Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
Psykiatri og Lægemiddelpolitik
DEPMAS
1608292
217311
25. november 2016
Det talte ord gælder
[SUU, FT og folketingspolitikere, den 17. november kl 15.00-16.30, lokale 2-080]
TALEPAPIR
Samråd om ADHD-medicin til børn og unge
(samrådsspørgsmål K)
Allerførst tak til formanden.
Dette samråd handler om brugen af ADHD-medicin til børn og
unge, og der er blevet spurgt ind til:
En forklaring bag de geografiske forskelle i brugen af ADHD-
medicin.
Om lægemangel i yderområderne har en betydning for brugen
af ADHD-medicin.
Hvordan jeg vil sikre en ensartet behandling af børn og unge
med ADHD.
Og til allersidst er der spurgt ind til, hvad min holdning er til at
indføre pakkeforløb for behandling af ADHD.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
1697433_0002.png
Jeg vil gerne starte det her samråd med at understrege en ret
vigtig pointe, som jeg tror, jeg kommer til at gentage mange
gange i dag.
Medicinsk behandling af børn og unge med ADHD
er ikke førstevalg til behandlingen af sygdommen.
Det fremgår tydeligt i vejledningen til medicinsk behandling af
børn og unge med psykiske lidelser, ”at
der skal udvises stor
forsigtighed ved behandling af børn og unge med disse
lægemidler.”
Og helt konkret om behandlingen af ADHD fremgår det videre:
”…
adfærdsorienteret
behandling
med
forældretræning,
psykoedukation, støttende samtaler og kognitiv træning med
inddragelse af skole og institution er førstevalgsbehandling af
børn og unge med hyperkinetisk forstyrrelse...
En ADHD diagnose alene er ikke et tilstrækkeligt grundlag for at
starte medicinsk behandling.”
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
1697433_0003.png
Ligesom det også fremgår i vejledningen, at hvis der anvendes
medicinsk behandling af børn og unge, så skal behandlingen
opstartes af speciallæger i børne- og ungdomspsykiatri.
Men i den her debat skal vi også huske på, at nogle børn og unge
har stor gavn af medicinsk behandling – især børn og unge, der
har en svær funktionsnedsættelse på grund af ADHD.
Og det kommer jeg tilbage til senere i min tale.
For jeg vil først gerne komme med lidt om fakta om forbruget af
ADHD-medicin blandt børn og unge.
For når vi i dag skal tale om ADHD-medicin, så lad os lige starte
med at slå fast, hvad vi egentlig taler om:
Lægemidler, der er godkendt til behandling af ADHD, indeholder
et af 5 aktive stoffer, hvor det mest kendte er Methylphenidat.
Og det er i langt overvejende grad dét aktive stof, der anvendes
til børn og unge – bl.a. i lægemidlet Ritalin.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Og det er også det stof, som anbefales til børn og unge af både
Sundhedsstyrelsen og RADS.
ADHD-medicin er godkendt til brug for børn over 6 år, når andre
ikke medicinske tiltag alene er utilstrækkelige.
Og hvor mange børn og unge taler vi om, når vi taler om forbrug
af ADHD-medicin?
I 2015 var der på landsplan 15.162 børn og unge under 18 år,
som havde indløst en recept på lægemidler med ét af de
føromtalte aktive stoffer.
I 2008 var tallet 9.808, så det er altså en stigning på ca. 55 % i
perioden fra 2008-2015.
Antallet af børn og unge, der har indløst recept på ADHD-
medicin har dog været nogenlunde stabilt siden 2012, med
mindre udsving
-
henholdsvis op og ned - fra 2012-2015.
Forbruget af ADHD-medicin bliver fulgt nøje.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Det vil sige lægernes udskrivning af hovedparten af alle
lægemidler til behandling af ADHD, herunder Ritalin, bliver fulgt
nøje af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det gør de for at understøtte tilsynet med konkrete læger, ved
kontrol af såkaldte risikopersoner og ved
bekymringshenvendelser fra patienter og andre.
Herudover gennemfører Styrelsen for Patientsikkerhed
kvartalsvise screeninger i programmet, hvor eksempelvis læger
med et meget afvigende ordinationsmønster identificeres og
søges ud.
