Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: hbj
Koordineret med:
Sagsnr.: 1608154
Dok. nr.: 218377
Dato: 4. november 2016
Det talte ord gælder
[Folketinget, lokale 1-133, tirsdag den 8. november 2016 kl. 15.30 - uden bagkant]
TALEPAPIR
Tale til samråd om lægers tilknytning til
medicinalindustrien
Tak for indkaldelsen til dette samråd om lægers tilknytning til
medicinalindustrien.
I har stillet mig 4 spørgsmål: BA, S, U og V, som jeg meget gerne
svarer på.
De drejer sig alle sammen om lægers habilitet.
o
De angår det centrale spørgsmål, om læger både
kan arbejde for og modtage penge fra
lægemiddelvirksomheder – og så samtidig være
uvildige, når de rådgiver om og ordinerer
lægemidler.
Den tværgående bekymring er, om vores regulering er god nok?
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Inden jeg redegør nærmere for reglerne på området, vil jeg
gerne slå fast.
Sundhedspersoners samarbejde med industrien er både
relevant og vigtig.
Jeg håber, at vi i dag kan holde fast i nuancerne, så vi ikke
får sat spørgsmålstegn ved det samarbejde, der netop
gavner vores patienter og understøtter, at vi kan give
patienterne innovative behandlinger.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Nu til reglerne.
Lægers habilitet er reguleret i forvaltningsloven - og i den
samlede reform for industrisamarbejde fra 1. november 2014.
Da reformen om industrisamarbejde nu har været i kraft i
to år, har vi i dag en god anledning til at se på, hvordan
reglerne har virket i praksis.
o
Det giver også mulighed for, at vi i forbindelse med
den kommende evaluering kan søge at tage højde
for jeres perspektiver.
o
For som nogle af jer nok ved, skal reglerne
evalueres efter 3 år, dvs. allerede i 2018.
Der er mange regler i spil målrettet alle interessenterne:
Med interessenterne mener jeg de mange fagpersoner fra
sundhedsvæsen og industri – og ikke mindst alle
patienterne.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
For at vi sammen kan udnytte samrådet i dag bedst muligt, har
jeg valgt at opdele det i 2 dele:
[DEL 1]
Først vil jeg kort fortælle om hovedformålene med
habilitetsreglerne og de overordnede krav.
[DEL 2]
Herefter vil jeg svare på jeres spørgsmål.
Da de angår alle angår grundspørgsmålet om habilitet, vil jeg
svare på dem samlet.
Til sidst vil jeg selvfølgelig gerne svare på flere spørgsmål fra jer.
***
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
[DEL 1 om formål]
Der er to overordnede formål med reformen om
industrisamarbejde.
De
ene
er at få udviklet bedre lægemidler og udstyr.
o
Kun gennem indbyrdes udveksling af viden og
erfaringer mellem sundhedspersoner og
virksomheder kan der udvikles de bedste produkter
til patienterne.
Det
andet
er at skabe tryghed hos patienterne.
o
Samarbejde må gennemføres i en form, så der ikke
kan rejses tvivl om sundhedspersonernes
troværdighed som neutrale fagpersoner.
Jeg er stor tilhænger af begge formål - som er til vinding for alle
parter.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Målsætninger om høj faglighed, kvalitet og tryghed lå allerede til
grund, da krav om uvildighed kom ind i apotekerloven i 1932.
En bestemmelse om lægers, tandlægers og apotekeres
uvildighed har været gældende, indtil den blev videreført
med de nye regler fra november 2014.
***
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
[DEL 1 om krav]
Som basis for mine svar på de fire samrådsspørgsmål vil jeg
ganske kort skitsere hovedkravene til industrisamarbejde.
Læger, der på samme tid rådgiver offentlige myndigheder, har
klinisk arbejde og tilknytning til lægemiddelindustrien, er
omfattet af flere regelsæt, der kan sikre deres habilitet.
