Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1797566_0001.png
Ansættelse af sundhedsfagligt
personale
- Gode råd og præciseringer
September 2016
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
Titel på udgivelsen: Ansættelse af sundhedsfagligt personale
Udgivet af:
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Telefon: 72 22 74 00
E-post: [email protected]
Udgivelsesår: 2016
Version: Nr.. 1.1
Versionsdato: september 2016
Publikationen er tilgængelig på https://stps.dk/da
2/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0003.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
Indhold
1
Forord
4
5
5
6
6
7
8
8
10
11
2
Arbejdsgiverens ansvar
2.1 Rutiner ved ansættelse
2.2 Børneattest
2.3 Er ansøger autoriseret
2.3.1 Søgning i det offentlige register
2.3.2 Tilsynsoplysninger i autorisationsregisteret
2.3.3. Styrelsen for Patientsikkerheds sanktionssmuligheder
2.4 Ved tvivl om ansøgers baggrund
2.5 Kort om opholds- og arbejdstilladelse
3
3.1
Samspillet mellem Styrelsen for Patientsikkerhed og ansættelsesstedet12
Autorisation, tilladelse til selvstændigt virke og
specialistanerkendelse
12
3.1.1 Sundhedspersonale med autorisation i Danmark
12
3.1.2 Hvad må sundhedspersoner, der endnu ikke har dansk autorisation,
kalde sig?
13
3.2 Udenlandsk sundhedspersonale
13
3.2.1 Uddannet i Norden
13
3.2.2 Uddannet i EU/EØS
13
3.2.3 Uddannet udenfor EU / EØS
14
3.3 Forskellige typer af autorisation og rettigheder
16
3.3.1 Evalueringsautorisation (midlertidig autorisation, der er begrænset i
tid og sted)
16
3.3.2 Varig autorisation
17
3.3.3 Tilladelse til selvstændigt virke
17
3.3.3.1 75 års aldersgrænse for autoriseret sundhedspersonale
17
3.4 Kort om sprogkrav til sundhedspersoner uddannet i udlandet
19
3.4.1 Styrelsen for Patientsikkerheds rolle
19
3.4.2 Arbejdsgiverens ansvar
19
4
Kontaktoplysninger
20
3/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0004.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
1 Forord
Befolkningen skal have tillid til, at sundhedspersonalet i Danmark leverer fagligt kvalificerede og sikre
sundhedsydelser.
Både arbejdsgivere/ansættende myndigheder og centrale myndigheder har ansvar for, at
sundhedspersonalet er kvalificerede til de job, de skal bestride. De centrale myndigheder har ansvar
for, at ordningerne for autorisation, godkendelse af uddannelser og anerkendelser af specialer
opfylder kravene i love og bekendtgørelser samt har ansvar for at føre tilsyn med autoriserede
sundhedspersoner. Arbejdsgiverne har ansvar for at have gode rutiner ved ansættelser, så de får
udvalgt og ansat de bedst kvalificerede fagpersoner, ligesom de skal sikre sig, at personalet er
bekendt med lovgivningen indenfor sundhedsområdet, hvor der f.eks. skal udvises omhu og
samvittighedsfuldhed og kendes til tavshedspligt.
Pjecen beskriver væsentlige elementer af arbejdsgiver og ansættende myndigheders ansvar i
forbindelse med ansættelse af sundhedsfagligt personale lige som samspillet mellem Styrelsen for
Patientsikkerhed og arbejdsgiver/ansættende myndighed i ansættelsesprocessen belyses.
Denne pjece er tænkt som en hjælp til HR-afdelinger, arbejdsgivere og ansættende myndigheder ved
ansættelse af sundhedsfagligt personale.
Styrelsen for Patientsikkerhed håber, at denne pjece kan understøtte dette.
Kontorchef Birte Obel & Enhedschef Anette Lykke Petri
Styrelsen for Patientsikkerhed
September 2016
4/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0005.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
2 Arbejdsgiverens ansvar
2.1 Rutiner ved ansættelse
Gode rutiner ved ansættelse er vigtige og de følgende anbefalinger kan bruges af arbejdsgiveren til
vurdering af ansøger i forbindelse med ansættelse. De anbefalede rutiner gælder alle typer af
ansættelse, såvel i offentligt som privat regi. Vurdering og eventuel kontrol foretages gennem
interview og kontakt til referencer på sammen måde som ved andre ansættelser.