I helt grelle tilfælde kan styrelsen indlede en faglighedssag mod
en læge, hvis vedkommende handler fagligt uforsvarligt, og
lægen kan i sidste miste sin autorisation.
Det var en lidt lang indledning, men vigtigt for at sætte rammen.
Og nu vil jeg så gå over til at besvare selve samrådsspørgsmålet.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Den første del af samrådsspørgsmålet handler om årsagerne til
de geografiske forskelle i forbruget af ADHD-medicin til børn og
unge.
Hvis vi starter med at kigge på forbruget på regionalt niveau, så
kan man se, at region Midtjylland, Sjælland og Nordjylland har
det forholdsvis højeste forbrug af ADHD-medicin til børn og
unge pr. 1000 børn og unge i regionen.
Region Nordjylland har det højeste forbrug med 16,6 børn og
unge, der får ADHD-medicin pr. 1000 indbyggere i regionen i
samme aldersgruppe.
Det er cirka dobbelt så stor en andel af børn og unge, der får
ADHD-medicin, som i Region Syddanmark, hvor 8,8 børn og
unge pr. 1000 indbyggere i samme aldersgruppe får ADHD-
medicin.
Forskellene mellem de regioner med det største og mindste
forbrug har ikke ændret sig væsentligt siden 2008.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
1697433_0007.png
Hvis man ser på forskellene på kommunalt niveau, så bliver det
lidt mere langhåret, hvis jeg skal sidde og remse alle
kommunerne op her.
Men jeg kan sige, at spredningen i antallet pr. 1.000 indbyggere
mellem kommunerne, er mest udtalt inden for Region Sjælland
og Region Syddanmark, hvorimod forbruget i Region
Midtjylland, Nordjylland og Hovedstaden er mere ensartet.
Der er dog kommuner i alle regioner, med undtagelse af Region
Hovedstaden, der ligger i den højere ende, når det kommer til
forbruget af ADHD-medicin blandt børn og unge pr. 1000
indbyggere.
I forhold til spørgsmålet om årsagerne til de geografiske
forskelle i brugen af ADHD-medicin til børn og unge, så er der
ifølge Sundhedsstyrelsen ikke én enkeltstående forklaring – men
flere forklaringer.
Det kommer jeg tilbage til, for jeg vil lige kort fortælle om nogle
af de metodiske årsager, der også kan forklare de geografiske
forskelle.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Sundhedsdatastyrelsen peger nemlig på, at undersøgelsen af de
kommunale forskelle er usikker, fordi den er udarbejdet på
baggrund at et relativt begrænset antal børn og unge, som har
indløst en recept på ADHD-medicin.
Når der laves undersøgelser med så relativt få borgere, som det
er tilfældet her, så kan meget få borgere give et forholdsvis stort
udslag i statistikkerne.
Det betyder altså, at blot få personer til eller fra i en kommune
kan ændre billedet.
I undersøgelsen af de kommunale forskelle har man opdelt
landets kommuner i fem kategorier, der viser forbruget af
ADHD-medicin til børn og unge.
Samsø Kommune er fx placeret i den kategori med det største
forbrug af ADHD-medicin til børn og unge pr. 1000 indbyggere i
samme aldersgruppe.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
1697433_0009.png
Men blot få brugere mindre i kommunen vil resultere i, at
kommunen vil rykke én eller flere kategorier ned på grund af det
lave indbyggertal.
Sundhedsdatastyrelsen har desuden oplyst, at det samme er
tilfældet på regionalt niveau.
Altså skal opgørelserne af de geografiske variationer tolkes med
forsigtighed.
Desuden skal man være opmærksom på, at
Sundhedsdatastyrelsens oversigt ikke tager højde for, om en
patient kun har fået udskrevet én eller flere recepter på ADHD-
medicin.
Et barn eller en ung, der har indløst én recept indgår altså på lige
fod med et barn, der har et mere permanent forbrug af ADHD-
medicin.
