Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1801274_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-10-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1706663
Dok. nr.: 435459
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. september 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1176 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1176:
”I
forlængelse af Jyllands-Postens
artikelserie, f.eks. artiklen ”Tandlægekæde ændrer
sine kontrakter” bragt den 11.
september 2017 om kapitalfondes og større kæders del-
vise opkøb af en række tandlægeklinikker, bedes ministeren redegøre for, hvordan re-
geringen, Danske Regioner og Tandlægeforeningen, som er den fælles myndighed på
området, vil sikre, at der ikke laves hemmelige kontrakter med kapitalindskyderne, der
dermed får mere eller mindre utilsigtet indflydelse på de alment praktiserende tand-
lægers faglige vurderinger, så de presses til usaglige indgreb og behandlinger til ugunst
for flertallet af patienterne - og dermed kommer på tværs af Sundhedsstyrelsen faglige
råd og de aftaler om behandling og prisniveau, der i dag aftales mellem Tandlægefor-
eningen og Danske Regioner?
Svar:
Jeg bemærker indledningsvis, jf. også min orientering af udvalget den 5. september
2017, at overenskomstparterne den 29. august 2017 har besluttet at inddrage ekstern
juridisk bistand for at vurdere, om de omtalte ejerskabsforhold lever op til overens-
komstens bestemmelser.
Samtidig kan jeg oplyse, at overvejelser vedrørende ejerskabsstrukturen også indgår
som et element i de igangværende overenskomstforhandlinger mellem Regionernes
Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og Tandlægeforeningen.
Der er således
både i relation til både de konkrete sager omtalt i offentligheden og
de generelle rammer for tandlægepraksis
igangsat initiativer for at undersøge de krav
til ejerskabsstrukturen, som aktuelt gælder for tandlæger, der praktiserer for den of-
fentlige sygesikring.
Jeg kan dog samtidig henvise til min besvarelser af spørgsmål S 690 og S 1333 og til
drøftelserne ved samråd DZ-DÆ den 22. august 2017 om tandlægekæder.
Her påpegede jeg således, at ejerskabet i tandlægeklinikkerne ikke er afgørende for
mig. Derimod er det afgørende, at patienterne oplever høj kvalitet og høj patientsik-
kerhed. Derfor har jeg også bedt Styrelsen for Patientsikkerhed om at være ekstra op-
mærksomme på tandlæger, der er en del af en kæde.
Men omvendt ønsker regeringen også
ikke mindst af hensyn til patienternes egen-
betaling
at understøtte bedre konkurrencevilkår på tandlægeområdet. Det er ofte
ganske dyrt at gå til tandlæge i Danmark, og derfor ser jeg også et generelt behov for
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1176: Spm. om, hvordan regeringen, Danske Regioner og Tandlægeforeningen, som er den fælles myndighed på området, vil sikre, at der ikke laves hemmelige kontrakter med kapitalindskyderne, der dermed får mere eller mindre utilsigtet indflydelse på de alment praktiserende tandlægers faglige vurderinger, til sundhedsministeren
mere konkurrence på tandlægeområdet
så længe det ikke sker på bekostning af kva-
liteten og patientsikkerheden.
I overenskomstforhandlingerne kan det derfor også være relevant at se på, om de nu-
værende ejerskabsbestemmelser
som jo ikke er et lovkrav, men alene fastsat i over-
enskomsten
virker fremmende eller hæmmende for konkurrencen.
Og i den forbindelse kan jeg konstatere, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen netop
har offentliggjort analysen
”Potentiale for øget konkurren e og esparelser i tandlæ-
ge ran hen”
den 4. oktober 2017. Styrelsen konkluderer her, at der er potentiale for
forbedringer af konkurrencen på pris- og ejerskabsforhold uden at gå på kompromis
med de hensyn, der ønskes varetaget med den nuværende regulering.
Mere specifikt identificerer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen to kendetegn ved
tandlægeoverenskomsten, som kan svække konkurrencen på området: Prisfastsæt-
telse af tandlægeydelser og ejerskabsbegrænsninger i forhold til tandlægeklinikker.
Jeg har selvfølgelig en forventning om, at der i relevant omfang vil være fokus på så-
danne konsekvenser af pris- og ejerskabsstrukturen i de igangværende overenskomst-
forhandlinger.
Og jeg noterer mig i øvrigt, at Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Enhedslisten på
TV2.dk den 5. oktober 2017 også har udtrykt opbakning til Konkurrence- og Forbruger-
styrelsens konklusion om, at der er behov for mere konkurrence på tandlægeområdet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 2