Ved ansættelse bør arbejdsgiver altid sikre sig, at den, som skal ansættes:
har de faglige kvalifikationer, der kræves for at kunne bestride jobbet
har tilstrækkelige sprogfærdigheder og kommunikationsevner i forhold til opgavevaretagelsen
formår at varetage jobbet på professionel vis
samlet set må anses, som værende egnet til stillingen
Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer dokumentation for uddannelse ved ansøgning om autorisation
og tilladelse til selvstændigt virke samt speciallæge-/specialtandlægeanerkendelse, men det erstatter
ikke arbejdsgiverens pligt til at se dokumentation for anden relevant (videre-) uddannelse og
autorisationsstatus. Denne dokumentation vil ofte indeholde materiale ud over det, som Styrelsen for
Patientsikkerhed har vurderet i forbindelse med sin sagsbehandling af autorisationssagen.
For sundhedsfaglige grupper uden autorisation og anden offentlig godkendelse skal arbejdsgiveren
vurdere kvalifikationer på baggrund af fremlagt dokumentation for uddannelsen i forhold til stillingens
indhold.
Før ansættelsessamtalen
anbefaler Styrelsen for Patientsikkerhed, at ansættelsesstedet, hvis der er
tale om en autoriseret faggruppe, kontrollerer ansøgers autorisationsstatus (Aut. ID) samt eventuelle
tilsynssanktioner ved opslag i Autorisationsregistret.
Ved ansættelsessamtalen
kan arbejdsgiveren danne sig et nuanceret indtryk af ansøgers faglige
kvalifikationer, sprogfærdigheder og kommunikative evner samt professionelle fremtræden. Ved
ansættelse af sundhedspersonale fra udlandet har arbejdsgiver et særskilt ansvar for, at ansøger har
de sprogfærdigheder og kommunikative evner, som stillingen kræver.
Efter ansættelsessamtalen
anbefales ansættelsesstedet at tage referencer på ansøger. Dette bør ske
med ansøgers accept.
5/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0006.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
2.2 Børneattest
Arbejdsgiveren skal være opmærksom på forpligtelsen til at indhente børneattester ved ansættelse og
beskæftigelse af personale i den kommunale sundhedstjeneste, personale på børneafdelinger og
børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger på sygehuse, private hospitaler og klinikker samt
praktiserende børne- og ungdomspsykiatere, børnelæger og psykologer. Reglerne dækker
sundhedspersonale
og andet ansat personale indenfor området - der som led i udførelsen af deres
opgaver er i direkte kontakt med børn under 15 år eller færdes fast blandt børn under 15 år. Reglerne
1
herom er præciseret og justeret i 2012.
2.3 Er ansøger autoriseret
Hvis der er tale om en autoriseret faggruppe skal arbejdsgiveren kontrollere ansøgers
2
autorisationsstatus i Styrelsen for Patientsikkerheds autorisationsregister www.stps.dk.
Ved opslag i autorisationsregisteret skal ansøger identificeres på baggrund af Autorisations ID,
da dette altid vil være det samme for den enkelte ansøger uanset evt. navneskift.
Det er oplysningerne i autorisationsregisteret, der gælder, og ikke et forevist autorisationsbevis,
der kan være ugyldigt eller forfalsket.
Autorisationsregisteret er et offentligt register, der opdateres dagligt af Styrelsen for Patientsikkerhed i
samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen. I registeret, der findes på Styrelsen for Patientsikkerheds
hjemmeside www.STPS.dk, kan der søges på navn, fødselsdato og autorisations ID. Registeret
indeholder alle autoriserede sundhedspersoner i Danmark og har oplysning om faggruppe, speciale
og autorisationsstatus (gyldighed). Sundhedspersoner, der fratages, fraskriver sig eller fradømmes
deres autorisation, fremgår af registeret som havende ugyldig autorisation. Sundhedspersoner, der
har en evalueringsautorisation (udenlandsk uddannede), som udløber eller tilbagekaldes, bliver slettet
fra registeret.
1
2
BEK nr. 487/2012
VEJ nr. 9030/2010
6/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0007.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
2.3.1 Søgning i det offentlige register
Ved søgning efter konkrete sundhedspersoner er det muligt at bruge et eller flere af følgende felter:
Feltnavn
Navn
Beskrivelse
Her er det muligt at søge på specifikke
navne.
Her er det muligt at søge på specifikke
fødselsdage eller fødselsdage inden for
et givent interval.
Her er det muligt at søge på specifikke
autorisationsID.
Her er det muligt at søge på specifikke
autorisationsdatoer eller
autorisationsdatoer inden for et givent
interval.
