Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1699680_0001.png
Bilag 1 til svar på SUU alm. del spm. 170
Love inden for Sundhedsministeriets område, der har indsat en revisionsbestemmelse
Lov
Lov nr. 533 af 26. maj
2010 om ændring af lov
om anvendelse af tvang i
psykiatrien og lov om
rettens pleje
Temaet for revisionsbestemmelsen
Revision af ordningen om tvungen
opfølgning efter udskrivning efter
psykiatrilovens § 13 d.
Beskrivelse af revisionsbestemmel-
sen
Revisionsbestemmelsen findes i lo-
vens § 4, hvor det fremgår, at mini-
steren for sundhed og forebyggelse
efter en forsøgsperiode på 4 år med
tvungen opfølgning efter udskrivning
fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2014-15.
Frist for revisionen
Folketingsåret 2018-2019
Øvrige bemærkninger
Sundhedsstyrelsen har eva-
lueret ordningen og konklu-
derer, at der på baggrund af
et meget lille datagrundlag
og de indhentede erfaringer
med ordningen ikke kan
konkluderes entydigt i for-
hold til ordningens virkning.
På den baggrund blev det
foreslået, at forsøgsordnin-
gen blev udvidet til yderlige-
re 4 år, hvorefter ministeren
fremsætter forslag om revi-
sion af loven i folketingsåret
2018-2019, jf. § 2, nr. 1 i lov
nr. 579 af 4. maj 2015 om
ændring af lov om anvendel-
se af tvang i psykiatrien.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til sundheds- og ældreministeren
1699680_0002.png
Love inden for Sundhedsministeriets område, hvor der er besluttet/givet tilsagn om evaluering
Lov
Lov nr. 326 af 6. maj
2003 om markedsføring
af sundhedsydelser
Temaet for evalueringen
Evaluering af behovet for en juste-
ring af området for markedsføring af
sundhedsydelser
Beskrivelse af evalueringen
Beskrives i bemærkningerne til loven
(LSF 106), jf.
afsnit 3.1. Generelt,
hvor
det fremgår, at der efter en 3-
årsperiode, skulle foretages en evalu-
ering af hensigtsmæssigheden af en
separat lovgivning om markedsføring
af sundhedsydelser og af samspillet
mellem de 2 områder, bl.a. med hen-
blik på til den tid at vurdere behovet
for en revision af lovgivningen på
området, herunder en evt. overførel-
se af lov om markedsføring af sund-
hedsydelser til markedsføringslovens
område.
Beskrives i bemærkningerne til loven
(LSF 31), jf.
2.2.1. Patientskadeerstat-
ningsordningen og de private sygehu-
se, klinikker og speciallægepraksissers
forsikringspligt for patientskadeer-
statninger,
hvor det fremgår, at rege-
ringen kan, når den nye forsikrings-
dækning har været i funktion i nogle
år, iværksætte en evaluering heraf,
der bl.a. kan belyse de private syge-
Frist for evalueringen
Efteråret 2006
Øvrige bemærkninger
SUM kan oplyse, at denne
evaluering ikke har været
foretaget. Ministeriet er i
gang med at undersøge
årsagen hertil.
Lov nr. 1257 af 18. de-
cember 2012 om æn-
dring af lov om klage- og
erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet
Evaluering af forsikringspligten for de
private sundhedsaktører
Se de øvrige bemærkninger
SUM har vurderet, at det er
mest formålstjenligt, at eva-
lueringen ses i sammenhæng
med en mulig udvidelse af
dækningsområdet, da udvi-
delsen bl.a. medfører, at en
større kreds af sundhedsper-
soner og behandlingssteder
skal pålægges forsikrings-
pligt.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til sundheds- og ældreministeren
1699680_0003.png
huse og klinikkers mulighed for at
opnå den nødvendige forsikrings-
dækning. Regeringen forventer, at en
sådan evaluering vil kunne være af-
sluttet 2 år efter lovforslagets ikraft-
træden.
Lov nr. 427 af 1. maj
2013 om en frivillig,
brancheadministreret
registreringsordning for
tatovører
Evaluering af behovet for en juste-
ring af den frivillige, brancheadmini-
strerede registreringsordning for
tatovører
Beskrives i bemærkningerne til loven
(LSF 125), jf.
3.3. Evaluering,
hvor det
fremgår, at ministeriet tre år efter
lovens ikrafttrædelse vil foretage
en evaluering af loven med henblik på
en vurdering af, om der er behov for
at justere reguleringen.