I forhold til
rådgivning
af Sundhedsstyrelsen og andre
offentlige myndigheder er lægerne generelt omfattet af
forvaltningslovens habilitetsregler.
o
Reglerne skal forebygge usaglige afgørelser, fordi
lægen er påvirket af særlige personlige interesser.
o
Fx at lægen ejer aktier i en lægemiddelvirksomhed.
De fleste læger, der rådgiver offentlige myndigheder, har dog
også klinisk arbejde – da det netop er ekspertisen fra
patientarbejde, som en myndighed har brug for.
Og derfor er de følgende regler relevante for dem.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
For i forhold til
patientbehandling
er lægerne omfattet af
de mange regler, der indgår i reformen.
o
Det vil sige sundhedsloven, lægemiddelloven, lov
om medicinsk udstyr, apotekerloven og en lang
række bekendtgørelser og vejledninger.
Reformen indeholder to forskellige regelsæt:
Det
ene
drejer sig om lægers, tandlægers, apotekeres og
sygeplejerskers faglige og økonomiske
tilknytning
til en
virksomhed.
o
Afhængig af opgavens art skal disse
sundhedspersoner enten anmelde til eller søge om
Lægemiddelstyrelsens tilladelse til deres tilknytning.
o
En tilknytning skal kun
anmeldes,
hvis den består af
undervisning som fx foredrag, forskning og ejerskab
af værdipapirer i en virksomhed op til 200.000 kr.
o
Ved andre former for tilknytning som fx deltagelse i
ekspertgrupper og ejerskab i en virksomhed på over
200.000 kr., skal lægen søge om
Lægemiddelstyrelsens
tilladelse
til tilknytningen.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Ved aftale om tilknytning til en virksomhed er det
virksomhedens ansvar at orientere lægen om pligterne med
anmeldelse og ansøgning, så reglerne kan overholdes.
For at få en ensartet praksis gælder en række kriterier for
Lægemiddelstyrelsens vurdering af ansøgninger.
Vigtige kriterier er,
o
at tilknytningen skal være forenelig med
sundhedspersonens arbejde med
patientbehandling, og
o
at tilknytningen ikke må indebære en nærliggende
risiko for, at lægen bliver tilskyndet til at fremme
forbrug, ordination og udlevering af et bestemt
lægemiddel.
o
Desuden skal betalingen til lægen være rimelig og
modsvare omfanget og karakteren af det arbejde,
der udføres.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Det
andet
drejer sig om
økonomiske fordele.
o
Her betaler virksomheder – uden modydelse – for
lægers faglige aktiviteter.
o
Det kan fx være lægers deltagelse i konferencer og
kurser.
Denne sponsorering reguleres af reklameregler, som
gælder for en større gruppe sundhedspersoner.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
For mig er et meget vigtigt og gennemgående krav i reformen:
Åbenhed.
Både åbenhed om tilknytning og økonomiske fordele.
o
Åbenhed kræver, at en række oplysninger om
samarbejdet offentliggøres på
Lægemiddelstyrelsens hjemmeside.
Det vil jeg komme nærmere ind på, når jeg svarer på spørgsmål
U.
Desuden skal Patientforeninger offentliggøre økonomiske
fordele fra industrien på deres egne hjemmesider.
o
De skal offentliggøre genstand eller modtaget beløb
fra hver virksomhed.
***
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
[DEL 2 med svar på spørgsmål BA, S, U og V]
Og nu kommer jeg til de fire spørgsmål.
[Spm. 1. BA]
Spørgsmål BA indeholder 3 spørgsmål.
1) Spørger vil vide, om jeg finder det betryggende, at 3 ud af
Sundhedsstyrelsens 13 rådgivende læger ifølge
presseomtale ikke har overholdt deres oplysningspligt.
2) Spørger vil i den forbindelse vide, hvad jeg vil gøre for at
undgå gentagelse af sådan forsømmelse.
3) Og hvad konsekvenserne kan være – hvis gentagelse
alligevel sker.
Til det første spørgsmål er svaret nej.