Her er det muligt at afgrænse
søgningen til en bestemt faggruppe.
Her er det muligt at afgrænse
søgningen til et bestemt lægespeciale.
Her er det muligt at afgrænse
søgningen til et bestemt
tandlægespeciale.
Her er det muligt at afgrænse
søgningen med øvrige sundhedsfaglige
specialer.
Her kan søgningen afgrænses med
specifikke tilsynsoplysninger
(sanktioner).
Her er det muligt at afgrænse
søgningen i forhold til, om en
sundhedsperson har ret til selvstændigt
virke efter 75-års reglen.
Her er det muligt at afgrænse
søgningen til at finde
sundhedspersoner, der er godkendt til
at foretage bestemte former for
kosmetisk behandling.
Fødselsdag
AutorisationsID
Autorisationsdato
Faggruppe
Lægespecialer
Tandlægespecialer
Øvrige specialer
Tilsynsoplysninger
75-årsreglen
Kosmetisk behandling
7/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0008.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
For at finde en konkret sundhedsperson kan arbejdsgiveren nøjes med at udfylde ét af følgende
felter:
Fødselsdato
Navn
Autorisations-ID
Hvis arbejdsgiveren udfylder flere felter samtidigt, skal søgningen opfylde samtlige kriterier, før
registeret finder en konkret sundhedsperson eller gruppe af sundhedspersoner.
Styrelsen for Patientsikkerhed anbefaler, at en ansøger altid identificeres på baggrund af
Autorisations ID da dette altid vil være det samme for den enkelte ansøger uanset evt. navneskift.
2.3.2 Tilsynsoplysninger i autorisationsregisteret
I rullegardinet tilsynsoplysninger kan du filtrere søgningen på seks kategorier:
Skærpet tilsyn
Fagligt Påbud
Begrænsninger i autorisationen (f.eks. virksomhedsindskrænkning)
Uden gyldig autorisation
Suspenderet autorisation
Forbud mod at arbejde
Vælges fx kategorien ”Skærpet tilsyn” finder registeret alle de autorisede personer,
som aktuelt er i
skærpet tilsyn. Hvis du herefter vælger en konkret person er det muligt at se årsagen til, at personen
er i skærpet tilsyn. Søgningen kan også kombineres med fx ”Faggruppe” og ”Læge”. I givet fald finder
registeret alle læger, der er i skærpet tilsyn.
Tilsynsoplysninger, som fx skærpet tilsyn, bliver vist i registeret med en overskrift og forklarende
tekst.
Hvis filtreringsmuligheden uden gyldig autorisation vælges, finder registeret alle de personer, som
ikke aktuelt har en gyldig autorisation.
Hvis en konkret person står i registeret, men ikke har en gyldig autorisation er dette markeret ved en
rød ramme, ligesom det ved rød tekst fremgår, at autorisationen ikke er gyldig.
2.3.3. Styrelsen for Patientsikkerheds sanktionssmuligheder
Styrelsen for Patientsikkerheds mulighed for at iværksætte sanktioner er reguleret i
3
Autorisationsloven . Styrelsen for Patientsikkerhed kan træffe følgende afgørelser om sanktioner over
for autoriserede sundhedspersoner.
Lov om Autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011,
om ændret ved lov nr. 656 af 08/06/2016.
3
8/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0009.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
Skærpet tilsyn
Skærpet tilsyn bruges, når Styrelsen for Patientsikkerhed har en begrundet mistanke om, at en
sundhedspersons virksomhedsudøvelse vil kunne udgøre en forringet sikkerhed for patienterne.
Konsekvensen af et skærpet tilsyn er, at Styrelsen for Patientsikkerhed skærper opmærksomheden
på, om sundhedspersonen retter op på den fagligt kritisable virksomhedsudøvelse.
Påbud
Påbud er en konkret anvisning på, hvordan en sundhedsperson skal forholde sig for at rette op på en
kritisabel faglig virksomhed eller en mistanke om egnethedsproblemer (f.eks. misbrug eller demens).
Påbuddet medfører ikke, at sundhedspersonen får indskrænket mulighederne for at udøve sin
virksomhed.
Afgørelse med vilkår
Styrelsen for Patientsikkerhed kan stille krav om, at sundhedspersonen bliver underlagt bestemte
vilkår i en nærmere fastsat periode.
Virksomhedsindskrænkning
En sundhedspersons virksomhedsområde kan indskrænkes øjeblikkeligt og midlertidigt, såfremt
Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer, at sundhedspersonen på et eller flere sundhedsfaglige
områder udgør en fare for sine patienter, på grund af faglige mangler eller egnethedsproblemer.