Noget så kedeligt som opgørelsesmetoder og statistik kan altså
forklare en del af de geografiske forskelle i brugen af ADHD-
medicin til børn og unge, som vores registerdata viser.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
1697433_0010.png
Når det er på plads, vil jeg gerne forklare lidt nærmere, hvad der
kan være årsagerne til de geografiske forskelle i forbruget af
ADHD-medicin til børn og unge.
Der kan blandt andet være forskel i:
Opsporing af børn og unge med mistanke om ADHD
De kommunale tilbud, der skal stå i stedet for den
medicinske behandling
Og den udredning og behandling, som lægerne skal
tilbyde.
Hvad angår opsporing af børn og unge med mistanke om ADHD,
kan man i nogle områder være bedre til at lokalisere de børn og
unge, som man mistænker for at lide af ADHD, og som har
behov for behandling.
Det kan være opsporing i kommunalt regi i fx daginstitutioner og
skoler, hvor kommunerne har et stort ansvar for at fange
signalerne fx i dagsinstitutioner og på skolerne.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Da den del hører under mine ministerkollegaer i Social- og
Indenrigsministeriet og til dels også Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling i forhold til Pædagogisk Psykologisk
Rådgivning, så vil jeg henvise til dem for nærmere detaljer på
deres ressortområder.
På sundhedsområdet kan der også være forskel på opsporingen
hos de praktiserende læger, som foretager den indledende
udredning og henviser barnet eller den unge til videre
behandling.
Der kan fx være forskel på, hvor godt de praktiserende læger
kender signalerne, så de kan opspore børn og unge med
mistanke om ADHD.
Ligesom der kan være forskel på, hvordan og hvor ofte de sørger
for at henvise barnet eller den unge til yderligere udredning og
videre behandling.
Så forskelle i, hvor mange der bliver opsporet og diagnosticeret
med ADHD, kan have en betydning for medicinforbruget.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
1697433_0012.png
For børnene skal indgå i et udrednings- eller behandlingsforløb,
hvis de skal tage medicin.
I forhold til forskel i de kommunale tilbud, der skal stå i stedet
for den medicinske behandling, som jeg også startede med at
citere fra vejledningen på området, så er det et område, der
hører under Social- og Indenrigsministeriets ressort, så der må
jeg henvise dertil.
Jeg kan dog sige, at det er et kommunalt ansvar at sikre, at børn
og deres familier får den hjælp og støtte efter den sociale
lovgivning, som de har brug for.
Det kan fx være hjælp til mestring af sygdommen til børnene
eller de unge og deres familier.
Men kommunale forskelle i den indsats kan selvfølgelig også
være en forklaring på de geografiske forskelle i
medicinforbruget.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
1697433_0013.png
Hvad angår de enkelte lægers udredning og behandling af børn
og unge med ADHD, så kan den bestå i, at lægerne ikke
nødvendigvis følger de eksisterende anbefalinger og værktøjer
på området.
Og det kan selvfølgelig afspejle sig i forskellen i
medicinforbruget.
De værktøjer kommer jeg tilbage til lidt senere.
Der er altså ifølge Sundhedsstyrelsen en række forskellige
årsager til de geografiske forskelle i medicinforbruget, og der er
altså ikke ét simpelt svar på spørgsmålet.
Spørgeren stiller desuden spørgsmålet: Hvilken betydning for
behandlingen af børn og unge med ADHD, mener jeg,
lægemangel i yderområderne har?
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at det visse steder i Danmark
kan være svært at tiltrække tilstrækkeligt med læger.
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
1697433_0014.png
Men det må ikke blive nogen undskyldning for dårlig kvalitet
eller for ikke at følge de faglige vejledninger og retningslinjer,
der eksisterer på området.
Ordination af lægemidler skal altid ske ud fra en lægefaglige
vurdering på baggrund af den enkelte læges grundige
observationer og undersøgelser af barnet.
Ligesom der jo også eksisterer både en udrednings- og
behandlingsret, som sikrer patienternes ret til en hurtig indsats
af høj kvalitet.
Og så må de enkelte regioner, der oplever de udfordringer,
sørge for at organisere sig på en fornuftig måde, så de er sikre
på, at de rette kompetencer er til stede for at udføre en given
behandling.
Det er en del af regionernes driftsansvar.
