Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1840420_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-12-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: SUMMHA
Sagsnr.: 1707069
Dok. nr.: 497187
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. september stillet følgende
spørgsmål nr. 1232 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1232:
”Ministeren
bedes kommentere, hvordan det forventes at påvirke alkoholforbruget
i Danmark, hvis der indføres en mindstepris på 5 kr. pr. genstand, som det er kendt
fra andre lande. Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad det ville betyde sundheds-
økonomisk i en dansk sammenhæng. Der henvises til artiklen
”Fore ggelsesfor-
mand: Tre afgifter kan gøre danskerne sundere
og
rigere” ragt
på www.altinget.dk
den 13. september 2017.
Svar:
Til brug for min besvarelse af første del af spørgsmålet, har Sundheds- og Ældremini-
steriet indhentet bidrag fra Skatteministeriet, som jeg henholder mig til:
”Skatte i isteriet har skø et over æ dri ge i da sker es for rug af spiritus, vi
og øl ved en forbrugerpris i detailhandlen på 5 kr. (inkl. moms) pr. alkoholisk gen-
stand,
jf. tabel 1.
Det skal understreges, at der er betydelig usikkerhed ved beregnin-
ger af meget store afgiftsforhøjelser, og at beregningerne afhænger af de konkrete
forudsæt i ger.”
Tabel 1. Skønnede forbrugsændringer af spiritus, vin og øl ved pris på 5 kr. pr. alkoholisk genstand
Alkoholiske drikkevarer
Spiritus
Vin
Øl
Ændring i forbrug ved pris på 5 kr. pr. genstand
- 10 pct.
- 4 pct.
- 1 pct.
Anm.: Der henvises til svar på SUU alm. del spm. 1234 af den 28. september 2017 for en angivelse af forudsætningerne
om alkoholindhold og antal genstande pr. liter for de alkoholiske drikkevarer. De aktuelle priser pr. genstand, som er lagt til
grund for de skønnede forbrugsændringer, er beregnet på baggrund af Skatteministeriets grænsehandelsrapport ”Status
over grænsehandel
2017”.
Kilde: Skatteministeriet.
Sundheds- og Ældreministeriet har ikke umiddelbart kendskab til, at der foreligger
danske undersøgelser, som belyser de økonomiske konsekvenser af det konkrete sce-
narie, som nævnes i spørgsmålet.
Der foreligger forskellige forskningsmæssige undersøgelser mv. og estimater vedrø-
rende offentlige udgifter som følge af alkoholforbrug. Bl.a. blev området belyst i fore-
byggelseskommissionen i 2009, side 381:
”E fordobling
af afgiften på alkohol i forhold til niveauet pr. 1. januar 2009 på øl, vin
og spiritus forventes at reducere det samlede forbrug af alkohol med knap 7 pct. og
på lang sigt at øge danskernes middellevetid med mindre end 1 måned. Det offentlige
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1232: Spm. om, hvordan det forventes at påvirke alkoholforbruget i Danmark, hvis der indføres en mindstepris på 5 kr. pr. genstand, som det er kendt fra andre lande, til sundhedsministeren
1840420_0002.png
provenu vil inkl. effekten på grænsehandel og illegalt salg stige med knap 500 mio. kr.
årligt. Det er vanskeligt at forudsige, hvordan de sundhedsmæssige effekter af en ge-
nerel afgiftsstigning vil fordele sig på samfundsgrupper. Samtidig er afgifter på alko-
hol
upræ ise og ra
er a ge ed et ikke skadeligt alkoholfor rug”.
Sundheds- og Ældreministeriet har endvidere ikke umiddelbart kendskab til, at der
foreligger danske undersøgelser, som belyser de sundhedsmæssige samt privatøko-
nomiske konsekvenser af den konkrete effekt af en afgiftsmodel via en mindstepris
på 5 kr. pr. genstand i forhold til helt unge og af personer med et meget højt forbrug
samt i forhold til øvrige forbrugere.
Forskningen indikerer derudover, at mindre alkoholforbrug med stor sandsynlighed
vil give et fald i sundhedsudgifterne. VIVE (dengang KORA) udgav i maj 2014 rappor-
te ”
Sa fu dsøko o iske o kost i ger forbu det ed alkoholoverforbrug”
1
.
I rap-
porten peger VIVE på, at der er ekstra omkostninger forbundet med et overforbrug af
alkohol.
Der står f ”For
en borger med alkoholrelateret sygehuskontakt er den årlige
direkte meromkostning på 100.436 kr., når der sammenlignes med en tilsvarende
orger ude et overfor rug af alkohol.” Herudover står der, at ”A al se viser l.a.,
at sundhedsudgifterne er to til fire gange højere blandt mennesker med et alkohol-
pro le .”
Jeg kan henholde mig hertil.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Mads Hansen
1
https://www.kora.dk/media/2831801/trygny.pdf
Side 2