Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1822251_0001.png
21. november 2017
J.nr. 2017 - 6602
Til Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 1235 af 28. september 2017 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1235: Spm. om, hvilket provenu det forventes at give, hvis der indføres en mindstepris på 5 kr. pr. alkoholisk genstand, til skatteministeren
1822251_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilket provenu det forventes at give, hvis der indføres en
mindstepris på 5 kr. pr. alkoholisk genstand.
Svar
Det er umiddelbart ikke muligt at give et fyldestgørende svar på, hvilket provenu det for-
ventes at give, hvis der indføres en mindstepris på 5 kr. pr. alkoholisk genstand. Det skyl-
des blandt andet, at forbrugerprisen på alkoholiske drikkevarer afhænger af den aktuelle
nettopris, som detailhandlen fastsætter, samt tillæg af afgifter og moms. I besvarelsen for-
udsættes derfor i stedet en mindsteafgift på 5 kr. inkl. moms pr. alkoholisk genstand, hvil-
ket også er forudsætningen i svaret på SUU alm. del spm. 1234 af den 28. september
2017.
Det skal understreges, at der er betydelig usikkerhed ved provenuvurderinger af meget
store afgiftsforhøjelser, som foreslås her, og at beregningerne afhænger af de konkrete
forudsætninger. De skønnede provenueffekter har derfor primært en beregningsteknisk
karakter.
Samlet set skønnes forslaget at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 7�½ mia. kr. i
2018,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at efter tilbageløb og adfærd skønnes et mindreprovenu på
ca. ¼ mia. kr. i 2018.
Tabel 1. Provenuskøn ved antagelse om en afgift pr. alkoholisk genstand på 5 kr. inkl. moms
2017-niveau,
mio. kr.
Umiddelbart provenu
2018
Øl
Vin
Spiritus
I alt
3.600
3.100
900
7.600
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2018
-600
800
-400
-200
Varig virkning
-400
600
-300
-100
Anm: Tallene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Der henvises til svar på SUU alm. del spm. 1234 af den 28. september
2017 for en angivelse af de eksisterende og påkrævede afgiftssatser samt forudsætninger om alkoholindhold og antal gen-
stande pr. liter for de alkoholisk drikkevarer. De påkrævede ændringer af satserne vedrørende tillægsafgiften på alkoholso-
davand skønnes samlet set ikke at medføre nogle nævneværdige provenumæssige konsekvenser. Ved beregningen af den
varige virkning er det antaget, at væksten i det nominelle afgiftsprovenu efter 2025 svarer til væksten i det nominelle BNP,
dvs. at afgiftsprovenuet udgør en konstant andel af BNP.
Kilde: Skatteministeriet og egne beregninger.
At merprovenuet i umiddelbar virkning ændres til et mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd skyldes, at de umiddelbare merprovenuer ved en forhøjelse af afgifterne på øl og
spiritus bliver mere end opvejet af mindreprovenuerne ved et lavere indenlandsk salg
herunder som følge af øget grænsehandel
og deraf afledte færre indtægter fra øl- og spi-
ritusafgift samt moms og emballageafgift.
Side 2 af 2