Regeringen har – i lyset af udfordringerne nogle steder i landet
med at skaffe tilstrækkeligt med læger – nedsat et
lægedækningsudvalg.
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Det er et udvalg, som skal analysere udfordringerne og komme
med anbefalinger, der kan understøtte en bedre fordeling af de
læger, som vi har i Danmark – og som kan være med til at sikre
en god lægedækning i alle dele af landet.
Og jeg ser frem til at få udvalgets anbefalinger omkring
årsskiftet.
Men tilbage til spørgsmålet om hvorvidt lægemangel i
yderområderne er med til at forklare forskellene.
Dertil vil jeg bemærke, at når jeg kigger ned over det landkort,
som Sundhedsdatastyrelsen har udarbejdet over forbruget af
ADHD-medicin til børn og unge, så ser jeg ikke en entydig
sammenhæng mellem det at være et ”yderområde”, som kan
have vanskeligt ved at tiltrække speciallæger, og det at have et
højere forbrug af ADHD-medicin.
Der er fx kommuner i Østjylland, hvor der er et højere forbrug af
ADHD-medicin til børn og unge end andre steder i landet, og det
vil jeg ikke just kalde yderområde.
Side 15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Ligesom medicinforbruget ligger i den lavere ende i store dele af
Sønderjylland og på Lolland-Falster, som man nok i højere grad
kan sige ligger i yderområder.
Så er jeg blevet spurgt til, hvad jeg vil gøre for at sikre en
ensartet behandling af børn og unge med ADHD.
Det er et ansvar som ingen kan løfte alene.
Det er først og fremmest lægernes ansvar at sikre, at
behandlingen lever op til de mange forskellige retningslinjer og
anbefalinger, der findes på området – og som jeg vil redegøre
for om lidt.
Ligesom kommuner og regioner skal sikre de rigtige tilbud til
målgruppen og stå for rammerne for indsatsen.
Jeg kan være med til at sikre de overordnede rammer og sikre,
at der er nationale standarder for den sundhedsfaglige
behandling og initiativer, der understøtter indsatsen.
Men det er kommuner og regioner, der skal føre det ud i livet!
Side 16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Og der findes allerede på sundhedsområdet en række nationale
vejledninger og retningslinjer, der skal sikre ensartet behandling
af ADHD hos børn og unge:
Der er den foromtalte vejledning til medicinsk behandling af
børn og unge med psykiske lidelser.
Der en National Klinisk Retningslinje målrettet udredning og
behandling af børn og unge med ADHD.
Der er en faglig visitationsretningslinje til udredning og
behandling af ADHD hos børn og unge.
Ligesom der findes en række andre vejledninger fra fx faglige
selskaber på området.
Derudover har regionerne indført pakkeforløb for behandlingen
af børn og unge med ADHD, og vi er i den nye satspuljeaftale
netop blevet enige om et kommende forløbsprogram på
området.
Side 17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
For så vidt angår vejledning fra Sundhedsstyrelsen målrettet
medicinsk behandling af børn og unge med psykiske lidelser, så
vil jeg gerne understrege min tidligere pointe igen:
Nemlig at det tydeligt fremgår i vejledningen, at medicinsk
behandling ikke er førstevalg til behandling af børn og unge med
ADHD.
Hvis der er brug for medicinsk behandling, så fremgår det også,
at det altid skal kombineres med specialpædagogik,
adfærdsorienteret behandling og andre relevante indsatser for
at opnå tilstrækkelig behandlingseffekt.
Ligesom det i vejledningen fremgår, at det er kommunernes
opgave at varetage barnets eller den unges behov for
psykologisk, pædagogisk eller social støtte.
Vejledningen fremhæver også, som jeg sagde tidligere, at hvis
der anvendes medicinsk behandling, så skal det varetages af
speciallæger i børne- og ungdomspsykiatri.
Side 18
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Ligesom det også fremgår, at hvis den praktiserende læge
overtager den medicinske behandling – såkaldt
vedligeholdelsesbehandling - så skal det ske efter konkret aftale
og i samråd med speciallægen.
Og først efter, at speciallægen i børne- og ungdomspsykiatri har
opstillet en plan for behandlingen, herunder kontrol.
