Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1704884_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Sagsnr.
2016 - 8800
Doknr.
429830
Dato
19-12-2016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 9. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 159 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares
af børne- og socialministeren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 205:
Vil ministrene i forlængelse af samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 17. no-
vember 2016 (jf. SUU alm. del – samrådsspørgsmål K) redegøre for, hvordan det
sikres, at kommunerne imødekommer og hjælper børn med ADHD-diagnoser med
pædagogiske og øvrige værktøjer, så antallet af børn i medicinsk behandling begræn-
ses i videst muligt omfang?
Svar:
SUU alm. del – spørgsmål 205 er stillet både til undervisningsministeren og jeg. Det er
aftalt med undervisningsministeren, at jeg besvarer spørgsmålet på vegne af os beg-
ge.
Undervisningsministeren har bidraget med følgende besvarelse:
”Det følger af lovgivningen på undervisningsområdet, at alle børn og unge skal tilby-
des den nødvendige støtte for at kunne trives, udvikles og lære samt gennemføre
videre uddannelse.
Med reformen af folkeskolen er der iværksat en styrket indsats for at øge elevernes
trivsel. Der er indført obligatoriske trivselsmålinger, og med indførelsen af den længe-
re og mere varierede skoledag er der bl.a. gennem tid til understøttende undervisning
og flere pædagoger i undervisningen blevet øgede muligheder for at styrke det inklu-
derende læringsmiljø og arbejdet med elevernes trivsel og sociale kompetencer. Hertil
kommer en række støttemuligheder, bl.a. særlige ressourcepersoner, pædagogisk
psykologisk rådgivning, specialundervisning og specialpædagogisk støtte.
Kommuner og skolers indsats understøttes af ministeriets læringskonsulenters inklu-
sionsindsats, der rådgiver om, hvordan der skabes fælles inkluderende læringsrum for
alle børn og unge, herunder børn med ADHD diagnoser gennem samarbejder med
kommuner, skole, dagtilbud og fritidstilbud.
Samarbejdet omhandler bl.a., hvordan specialviden kan bringes i spil i almenområdet,
og hvordan kommuner, skoler og dagtilbud kan tilrettelægge et tværprofessionelt ar-
bejde, således at lærere og pædagoger har adgang til viden og værktøjer, der under-
støtter børn med særlige behov, herunder børn med ADHD-diagnoser.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om redegørelse for, hvordan det sikres, at kommunerne imødekommer og hjælper børn med ADHD-diagnoser med pædagogiske og øvrige værktøjer, så antallet af børn i medicinsk behandling begrænses i videst muligt omfang, til social- og indenrigsministeren og ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1704884_0002.png
Undervisningsministeriet har endvidere iværksat flere projekter, der skal understøtte
kommunerne med viden om god undervisningspraksis, der blandt andet er rettet mod
elever med ADHD eller lignende vanskeligheder. Det drejer sig blandt andet om det
kommende satspuljeprojekt ”Mestring af skoledag og hverdagsliv hos elever med au-
tisme og ADHD samt deres klassekammerater (2017-2020). På baggrund af lovende
international forskning og nationale erfaringer udvikles, systematisk afprøves og spre-
des forløb om styrkelse af sociale kompetencer hos elever med autismespektrumfor-
styrrelser og ADHD og deres klassekammerater.
Af andre initiativer kan nævnes systematisk forsøg med selvevalueringsredskabet
”MinMestring” og opkvalificering af lærere, der blev offentliggjort 2015 samt en række
forskningskortlægninger om elever med særlige behov i almenskolen og om effekt og
pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen.
Som opfølgning på det gennemførte inklusionseftersyn planlægges et samarbejde
med relevante ministerier og kommunerne om at arbejde for at styrke samarbejdet
mellem kommunerne og børne- og ungdomspsykiatrien. Samarbejdet skal bidrage til,
at specifikke undervisningstilbud og støtteformer i højere grad kan udledes direkte af
udredninger, der understøtter at viden og redskaber fra børne- og ungdomspsykiatrien
i højere grad finder vej ind i almenskolen.