Det er ikke i orden, hvis en sagkyndig rådgiver ikke
overholder sin oplysningspligt efter forvaltningsloven.
o
Efter denne lov er det lægens eget ansvar at oplyse
om konkrete forhold, der kan føre til tvivl om
lægens habilitet i forhold til opgaverne for
Sundhedsstyrelsen.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
o
Grunde til inhabilitet er fx, at lægen selv har en
særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens
udfald.
Faste sagkyndige rådgivere og andre eksterne rådgivere i
Sundhedsstyrelsen - og også i Lægemiddelstyrelsen - skal
udfylde en særlig habilitetserklæring, inden de begynder på
deres arbejde.
I erklæringerne skal de bl.a. angive en række oplysninger,
som skal vise, om de har interesser i virksomheder, som
kan påvirke deres objektive rådgivning af styrelsen.
o
Når en erklæring er udfyldt, vurderer
Sundhedsstyrelsen lægens generelle habilitet i
forhold til det arbejde, lægen skal udføre.
Gentagne forsømmelser af oplysningspligten accepteres ikke.
Grove og gentagne fejl i en udfyldt habilitetserklæring kan
føre til ophør af sundhedspersonens ansættelses- eller
kontraktforhold i Sundhedsstyrelsen.
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
[Spm. 2 S]
Spørgsmål S og V vil jeg besvare samlet, da de begge angår
økonomiske fordele fra lægemiddelindustrien til
sundhedspersoner.
I spørgsmål S vil spørger vide, hvilke overvejelser det giver mig
anledning til, at ansatte i sundhedsvæsenet i de sidste par år har
været på 5.370 kurser og konferencer betalt af industrien.
Spørger vil i den forbindelse vide, om jeg finder området
tilstrækkeligt gennemskueligt, og om jeg mener, at der er behov
for at tage yderligere strukturelle tiltag for at forhindre en
uhensigtsmæssig sammenblanding af interesser.
[Spm. 3. V]
Spørgsmål V handler om økonomiske fordele til læger.
Her vil spørger vide, om det er ulovligt for læger at modtage
flybilletter til konferencer, som det er oplyst af en lektor i
forvaltningsret.
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Først kan jeg oplyse, at reglerne om økonomiske fordele gælder
for en større gruppe sundhedspersoner ansat i
sundhedsvæsenet.
Det drejer sig bl.a. om læger, tandlæger, sygeplejersker,
farmakonomer og flere andre faggrupper defineret i
lægemiddelloven.
Efter den fælleseuropæiske og danske lægemiddellovgivning må
disse faggrupper gerne – men dog på visse betingelser –
modtage økonomiske fordele knyttet til faglig information og
uddannelse.
Det er tilladt for lægemiddelvirksomheder at betale de
direkte udgifter til fagligt relevante konferencer,
efteruddannelse o.l., som sundhedspersoner deltager i
eller afholder.
o
I disse aktiviteter skal indgå information om
lægemidler og anden faglig information, der er
faglig relevant for deltagerne.
Side 15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Det er samtidig tilladt at betale for repræsentation
knyttet til den faglige aktivitet.
o
Det vil sige betale for direkte udgifter til mad, rejse,
ophold o.l. i forbindelse med aktiviteten.
o
Og altså også for flybilletter, som der spørges til i
spørgsmål V.
o
Betalingen er dog på betingelse af, at alle udgifter
skal holdes på et rimeligt niveau og være nøje
begrænset til hovedformålet med den
reklamemæssige eller faglige aktivitet.
o
Ved aktiviteter i udlandet, må der kun ydes betaling
til repræsentationsudgifter, hvis afholdelse i
udlandet er begrundet i væsentlige
indholdsmæssige, praktiske eller økonomiske
omstændigheder.
o
Det kan fx være tilfældet, hvis det er væsentligt
billigere at sende en gruppe sundhedspersoner til et
arrangement i udlandet - end at arrangere en
tilsvarende aktivitet her i landet.
Side 16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Til den anden del af spørgsmålet, om hele området med
sponsorstøtte er tilstrækkelig gennemskueligt, kan jeg oplyse, at
det løbende overvåges og kontrolleres af industriens eget nævn
- Etisk Nævn for Lægemiddelindustrien - kaldet ENLI.