Det er altså ikke de alment praktiserende læger, der kan
beslutte at opstarte medicinsk ADHD behandling, men
speciallæger, der har et kendskab til området.
Sundhedsdatastyrelsen har trukket oplysninger over, hvem der
har udskrevet første recept af ADHD-medicin for børn og unge
for at undersøge, om vejledningen overholdes i praksis.
Og tallene viser, at i over 94 pct. af tilfældene, så er det en
speciallæge, der har udskrevet medicinen.
Kun i 1,4 pct. af tilfældene er det en almen praktiserende læge,
og så er der en lille restgruppe, hvor det ikke er muligt at se,
hvem der har stået for udskrivelse af medicinen.
Side 19
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Tallene viser altså, at når børn og unge får udskrevet ADHD-
medicin, så sker det i langt overvejende grad af en speciallæge
på børne- og ungeområdet.
Og i den her debat, så er det vigtigt at huske på, at nogle børn
og unge har stor gavn af medicinsk behandling for deres ADHD.
Den pointe må ikke fortabe sig i diskussionen.
Sundhedsstyrelsen har desuden udarbejdet en National Klinisk
Retningslinje – populært kaldet en NKR – for den
sundhedsfaglige udredning og behandling af børn og unge med
ADHD.
Og formålet med en NKR er blandt andet netop at sikre en
evidensbaseret indsats af ensartet høj kvalitet på tværs af
landet.
I den henvises der også til den føromtalte vejledning, ligesom
det igen fremgår, at behandling med ikke-farmakologiske
interventioner hos børn med mindre grad af
funktionsnedsættelse er det mest hensigtsmæssige.
Side 20
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen anbefaler i stedet behandling i form af:
Computerbaseret kognitiv træning hos børn og unge i alderen 6-
18 år med ADHD,
Social færdighedstræning til børn og unge i alderen 6-12 år med
ADHD som ikke-farmakologisk behandling.
Desuden anbefales forældretræningsprogrammer til
afhjælpning af symptomer såsom angst og depression hos børn
og unge i alderen 6-18 år med ADHD.
Det kan kombineres med medicinsk behandling, fx for børn og
unge med sværere funktionsnedsættelser, som kan have gavn af
medicinsk behandling i tillæg med ikke-medicinsk behandling.
Og så vil jeg også gerne fremhæve Sundhedsstyrelsens faglige
visitationsretningslinje til udredning og behandling af ADHD hos
børn og unge, som endnu et værktøj til at sikre ensartet
udredning og behandling af høj kvalitet på tværs af landet.
Side 21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Retningslinjen er med til at sætte rammer for indsatsen og
beskriver samarbejdet mellem de forskellige instanser i
opsporings- og udredningsfasen, og hvordan udredningen
efterfølgende bør foregå.
Af retningslinjen fremgår det fx, hvordan henvisningen fra PPR
til enten alment praktiserende læge eller en børne- og
ungepsykiatrisk afdeling foregår, hvilke oplysninger der skal
indgå i henvisningen, og hvilke parter der skal inddrages.
Ligesom det fremgår, at kommunen skal sikre, at der
iværksættes sociale eller pædagogiske foranstaltninger.
Der findes altså i dag en række forskellige initiativer fra nationalt
hold, som skal sikre en ensartet behandling af høj kvalitet – også
uden brug af medicin.
Derudover kommer de forskellige anbefalinger og retningslinjer,
som de faglige selskaber udarbejder.
Side 22
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
For eksempel har Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab
udarbejdet en faglig retningslinje for udredning og behandling af
ADHD hos børn og unge.
Jeg vil også gerne kort nævne det pakkeforløb specifikt
målrettet behandling af børn og unge med ADHD, som Danske
Regioner har oprettet.
I den pakke er der blandt andet afsat tid til psykoedukation til
både barnet og den unge samt deres forældre og andre
relevante pårørende, ligesom der er afsat tid til en snak om
medicinforbrug, herunder eventuel plan for ned- og aftrapning
af medicin.
Danske Regioner har desuden oplyst, at der lige nu pågår en
proces, hvor man ser på, hvordan pakkeforløbene kan opdateres
fagligt.