Indskrænkninger i ordinationsretten
Hvis Styrelsen for Patientsikkerhed finder, at en læge ordinerer afhængighedsskabende lægemidler
på en ikke-forsvarlig måde, kan styrelsen fratage vedkommende retten til at ordinere disse
lægemidler.
Suspension
Styrelsen for Patientsikkerhed har mulighed for at suspendere en sundhedspersons autorisation ved
personens udrejse, sygdom eller pension, hvis styrelsen vurderer, at personen udgør en fare for
patientsikkerheden, hvis den pågældende genoptager faglig virksomhed i Danmark uden at styrelsen
får kendskab hertil.
9/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0010.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
Forbud
Styrelsen for Patientsikkerhed har mulighed for at give en autoriseret sundhedsperson forbud mod
helt eller delvist at udøve sin faglige virksomhed, mens styrelsen oplyser en sag om midlertidig
autorisationsfratagelse eller virksomhedsindskrænkning.
Fratagelse, fradømmelse og fraskrivelse af autorisation
En sundhedsperson kan miste sin autorisation øjeblikkeligt og midlertidigt, hvis Styrelsen for
Patientsikkerhed vurderer, at sundhedspersonen i sit virke udgør en fare for sine patienter eller hvis
sundhedspersonen ikke medvirker ved styrelsens tilsyn.
Permanent autorisationsfratagelse sker ved domstolene.
Styrelsen for Patientsikkerhed har samtidig mulighed for at fratage en sundhedspersons danske
autorisation, hvis den pågældendes udenlandske autorisation vedrørende samme erhverv bliver
frataget administrativt eller ved dom i udlandet.
Autoriserede sundhedspersoner har også mulighed for selv at fraskrive sig autorisationen ved at
henvende sig til Styrelsen for Patientsikkerhed, Tilsyn og Rådgivning
2.4 Ved tvivl om ansøgers baggrund
Hvis der foreligger tvivl om oplysninger afgivet af ansøger, kan følgende instanser kontaktes:
Ved spørgsmål om autorisation, tilladelse til selvstændigt virke, speciallægeuddannelse og
uddannelsesstatus i øvrigt, kontakt Styrelsen for Patientsikkerhed, Autorisation via e-mail
[email protected]
Styrelsen
for
Patientsikkerheds
autorisationsregister
indeholder
offentliggjorte
tilsynsoplysninger vedrørende den enkelte sundhedsperson. Ønskes yderligere oplysninger
kan en af Styrelsen for Patientsikkerheds Tilsyns og Rådgivningsenheder i København,
Randers eller Kolding, kontaktes, via e-mail
[email protected], [email protected], og [email protected]
Ved spørgsmål om almindelig egnethed til jobbet: Kontakt tidligere arbejdsgivere eller andre,
som har kendskab til, hvordan ansøger har udført sine opgaver/sit arbejde tidligere. Dette bør
ske med ansøgers accept.
10/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0011.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
2.5 Kort om opholds- og arbejdstilladelse
Hvis man som arbejdsgiver i Danmark ønsker at ansætte en udenlandsk statsborger, har man
ansvar for at sikre sig, at ansøger har ret til at arbejde i Danmark. Man skal i den forbindelse
være opmærksom på, at ansøger godt kan have lov til at opholde sig i Danmark uden at have ret
til at arbejde.
Sundhedsfagligt personale, der er statsborger udenfor EU/EØS eller Norden, skal således inden
et givent arbejde påbegyndes have søgt og opnået opholds- og arbejdstilladelse i Styrelsen for
International Rekruttering og Integration.
www.nyidanmark.dk
findes særlig information til arbejdsgivere om opholds- og
arbejdstilladelse. En ansøger, som har søgt om en opholds- og arbejdstilladelse, men endnu ikke
har modtaget den, må ikke begynde at arbejde i Danmark.
11/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0012.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
3 Samspillet mellem Styrelsen
for Patientsikkerhed og
ansættelsesstedet
3.1 Autorisation, tilladelse til selvstændigt virke og specialistanerkendelse
Styrelsen for Patientsikkerhed skal sikre, at de sundhedsfaglige grupper, der er omfattet af
autorisationslovgivningen, bliver autoriseret og anerkendt på forsvarlig vis. Der er 18 autoriserede
grupper af sundhedspersonale i Danmark. Hertil kommer tilladelse til selvstændigt virke for visse af
grupperne og anerkendelse af speciallæger og specialtandlæger.