ENLI administrerer sin kontrol af reklamereglerne meget
restriktivt, og nævnet har mulighed for at give bøder til
lægemiddelvirksomheder.
o
Fx hvis en virksomhed ikke har holdt
repræsentationsudgifterne til at en aktivitet på et
rimeligt niveau.
Desuden kan Lægemiddelstyrelsen ved stikprøver påbyde
udlevering af nærmere dokumentation fra de
virksomheder, der afholder udgifter til faglige aktiviteter
med og tilhørende repræsentationsudgifter.
o
Den, der afholder udgifterne, skal stille oplysninger
om grundlaget for udgifternes afholdelse til
rådighed for styrelsen.
o
Ved arrangementer i udlandet skal de væsentlige
omstændigheder, der begrunder afholdelse af et
arrangement i udlandet, kunne dokumenteres.
Side 17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Jeg mener ikke, at der er behov for egentlige strukturelle tiltag i
forhold til denne sponsorstøtte.
Den er fuld lovlig efter direktivet om lægemidler til
mennesker.
o
Men, der skal selvfølgelig løbende holdes øje med
betingelserne for støtten.
Side 18
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Med hensyn til de faglige aktiviteter i udlandet har reformen om
industrisamarbejde givet ekstra mulighed for at skabe klarhed
over området.
Her blev indført krav om, at sundhedspersoner skal
foretage anmeldelse til Lægemiddelstyrelsen, når de får
betalt deres deltagelse i faglige aktiviteter i udlandet.
o
Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om den
konkrete sundhedsperson, om arrangøren - og om
virksomheden der afholder udgifterne.
o
Desuden skal oplyses om den faglige aktivitet og
dato for dens afslutning.
o
Alle oplysninger offentliggøres på
Lægemiddelstyrelsens hjemmeside.
o
Og de slettes fra hjemmesiden to år efter
aktivitetens afslutning.
Side 19
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
I forbindelse med det udvalgsarbejde, der lå til grund for
reformen, drøftede man også mulighederne for åbenhed om de
faglige aktiviteter herhjemme.
Der var dog enighed om, at en sådan registrering og
offentliggørelse ikke er nødvendig ud fra habilitetshensyn.
o
Der afholdes årligt et meget stort antal
sponsorerede faglige aktiviteter med deltagelse af
de omfattede faggrupper.
o
Men, de afholdes oftest med begrænsede udgifter,
det vil sige på et sted tæt på deltagernes bopæl og
med servering af vand og kaffe – eller et mindre
måltid.
Efter min mening er det fornuftigt, at vi ikke bliver alt for
nidkære med at få sådan sponsorering registreret og
offentliggjort.
Det vil alene være tidskrævende – og næppe have
betydning for habiliteten.
Side 20
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
[Spm. 4. U]
Spørgsmål U handler om åbenhed.
Her vil spørger vide, hvad jeg vil gøre for at sikre, at der er fuld
åbenhed og gennemsigtighed i lægers tilknytning til
medicinalindustrien og dermed sikre, at de overholder de
skærpede krav for læger, der rådgiver offentlige myndigheder,
som det var intentionen med den lov, der indførte den samlede
nye regulering af industrisamarbejde i sommeren 2014.
Som jeg sagde til indledning, er hovedformålet med reformen at
sikre åbenhed om lægers tilknytning til lægemiddelindustrien.
Al
tilknytning
til lægemiddelvirksomheder – og også til
medicovirksomheder – skal anmeldes eller tillades og
offentliggøres herefter på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside.
Side 21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Først og fremmest offentliggøres lægens og virksomhedens
navn, oplysninger om tilknytningens art og modtaget honorer
pr. kalenderår.
Der skal både ske offentliggørelse af faglig og økonomisk
tilknytning.
o
Ved aktieposter skal offentliggøres antallet af aktier
og deres værdi på tidspunktet for købet af dem.
Ved
økonomiske fordele
skal der som nævnt kun offentliggøres
fagpersoners deltagelse i faglige aktiviteter afholdt i udlandet.