Beskrives i bemærkningerne til loven
(LSF 94), jf.
3.1.5 Gennemførelse af
reformen,
hvor det fremgår, at en
følgegruppe med repræsentanter for
2016
Hertil kommer, at udviklin-
gen på - og organiseringen af
- sundhedsområdet har gjort
det hensigtsmæssigt at over-
veje, om dækningsområdet
generelt set er tidssvarende.
SUM har derfor foretaget en
analyse af dækningsområ-
det, som har identificeret
hvilke områder, der for nu-
værende ikke er omfattet af
dækningsområdet. Analy-
sens resultater foreligger nu,
og skal drøftes med sund-
hedsordførerne for Folketin-
gets partier.
Da ordningen ikke er blevet
anvendt (ingen tatovører har
ladet sig registrere), er mini-
steriet nu i gang med at se
på en alternativ regulering af
området.
Lov nr. 518 af 26. maj
2014 om ændring af
lægemiddelloven, lov om
medicinsk udstyr, apote-
Evaluering af den nye regulering af
samarbejde mellem sundhedsperso-
ner og lægemiddel- og medicoindu-
strien, der trådte i kraft den 1. no-
2018
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til sundheds- og ældreministeren
1699680_0004.png
kerloven, sundhedsloven
og lov om markedsføring
af sundhedsydelser
vember 2014
aktører på området, der sekretariats-
betjenes af Lægemiddelstyrelsen,
følger og rådgiver om reguleringen i
perioden 2014-2018. I samarbejde
med følgegruppen vil regeringen efter
en 3-årig periode gennemføre
en evaluering og eventuel revision af
reformen.
Beskrives i bemærkningerne til loven
(LSF 126), jf.
2.3.2.6. Oplysning om
erstatningsudbetalinger som følge af
skader på offentlige sygehuse,
hvor
det fremgår, at en udvidelse af oplys-
ningspligten til også at omfatte of-
fentlige sygehuse således vil forud-
sætte, at en evaluering af nærværen-
de forslag til nye regler og retningslin-
jer peger på, at dette vil være hen-
sigtsmæssigt.
Se de øvrige bemærkninger.
En sådan evaluering kan
eventuelt kobles sammen
med evalueringen af forsik-
ringspligten for de private
sundhedsaktører og en mulig
udvidelse af dækningsområ-
det, jf. ovenstående.
Lov nr. 519 af 26. maj
2014
om ændring af sund-
hedsloven, lov om klage-
og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæ-
senet og lov om autori-
sation af sundhedsper-
soner og om sundheds-
faglig virksomhed
Evaluering af regler om regionernes
oplysningspligt om erstatningsudbe-
talinger
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til sundheds- og ældreministeren
1699680_0005.png
Lov nr. 1536 af 27. de-
cember 2014 om æn-
dring af sundhedsloven
og lov om autorisation af
sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virk-
somhed
Evaluering af kommunernes indsats i
forhold til nye rettigheder for perso-
ner, som ønsker at komme i stofmis-
brugsbehandling
Beskrives i udvalgsbehandlingen af
lovforslaget (LSF 34), hvor den davæ-
rende minister for sundhed og fore-
byggelse i sit svar af 21. november
2014 på SUU L 34 – spørgsmål 15
tilkendegav, at ministeriet var indstil-
let på at gennemføre en evaluering,
hvori indgår de oplysninger, som
kommunerne skal registrere og ind-
berette, og som skal gøre det muligt
at følge op på den kommunale ind-
sats i forhold til de med lovforslaget
foreslåede rettigheder.
Beskrives i bemærkningerne til lov-
forslaget (LSF 57), jf.
afsnit 1.3. Lov-
forslagets indhold i hovedtræk,
hvor
det fremgår, at der skal iværksættes
en evaluering af de fælles hjælper-
ordninger, når de ændrede regler har
haft virkning i 2 år.
Beskrives i bemærkningerne til lov-
forslaget (LSF 121), jf. de almindelige
bemærkninger,
1. indledning,
hvor
det fremgår, at regeringen finder det
hensigtsmæssigt, at der foretages
Af svaret fremgår det, at
evalueringen vil blive foreta-
get i 2017.