3.1.1 Sundhedspersonale med autorisation i Danmark
Bandagist
Bioanalytiker
Læge
Optiker (Efter 1. januar 2014 udstedes der ikke
længere nye autorisationer)
Kontaktlinseoptikere (Efter 1. januar 2016 udstedes
der ikke længere nye autorisationer)
Optometrist
Radiograf
Social- og sundhedsassistent
Sygeplejerske
Tandlæge
Tandplejer
Ergoterapeut
Fysioterapeut
Fodterapeut
Jordemoder
Kiropraktor
Klinisk diætist
Klinisk tandtekniker
Alle disse grupper skal have dansk autorisation for at kunne anvende en beskyttet professionstitel.
For læger, tandlæger, jordemødre, kiropraktorer, kliniske tandteknikere, tandplejere,
kontaktlinseoptikere, optikere og optometrister er autorisationen endvidere en betingelse for, at de må
udøve det pågældende erhverv.
12/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0013.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
3.1.2 Hvad må sundhedspersoner, der endnu ikke har dansk autorisation,
kalde sig?
Ovenstående titler er alle beskyttede titler iht. Autorisationsloven. Ansættelsesstedet skal i den
forbindelse være opmærksom på, at studerende under uddannelse samt udenlandsk
sundhedspersonale, der endnu ikke har opnået dansk autorisation IKKE må tildeles titler, der kan
signalere, at personalet har dansk autorisation. En lægestuderende kan f.eks. benævnes:
”medicinstuderende” eller ”stud. med.” En udenlandsk læge uden dansk autorisation kan benævnes
”praktikant for læge”. En sygeplejestuderende kan benævnes ”sygeplejestuderende” og en
udenlandsk sygeplejerske uden dansk autorisation kan
benævnes
”Praktikant for sygeplejerske”.
Personer, der er blevet registreret som tjenesteydere, skal som udgangspunkt anvende den titel, der
bruges i dennes medlemsland og er underlagt samme rettigheder og forpligtelser, som hvis
pågældende havde modtaget dansk autorisation. Se nærmere om tjenesteydere i afsnit 3.2.2.
3.2 Udenlandsk sundhedspersonale
Der gælder forskellige regelsæt for opnåelse af dansk autorisation alt efter, hvor den udenlandske
sundhedsperson er uddannet og hvor denne er statsborger. Hvis der er tale om en autoriseret
faggruppe, så skal man have opnået dansk autorisation for at måtte bruge titlen og for visse
faggruppers vedkommende have ret til at udøve det pågældende erhverv. Se nærmere herom i afsnit
3.1.1.
Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer ligeledes uddannelsen for udenlandsk uddannet
ambulancepersonale (ambulanceassistenter, ambulancebehandler samt ambulancebehandler med
særlig kompetence), der skal have uddannelsen godkendt af styrelsen, før de må virke i Danmark.
3.2.1 Uddannet i Norden
Sundhedsfaglige personer, der er statsborgere i Danmark, Finland, Island, Norge eller Sverige og
4
som har opnået autorisation i et af nævnte lande, er omfattet af den Nordiske overenskomst
3.2.2 Uddannet i EU/EØS
Læger, tandlæger, sygeplejersker og jordemødre
Som medlem af EU er Danmark forpligtet
til at følge EU’s regelsæt for anerkendelse af
5
erhvervsmæssige kvalifikationer . Direktivet har for visse sundhedsuddannelser defineret mindstekrav
for så vidt angår niveau, varighed og indhold.
Det betyder, at sundhedspersoner, der er statsborgere i
EU og kan dokumentere at have gennemført en sådan uddannelse og som har ret til at udøve
pågældende erhverv, kan søge Styrelsen for Patientsikkerhed om automatisk anerkendelse og
dermed uden videre modtage dansk autorisation og for lægers og tandlægers vedkommende
desuden tilladelse til selvstændigt virke samt speciallæge og specialtandlægeanerkendelse.
Styrelsen
4
5
BEK 23/2001
EU-Direktiv 2005/36/EF om godkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer jf. BEK. nr. 49/2010.
13/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0014.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
gør opmærksom på, at da den automatiske anerkendelse baserer sig på definerede mindstekrav i
EU-regi, så kan der være forskelle i uddannelsernes reelle indhold set i forhold til den tilsvarende
danske uddannelse både hvad angår den teoretiske og kliniske del. Styrelsen for Patientsikkerhed
kan i henhold til EU's regelsæt dermed ikke foretage en nærmere vurdering af, om
sundhedspersonen har de samme faglige kvalifikationer, som en dansk uddannet fagperson - inden
for et givent område - forventes at have efter gennemført dansk uddannelse.