Ligesom ved tilknytning er der tale om offentliggørelse af
fagpersonens og virksomhedens navn og om aktivitetens
art og navn.
o
Samtidig følger det af reglerne, at der ikke skal ske
anmeldelse og offentliggørelse af modtagne beløb.
Så kan man stille det spørgsmål, om der er
fuld
åbenhed –
eller om der offentliggøres alt for lidt om tilknytningen.
o
Efter min mening er man nået til et rimeligt
kompromis med de oplysninger, der i dag kræves
offentliggjort.
Side 22
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Med hensyn til spørgsmålet om særligt skærpede krav til læger
kan jeg oplyse, at det blev drøftet i det udvalgsarbejde, der lå til
grund for reformen.
Man drøftede her mulighederne for - ved en særskilt
aftale - at sikre, at sundhedspersoner, der rådgiver
offentlige myndigheder, skulle være helt uvildige.
o
De skulle være uvildige på den måde, at de som
hovedregel ikke måtte have adgang til at eje aktier.
Side 23
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Det var meningen, at der skulle indgås en aftale med de
relevante aktører, bl.a. Danske Regioner, ministeriet og
Lægeforeningen om dette krav.
Jeg kan oplyse, at der ikke har været opfølgning på en sådan
skærpelse – hverken under den nuværende eller tidligere
regering.
Jeg finder det heller ikke relevant at stille et så restriktivt
krav.
o
Forvaltningslovens habilitetsregler og reformens
krav til aktiebesiddelser er tilstrækkelige til at sikre
den nødvendige habilitet.
o
Som jeg sagde tidligere kan habiliteten hos de
sundhedspersoner, der arbejder for offentlige
myndigheder, afgøres i forhold til
sundhedspersonens konkrete opgaver.
Side 24
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
[DEL 2-afslutning]
Hvis I har flere spørgsmål til dagens emne, svarer jeg selvfølgelig
gerne på dem.
Men I må også gerne komme med synspunkter eller
pejlemærker lidt mere bredt til reformen.
Jeg synes, at reglerne har fungeret fint i sine første to år.
Der var i sommer udfordringer i forbindelse med Folkemødet på
Bornholm i år, hvor nogle læger ikke ville deltage i
paneldebatter afholdt af lægemiddelvirksomheder.
Jeg tror, at der var nogle misforståelser i den forbindelse.
For det er jo sådan, at hvis det er en patientforening, der
arrangerer, og medicinalvirksomheden alene er sponsor og
dermed ikke arrangør, og lægen ikke modtager honorar, da skal
lægen ikke søge om tilladelse eller foretage anmeldelse.
Men patientforeningen skal offentliggøre, hvilke økonomiske
fordele den har modtaget fra lægemiddelvirksomheden.
Erfaringerne fra årets Folkemødet er blevet bragt op i den
følgegruppe, der er nedsat i Lægemiddelstyrelsen.
Side 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
o
Og der er nu enighed om at justere praksis således,
at den slags tilknytning, hvor der udtales honorar til
lægen, alene skal anmeldes til - ikke tillades af -
styrelsen.
Overordnet set er det min opfattelse, at der alt i alt har været
tilfredshed med de nye regler.
Men, det skal der jo også gerne blive ved med at være.
Side 26
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om lægers tilknytning til medicinalindustrien, til sundheds- og ældreministeren
Til diskussion vil nok altid være disse centrale spørgsmål:
Hvilke aktiviteter skal omfattes af tilknytning?
Hvilken tilknytning skal kun anmeldes – og hvornår kræver
en tilknytning tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen?
Hvem skal kontrollere – og hvor meget?
Åbenheden – hvor mange oplysninger om samarbejdet
skal offentligheden have adgang til?
For mig er det vigtigt, at industrisamarbejde ikke foregår i et
fastlåst system - men i smidige rammer, som løbende tilpasses
de mange aktørers behov.
Derfor ser jeg også frem til den nærtforestående evaluering af
reglerne, så det analyseres, om reglerne virker efter hensigten
og om der er mulighed for at gøre noget bedre på området.
Tak for ordet.
Side 27