Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1797547_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-10-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1706439
Dok. nr.: 437942
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. september 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1156 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 1156:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke myndigheder og eventuelt andre instanser,
der har adgang til- samt eventuelt fører register over erstatnings-, disciplinær- og an-
dre klagesager, herunder afgørelser omhandlende fejl begået af sundhedsfagligt per-
sonale?”
Svar:
Styrelsen for Patientsikkerhed fører autorisationsregisteret, som indeholder oplysnin-
ger om alle, der har modtaget en autorisation fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Sund-
hedspersoner, ansættelsesmyndigheder og private kan ved opslag i registeret kontrol-
lere den enkelte sundhedspersons autorisationsstatus.
I registeret er det muligt at se, om en given sundhedspersons autorisation er gyldig og
om denne er underlagt særlige vilkår, f.eks. skærpet tilsyn.
./.
Styrelsen for Patientsikkerhed har udgivet en pjece, der beskriver de regler og det an-
svar, som arbejdsgivere har, når de ansætter personale. Pjecen er tænkt som en hjælp
til arbejdsgivere og ansættende myndigheder og beskriver væsentlige elementer af ar-
bejdsgivere og ansættende myndigheders ansvar, når de skal ansætte autoriseret
sundhedsfagligt personale.
Jeg har en klar forventning om, at regionerne er bekendt med pjecen, og at den i vi-
dest muligt omfang følges.
Patienterstatningen har oplyst, at Patienterstatningen til brug for sagsbehandlingen fø-
rer et register over sager om erstatning for behandlings- og lægemiddelskader anmeldt
efter klage- og erstatningslovens kapitel 3 og 4.
Patienterstatningen har desuden oplyst, at Patienterstatningen på sager vedr. skader
indtruffet på offentlige og private hospitaler, ikke registrerer hvilke sundhedspersoner,
der har været involveret i behandlingen af patienten, eller hvem der har haft ansvaret
for behandlingen. Dette skyldes, at Patienterstatningen ikke altid har den pågældende
oplysning, at skaden ofte et resultat af flere sundhedspersoners handlinger eller und-
ladelser, og at oplysningen ikke er relevant i forhold til Patienterstatningens opgave
med at vurdere, om den opståede skade kan erstattes efter lov om klage- og erstat-
ningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Årsagen til, at sundhedspersonens identitet ikke er relevant skyldes, at Patienterstat-
ningsordningen er en såkaldt ”no fault”-erstatningsordning, dvs. en ordningen, hvor
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1159: Spm. om, hvor ansvaret for at skabe overblik over- samt reagere på bekymrende mønstre hos sundhedsfagligt personale er placeret, til sundhedsministeren
patientens ret til erstatning ikke afhænger af, om en person har begået sundhedsfag-
lige fejl. Erstatninger udbetales også for hændelige uheld.
Der er således ingen central, statslig myndighed, som fører register over samtlige til-
syns- klage- og er erstatningssager.
De enkelte regioner har derimod oplysninger om både klage-, tilsyns-, og erstatnings-
sager, idet regionerne inddrages og orienteres om forhold, som vedrører deres an-
satte, herunder klager imod ansatte og erstatningssager, som regionerne afholder
udgifterne til. Jeg henviser nærmere herom til mit samtidige svar på spørgsmål nr.
1158 (alm. del).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2