Andre faggrupper
Sundhedsfaglige personer med uddannelser, hvor direktivet ikke har fastlagt nærmere definerede
mindstekrav, godkendes efter individuel vurdering af grunduddannelse og erhvervserfaring. Hvis der
påvises væsentlige forskelle i forhold til den tilsvarende danske uddannelse, kan der stilles krav om
udligningsforanstaltninger i form af prøvetid eller egnethedsprøve.
Særligt for EU sundhedspersoner
tjenesteydere, uden autorisation
Der er en særlig mulighed for, at sundhedspersoner fra EU kan fungere midlertidigt og lejlighedsvist
som tjenesteydere.
Det betyder, at sundhedspersoner, der er lovligt etableret i andet EU land og som i Danmark ønsker
at fungere indenfor pågældende område, kan søge Styrelsen for Patientsikkerhed om at blive
registreret som tjenesteydere i en periode af op til 12 måneder ad gangen.
I denne periode vil sundhedspersonen fremgå af Styrelsen for Patientsikkerheds Autorisationsregister
som tjenesteyder og vil
uden at have modtaget autorisation
kunne fungere midlertidigt og
lejlighedsvist som for eksempel læge. Pågældende sundhedsperson skal som udgangspunkt
anvende den titel, der bruges i dennes medlemsland og er underlagt samme rettigheder og
forpligtelser, som hvis pågældende havde modtaget dansk autorisation.
3.2.3 Uddannet udenfor EU / EØS
For sundhedsfaglige personer med grunduddannelse fra et land udenfor EU/EØS er på en bred
vurdering af der fastlagt særlige regelsæt for afprøvning med henblik på opnåelse af dansk
autorisation. Styrelsen for Patientsikkerhed foretager en individuel vurdering af ansøgers uddannelse,
der i al væsentlighed skal svare til den tilsvarende danske uddannelse. Styrelsen for
Patientsikkerheds vurdering af en udenlandsk uddannelse beror niveauet af den pågældende
uddannelse i udlandet samt visse objektive elementer som uddannelsens samlede varighed og
indhold, heriblandt fag, fordeling mellem teori og praktik og lignende.
Læger og tandlæger
For læger og tandlæger gælder følgende regler
6
Først vurderer Styrelsen for Patientsikkerhed, om lægens/tandlægens grunduddannelse findes egnet
til afprøvning. Hvis dette er tilfældet, skal ansøger typisk gennemføre følgende i nævnte rækkefølge:
6
BEK nr. 1372/2010 (læger)/BEK nr. 97/2010 (tandlæger)
14/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0015.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
Bestå Prøve i Dansk 3 med minimum karaktererne 10 i mundtlig kommunikation, 7 i
læseforståelse og 7 i skriftlig fremstilling. Karaktererne skal være opnået inden for samme
prøve.
Bestå skriftlig og mundtlig fagprøve
Bestå kursus i dansk sundhedslovgivning
Have gennemført og fået godkendt praktisk-klinisk evalueringsansættelse. Til brug for
evalueringsansættelsen skal ansøger hos Styrelsen for Patientsikkerhed søge om
en evalueringsautorisation. Denne skal udstedes inden evalueringsansættelsen kan
påbegyndes. Ansøger skal selv søge om og modtage tilbud om evalueringsansættelsen, der
skal være en overenskomstmæssig ansæt telse, hvor varighed samt indhold er afhængig af,
om lægen/tandlægen har opnået specialanerkendelse eller ej. Således er der krav om, at:
læger/tandlæger uden specialistanerkendelse skal gennemføre 12 måneders
evalueringsansættelse, der er på niveau med den kliniske uddannelse, som dansk
uddannede skal gennemføre for at opnå tilladelse til selvstændigt virke. I forløbet skal
den ansættende myndighed sende evalueringer til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Evalueringsskemaer findes på
www.stps.dk
speciallæger/-tandlæger, der har et speciale, som aktuelt er godkendt i Danmark, skal
gennemføre 6 måneders evalueringsansættelse på en sygehusafdeling indenfor
pågældende speciale, almen praksis, eller hos en tandlæge med tilladelse til selvstændigt
virke. Her skal den ansættende myndighed ligeledes i forløbet sende evalueringsskemaer
til Styrelsen for Patientsikkerhed. Evalueringsskemaer findes på
www.stps.dk
Øvrige faggrupper
For de øvrige grupper af autoriseret sundhedspersonale er fastsat fælles regler for opnåelse af dansk
7
autorisation .