Ungdomsuddannelserne
Trivsel blandt eleverne er en stor del af uddannelsesinstitutionernes arbejde med at
skabe gode og attraktive uddannelsesmiljøer. Uddannelsesinstitutionerne er forpligtet
til at stille kontaktpersoner til rådigheder for elever samt formidle social, personlig eller
psykologisk rådgivning til elever, der har behov for det.
Uddannelsesinstitutionerne skal hurtigt kunne tage hånd om eventuelle problemer og
kan anvende eget personale eller indgå aftale med relevante leverandører, en kom-
mune eller lokale institutioner. Endelig vil skolen om nødvendigt kunne hjælpe eleven
med kontakt til et relevant tilbud.
I ungdomsuddannelserne er der de seneste år kommet øget fokus på elevtrivsel. Det
fremgår både af erhvervsuddannelses- og gymnasiereformen, hvor årlige obligatoriske
trivselsmålinger henholdsvis er og vil blive indført.”
I forhold til indsatserne på børne- og socialområdet kan jeg oplyse følgende:
Det er et kommunalt ansvar at sikre, at børn med handicap og deres familier får den
hjælp og støtte efter den sociale lovgivning, som de har brug for. Afgørelser om hjælp
og støtte skal træffes ud fra en konkret og individuel vurdering af det enkelte barns
ressourcer og behov. Det gælder også børn og unge med ADHD og lignede opmærk-
somhedsforstyrrelser. Hjælp og støtte efter serviceloven gives altså ikke på baggrund
af diagnoser, men på baggrund af en konkret vurdering af ressourcer og behov.
Kommunerne kan give forskellige former for hjælp og støtte til børn og unge med
ADHD og lignede problemstillinger, eksempelvis hjælp til mestring til børnene/de unge
og deres familier. I tilrettelæggelsen af indsatsen kan kommunerne finde inspiration i
den nationale handleplan:
National ADHD-Handleplan - Pejlemærker, anbefalinger og
indsatser på det sociale område,
som Socialstyrelsen udgav i 2013.
Handleplanen peger på centrale pejlemærker for kommunernes indsats og indeholder
desuden en række eksempler på konkrete sociale indsatser målrettet henholdsvis
børn, unge og voksne. I handleplanen fokuseres der primært på indsatser inden for
det sociale område, men i forhold til børn og unge med ADHD og lignende problemstil-
linger indeholder handleplanen også anbefalinger til indsatser i dagtilbud og skole.
Anbefalingerne er baseret på aktuelt bedste viden og sætter blandt andet fokus på
tidlige, generelle og forebyggende indsatser.
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om redegørelse for, hvordan det sikres, at kommunerne imødekommer og hjælper børn med ADHD-diagnoser med pædagogiske og øvrige værktøjer, så antallet af børn i medicinsk behandling begrænses i videst muligt omfang, til social- og indenrigsministeren og ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1704884_0003.png
Der har igennem en længere årrække været iværksat en række satspuljeprojekter,
som skal styrke de sociale indsatser på ADHD-området. På børneområdet har sats-
puljeprojekterne ikke mindst haft fokus på udvikle og udbrede metoder, som skal un-
derstøtte børnene og deres forældre i at mestre en hverdag med de særlige udfor-
dringer, der følger med, når et eller flere børn i familien har ADHD eller lignende pro-
blemstillinger.
Tidligere erfaringer med mestringsstøttende indsatser viser, at de kan medvirke til at
lette tilværelsen for familierne, og samtidig være med til at forebygge, at udfordringer-
ne vokser til mere tunge sociale og sundhedsfaglige problemer.
Vurderingen af, hvilke konkrete støtteforanstaltninger, der skal iværksættes, vil variere
fra barn til barn, og det vil ofte være relevant at lade både socialfaglige, pædagogiske
og sundhedsfaglige indsatser indgå i den samlede indsats.
Det er et regionalt, sundhedsfagligt ansvar at vurdere, om der er behov for medicinsk
behandling til børn og unge med ADHD, enten som supplement eller alternativ til pæ-
dagogiske og socialfaglige indsatser i kommunalt regi.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3