Lov nr. 1537 af 27. de-
cember 2014 om æn-
dring af sundhedsloven
Evaluering af behovet for en juste-
ring af hjælperordninger til personer
med kronisk respirationsinsufficiens
2017
Lov nr. 383 af 27. april
2016 om ændring af
sundhedsloven og lov
om autorisation af sund-
hedspersoner og om
Evaluering af den nyindførte retsstil-
ling vedr. personlige alarm- og pelje-
systemer og andre indgreb i selvbe-
stemmelsesretten
2018
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til sundheds- og ældreministeren
1699680_0006.png
sundhedsfaglig virksom-
hed
Lov nr. 426 af 18. maj
2016 om elektroniske
cigaretter m.v.
Evaluering af regler om anvendelse
af elektroniske cigaretter med eller
uden nikotin
en evaluering af den foreslåede regu-
lering, når den foreslåede lov har
været i kraft i nogle år. Sundheds- og
Ældreministeriet vil på denne bag-
grund udarbejde en evaluering, som
tilstræbes oversendt til Folketinget 2
år efter lovens ikrafttræden. Hensig-
ten er, at evalueringen kan danne
baggrund for overvejelser om even-
tuelle behov for at præcisere eller
ændre den foreslåede regulering.
Beskrives i lovens § 41, hvor det
fremgår, at Sundheds- og ældremini-
steren gennemfører en evaluering af
lovens kapitel 2.
Skal offentliggøres senest
den 20. maj 2018
Lov nr. 656 af 8. juni
2016 om ændring af
sundhedsloven, lov om
autorisation af sund-
hedspersoner og om
sundhedsfaglig virksom-
hed og forskellige andre
love
Evaluering af den nyindførte ordning
vedr. risikobaseret tilsyn
Beskrives i bemærkningerne til lov-
forslaget (LSF 184), jf.
2. indledning,
hvor det fremgår, at en evaluering af
de væsentligste ændringer, der følger
af dette lovforslag, vil blive iværksat 3
år efter, at de ændringer med det
seneste ikrafttrædelsestidspunkt er
trådt i kraft (1. januar 2017). Omfat-
tet af evalueringen er de ændringer,
der er omfattet af afsnit 4.1. og 4.3.-
4.11.
2020
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om oversendelse af en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om evaluering/overvågning, til sundheds- og ældreministeren
1699680_0007.png
Lov nr. 656 af 8. juni
2016 om ændring af
sundhedsloven, lov om
autorisation af sund-
hedspersoner og om
sundhedsfaglig virksom-
hed og forskellige andre
love
Evaluering vedrørende kortlægning
af videregivelsen af patientoplysnin-
ger fra Lægemiddelstatistikregisteret
og Lægemiddeladministrationsregi-
steret
Lov nr. 655 af 8. juni
2016 om ændring af
sundhedsloven, lov om
klage- og erstatningsad-
gang inden for sund-
hedsvæsenet og lov om
tilbageholdelse af stof-
misbrugere i behandling
Evaluering af ændringerne i indsat-
sen over for gravide kvinder med
misbrug
Beskrives i betænkningen over loven
(
BTL 184 )
, jf.
3. Udtalelse fra sundheds-
og ældreministeren,
hvor det fremgår,
at der i tillæg til den evaluering, der
omtales i bemærkningerne til lov-
forslaget, også vil blive udarbejdet
en evaluering, der omfatter en kort-
lægning af videregivelsen af patient-
oplysninger fra Lægemiddelstatistik-
registeret og Lægemiddeladministra-
tionsregisteret, herunder særlig pati-
entoplysninger, der er personhenfør-
bare. Denne evaluering vil blive fore-
taget senest 2 år efter lovforslagets
seneste ikrafttrædelsestidspunkt (1.
januar 2017).
Beskrives i bemærkningerne til loven
(LSF 165), jf.
2. baggrund,
hvor det er
tilkendegivet, at lovforslaget er en del
af opfølgningen på satspuljeaftalen
for 2016-2019, og at det med satspul-
jeaftalen er forudsat, at de foreslåede
ændringer af lovgivningen vil bli-
ve evalueret tre år efter ikrafttræden.
Ændringerne træder i kraft 1. januar
2017.
2019
2020
Af bemærkningerne (sam-
mesteds) fremgår det, at
Folketinget de mellemlig-
gende år orienteres løbende
om udviklingen i kommu-
nernes anvendelse af kon-
trakt om behandling med
mulighed for tilbageholdelse
efter henholdsvis sundheds-
loven og tilbageholdelseslo-
ven.
Side 7