Disse grupper skal have deres grunduddannelse vurderet af Styrelsen for Patientsikkerhed som egnet
til afprøvning. Ansøgere skal herefter gennemføre følgende i nævnte rækkefølge:
Bestå Prøve i Dansk 3 med minimum karaktererne 10 i mundtlig kommunikation, 7 i
læseforståelse og 7 i skriftlig fremstilling. Karaktererne skal være opnået inden for samme
prøve.
Have gennemført og fået godkendt praktisk-klinisk evalueringsansættelse. Ansøger skal selv
søge om og modtage tilbud om en evalueringsansættelse, der er en overenskomstmæssig
ansættelse, der minimum skal være af 6 måneders varighed. Til brug for
evalueringsansættelsen skal ansøger hos Styrelsen for Patientsikkerhed søge om
en evalueringsautorisation. Denne skal udstedes inden evalueringsansættelsen kan
påbegyndes. Ved evalueringsansættelsens afslutning, skal den ansættende myndighed
7
BEK nr. 478 af 10/05/2013
15/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0016.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
sende evaluering til Styrelsen for Patientsikkerhed. Evalueringsskemaer findes på
www.stps.dk
For jordemødre gælder endvidere:
Bestå prøve indenfor anæstesi, analgesi og farmakologi.
For kiropraktorer gælder endvidere:
Kiropraktorer uden ret til selvstændigt virke skal som dansk uddannede gennemgå turnus af
8
12 måneders varighed hos godkendt tutor . Evalueringsansættelse og turnus kan dog
kombineres, således at de første 6 måneder f.eks. er evalueringsansættelse og de følgende 6
måneder er turnus hos godkendt tutor. Styrelsen for Patientsikkerhed afgør, om
evalueringsansættelse og turnus kan kombineres.
3.3 Forskellige typer af autorisation og rettigheder
3.3.1 Evalueringsautorisation (midlertidig autorisation, der er begrænset i tid
og sted)
Når udenlandsk uddannet sundhedsfagligt personale har bestået de krævede prøver og evt. kurser
kan de søge om en evalueringsautorisation til brug for den krævede praktisk-kliniske
evalueringsansættelse.
Evalueringsautorisationen gives til en specifik evalueringsansættelse og kan derfor kun bruges hertil.
Den kan dermed ikke danne baggrund for at virke som autoriseret sundhedsperson andre steder.
Det er under evalueringsansættelsen, at den egentlige afprøvning af den pågældendes kliniske,
faglige og kommunikative kompetencer finder sted. Det er derfor vigtigt, at den udenlandske
sundhedsperson under evalueringsansættelsen arbejder under samme ansvar samt med samme
rettigheder og forpligtelser, som dansk uddannede kollegaer i professionen. Derudover skal
arbejdsgiveren være indstillet på og sikre, at pågældende superviseres og vejledes i det daglige
arbejde.
Evalueringerne, som beskrevet ovenfor, skal indsendes til Styrelsen for Patientsikkerhed, hvor de vil
indgå i den samlede vurdering af, om pågældende kan få varig autorisation.
Styrelsen for Patientsikkerhed udsteder en evalueringsautorisation til brug for den konkrete
evalueringsansættelse, og pågældende sundhedsperson vil i perioden derfor fremgå af Styrelsen for
Patientsikkerheds offentlige autorisationsregister med autorisationsID. En sundhedsperson med
evalueringsautorisation er underlagt samme tilsyns- og klageregler, som andre dansk autoriserede
sundhedspersoner. Ved evalueringsansættelsens ophør slettes pågældende automatisk fra
8
BEK nr. 650/2009
16/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0017.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
registeret, med mindre evalueringsautorisationen forlænges eller pågældende tildeles varig
autorisation. Det offentlige autorisationsregister er tilgængeligt på
www.stps.dk
3.3.2 Varig autorisation
Styrelsen for Patientsikkerhed udsteder, efter ansøgning og betaling, autorisation til
sundhedspersoner uddannet i Danmark samt til sundhedspersoner uddannet i udlandet, der opfylder
de betingelser, der er beskrevet ovenfor.
