Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1696536_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 02-12-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1610217
Dok. nr.: 226355
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 137 (Alm. del) til sundhedsministeren som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 137:
”Vil ministeren oplyse, om lægekonsulenter er bundet af lægeløftet, og mener mini-
steren i bekræftende tilfælde, at det er i overensstemmelse med lægeløftet, når en
kommunal lægekonsulent i sin vurdering af en sygemeldt henviser til ”mirakuløs hel-
bredelse”, og at sygdomme hænger sammen med, at der er et økonomisk kompensa-
tionssystem, som det er beskrevet i artiklen ”Dom: Lægekonsulent æreskrænkede sy-
gemeldte Nancy” bragt på i Avisen den 2. november 2016?
http://www.avisen.dk/koebenhavns-kommune-er-doemt-forat-kraenke-
arkitekt_413730.aspx”
Svar:
Jeg kan ikke kommentere den konkrete sag.
Jeg kan derimod generelt oplyse, at lægeløftet alene har betydning for, hvorvidt en
person, der har bestået en dansk lægevidenskabelig eksamen, kan meddeles autori-
sation. Det følger således af autorisationslovens § 27, stk. 1, 2. pkt., at den, der har
bestået dansk lægevidenskabelig eksamen, over for et lægevidenskabeligt fakultet
skal have aflagt lægeløftet, før autorisation kan meddeles. Lægeløftet medfører ikke
andre retsvirkninger.
I forhold til lægers pligter kan jeg oplyse, at de læger, der arbejder som lægekonsu-
lenter for myndigheder, i dén sammenhæng fungerer som administrative medarbej-
dere og ikke som sundhedspersoner.
Lægekonsulenter er ofte ansat af den pågældende myndighed som administrative
medarbejdere med særlig sundhedsfaglig indsigt, hvorfor de sidestilles med andre
medarbejdere i myndigheden, der har medvirket ved behandlingen og afgørelsen af
en given sag. Kommunale lægekonsulenter arbejder således – ligesom de øvrige ad-
ministrative medarbejdere, der har deltaget i sagsbehandlingen – under ansvar for
deres arbejdsgiver, dvs. myndigheden.
Lægekonsulenter gør brug af deres lægefaglige kompetencer i tilknytning til funktio-
ner, hvor den enkelte læge ikke anses for at udøve lægefaglig virksomhed i form af
patientbehandling. Lægekonsulenter er derfor ikke bundet af kravet om omhu og
samvittighedsfuldhed i autorisationslovens § 17.
Den omstændighed, at lægekonsulenter ikke har med patientbehandling at gøre, in-
debærer, at de ikke er omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med sund-
hedspersoner efter sundhedsloven og autorisationsloven, idet tilsynet er rettet mod
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om, hvilken lovgivning der er gældende for en kommunal lægekonsulents faglige virke, til sundheds- og ældreministeren
sundhedspersoners, herunder lægers, sundhedsfaglige virksomhed. På samme måde
kan lægekonsulenters dispositioner heller ikke påklages til Sundhedsvæsenets Disci-
plinærnævn.
Lægekonsulenter er derimod – som del af den offentlige forvaltning – underlagt for-
valtningslovens regler for saglighed og faglighed i deres virke. Den myndighed, der er
arbejdsgiver for en lægekonsulent, har det ansættelsesretlige ansvar, hvis en læge-
konsulent ikke overholder gældende ret.
Endelig er lægekonsulenter – i det omfang de udfærdiger erklæringer på baggrund af
egen undersøgelse af borgeren – forpligtet til at udvise omhu og uhildethed efter au-
torisationslovens § 20, stk. 1, derved at vedkommende er objektiv og ikke lader sig
påvirke af mod- eller velvilje overfor patienten.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2