægges vægt på flere
momenter. Det kan ikke angives udtømmende, hvad der kan lægges vægt på. Folkeregistertil-
meldingen er et vigtigt moment, men de faktiske forhold vejer tungere. Dette gælder særligt i
forhold til hjemløse. Et væsentligt moment er personens egne oplysninger, ikke mindst om hvor
den pågældende har været, og hvor den pågældende har mest lyst til at opholde sig. Der kan
også lægges vægt på, hvor en person senest har været i kontakt med offentlige myndigheder
for at få hjælp eller få udbetalt ydelser.
Man skal være opmærksom på, at alle personer altid har en opholdskommune, og at der derfor
ikke kan stilles minimumskrav til den tilknytning en person skal have til en kommune, for at
kommunen kan anses for opholdskommune. Fastlæggelsen af, hvilken kommune der er op-