Noget af det, man ser på er blandt andet, hvordan pakkerne kan
have en tættere tilknytning til de kliniske retningslinjer på
området, herunder anvendelsen af medicin.
Side 23
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Jeg er tilfreds med, at regionerne har taget initiativ til at sikre en
mere ensartet behandling på området, og pakkeforløbene er da
også rost af Statsrevisorerne for at sikre øget produktivitet og
højnet kvalitet.
Og pakkeforløbene er da også blevet ”eksporteret” til både
Norge og Sverige, som har ladet sig inspirere af regionernes
pakkeløb her i Danmark.
Det er altså også i høj grad op til regionerne og kommunerne at
følge de mange forskellige anbefalinger på området og sørge for
at tilbyde de rette tilbud, der står i stedet for medicinsk
behandling af børn og unge.
Ligesom lægerne selvfølgelig skal tilbyde medicinsk behandling i
overensstemmelse med anbefalingerne på området, når de
vurderer, at det er fagligt mest hensigtsmæssigt.
Jeg synes, min gennemgang af de mange forskellige tiltag på
området viser, at der allerede i dag er mange initiativer på
sundhedsområdet, der skal sikre børn og unge med ADHD en
god behandling.
Side 24
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Afslutningsvist bliver jeg spurgt om, hvad min holdning er til at
indføre pakkeforløb for behandling af ADHD hos børn og unge.
Som jeg har nævnt, så har regionerne allerede indført
pakkeforløb for børn og unge med ADHD.
Jeg har på den baggrund heller ikke aktuelle planer om, at der
skal udarbejdes supplerende eller parallelle udrednings- og
behandlingspakker fx i Sundhedsstyrelsens regi.
Jeg tror, at det lige nu er vigtigt, at den
kvalitetsudviklingsproces, som regionerne har igangsat med
pakkeforløbene, får den fornødne tid, så pakkerne kan blive
udbredt og forankret i psykiatrien.
Det, der er brug for – og som også efterlyses af børne- og
ungepsykiaterne - er nogle retningslinjer for de tværgående
forløb for børn og unge med psykiske lidelser.
Derfor er jeg glad for, at satspuljekredsen for kort tid siden har
indgået en aftale på området, hvor der er afsat midler til både
Side 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
udvikling og implementering af forløbsprogrammer for børn og
unge med psykiske lidelser, herunder ADHD.
Forløbsprogrammer har den store force, at de, i modsætningen
til pakkeforløb, har fokus på det tværgående samarbejde.
Det kan fx være samarbejde mellem sygehus, praktiserende
læge, sociale tilbud, skoler og ungdomsuddannelser,
sundhedsplejersker, PPR med videre.
Det giver god mening med tværgående programmer, netop når
man taler om børn og unge med ADHD, hvor indsatsen jo går på
tværs af flere sektorer.
Jeg ser derfor også frem til, at Sundhedsstyrelsen og
Socialstyrelsen sammen med relevante parter får udviklet
forløbsprogrammerne, og de efterfølgende bliver taget i brug i
regioner og kommuner.
Jeg vil dog også bemærke her på falderebet, at det altså er op til
kommuner og regioner at arbejde på tværs og tænke i helheder
og sammenhæng til gavn for den her målgruppe.
Side 26
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. november 2016 om medicinsk behandling af børn med ADHD, til sundheds- og ældreministeren
Det er ikke noget, en pulje fra satspuljepartierne kan gå ind og
fikse med et snuptag.
Det er noget, som blandt andet sundhedsaftalerne skal bruges
til.
Nogle steder fungerer samarbejdet om patienterne rigtig godt
på tværs, og andre steder er der klart plads til forbedringer på
det område.
Så for at opsummere, så findes der allerede mange indsatser og
værktøjer, der skal bidrage til at sikre en god og ensartet
behandling af børn og unge med ADHD – eller med mistanke om
ADHD.
Det er i høj grad op til regionerne og kommunerne at følge de
mange klare anbefalinger, der skal stå i stedet for – eller
supplere medicinsk behandling af børn og unge.
Mange tak for ordet!
Side 27