Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Sagsnr.
2016 - 8800
Doknr.
429830
Dato
19-12-2016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 9. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 159 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares
af børne- og socialministeren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 205:
Vil ministrene i forlængelse af samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 17. no-
vember 2016 (jf. SUU alm. del – samrådsspørgsmål K) redegøre for, hvordan det
sikres, at kommunerne imødekommer og hjælper børn med ADHD-diagnoser med
pædagogiske og øvrige værktøjer, så antallet af børn i medicinsk behandling begræn-
ses i videst muligt omfang?
Svar:
SUU alm. del – spørgsmål 205 er stillet både til undervisningsministeren og jeg. Det er
aftalt med undervisningsministeren, at jeg besvarer spørgsmålet på vegne af os beg-
ge.
Undervisningsministeren har bidraget med følgende besvarelse:
”Det følger af lovgivningen på undervisningsområdet, at alle børn og unge skal tilby-
des den nødvendige støtte for at kunne trives, udvikles og lære samt gennemføre
videre uddannelse.
Med reformen af folkeskolen er der iværksat en styrket indsats for at øge elevernes
trivsel. Der er indført obligatoriske trivselsmålinger, og med indførelsen af den længe-
re og mere varierede skoledag er der bl.a. gennem tid til understøttende undervisning
og flere pædagoger i undervisningen blevet øgede muligheder for at styrke det inklu-
derende læringsmiljø og arbejdet med elevernes trivsel og sociale kompetencer. Hertil
kommer en række støttemuligheder, bl.a. særlige ressourcepersoner, pædagogisk
psykologisk rådgivning, specialundervisning og specialpædagogisk støtte.
Kommuner og skolers indsats understøttes af ministeriets læringskonsulenters inklu-
sionsindsats, der rådgiver om, hvordan der skabes fælles inkluderende læringsrum for
alle børn og unge, herunder børn med ADHD diagnoser gennem samarbejder med
kommuner, skole, dagtilbud og fritidstilbud.
Samarbejdet omhandler bl.a., hvordan specialviden kan bringes i spil i almenområdet,
og hvordan kommuner, skoler og dagtilbud kan tilrettelægge et tværprofessionelt ar-
bejde, således at lærere og pædagoger har adgang til viden og værktøjer, der under-
støtter børn med særlige behov, herunder børn med ADHD-diagnoser.