3.3.3Tilladelse til selvstændigt virke
Styrelsen for Patientsikkerhed udsteder, efter ansøgning og betaling, tilladelse til selvstændigt virke til
sundhedspersoner uddannet i Danmark (læger tandlæger og kiropraktorer) samt til udenlandsk
uddannede sundhedspersoner, der har gennemført den praktisk-kliniske evalueringsansættelse med
positiv evaluering. Udenlandsk uddannede kiropraktorer skal dog inden udstedelsen af tilladelse til
selvstændigt virke yderligere have gennemført en turnusuddannelse af 12 (6) måneders varighed hos
en godkendt tutor.
3.3.3.1 75 års aldersgrænse for autoriseret sundhedspersonale
I henhold til § 13 i Autorisationsloven bortfalder retten til at udøve selvstændig faglig virksomhed ved
det fyldte 75. år.
For læger, tandlæger og kiropraktorer medfører bestemmelsen, at den særlige tilladelse til
selvstændigt virke bortfalder ved det fyldte 75. år.
Retten til at benytte professionsbetegnelsen (læge, tandlæge, osv.) bevares. Det samme gælder
retten til at betegne sig som specialist, fx speciallæge eller specialtandlæge indenfor et bestemt
speciale.
Læger og tandlæger vil efter det fyldte 75. år fortsat kunne udskrive recepter til sig selv og nærmeste
pårørende, hvis det ikke sker i erhvervsmæssigt øjemed.
Hvem omfattes af ordningen
Alle autoriserede sundhedspersoner, der efter 1. januar 2007 er fyldt eller fylder 75 år omfattes af
ordningen. Alle sundhedspersoner, der d. 1. januar 2007 allerede var fyldt 75 år, er derimod ikke
berørt af ovenstående, men kan fortsætte deres eventuelle selvstændige faglige virksomhed som
hidtil.
9
Lov om Autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011,
om ændret ved lov nr. 656 af 08/06/2016.
9
17/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0018.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
Fortsat ret til selvstændig faglig virksomhed efter ansøgning
Styrelsen for Patientsikkerhed kan efter ansøgning give tilladelse til, at en autoriseret
sundhedsperson kan fortsætte sin selvstændige faglige virksomhed helt eller delvist efter det fyldte
75. år.
Ansøgningsskemaet indsendes til en af Styrelsen for Patientsikkerheds, Tilsyns- og
Rådgivningsenheder, hvor ansøgeren herefter vil blive indkaldt til en samtale. Skulle der være
anledning hertil, kan styrelsen eventuelt anmode om en speciallægevurdering af ansøgeren.
Ved vurderingen af sådanne konkrete ansøgninger vil der blandt andet blive lagt vægt på ansøgerens
helbredstilstand, faglige opdatering og tilknytning til arbejdsmarkedet. Der kan blive tale om at give en
tilladelse til selvstændig faglig virksomhed, der afgrænses i tid eller til visse sundhedsydelser.
Helbredserklæring
Sammen med ansøgningsskemaet skal der vedlægges en højest 12 måneder gammel
helbredserklæring. Erklæringen skal indeholde samme oplysninger som kørekortattesterne.
Lægen, der udfærdiger erklæringen, skal være objektiv, hvilket vil sige, at hverken personlig
vel- eller modvilje må få indflydelse på erklæringen. En læge kan derfor ikke udfærdige
lægeerklæringer til sig selv eller til nære familiemedlemmer og nære venner.
Der kan derfor være situationer, hvor kolleger/samarbejdspartnere ikke må udstede
erklæringer til hinanden.
Det er op til Styrelsen for Patientsikkerhed at vurdere, om formålet med erklæringen opfyldes,
herunder om den læge, der har udstedt erklæringen lever op til habilitetskravene, både hvad angår
faglighed og personlig habilitet.
18/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0019.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
3.4 Kort om sprogkrav til sundhedspersoner uddannet i udlandet
3.4.1 Styrelsen for Patientsikkerheds rolle
Statsborgere uddannet i Norden
Styrelsen for Patientsikkerhed stiller ikke krav om bestået sprogprøve i dansk for
sundhedspersoner uddannet i Norden i forbindelse med udstedelse af autorisation.
Statsborgere uddannet i EU/EØS
Styrelsen for Patientsikkerhed stiller ikke krav om bestået sprogprøve i dansk i forbindelse med
udstedelse af autorisation til sundhedspersoner uddannet i EU/EØS. Heller ikke i forbindelse
med udstedelse af midlertidig autorisation til brug for en eventuel prøvetidsansættelse for de
øvrige professioner (alle grupper bortset fra læger, tandlæger, sygeplejersker og jordemødre).
Personer uddannet udenfor EU/EØS
For Sundhedspersoner uddannet uden for EU/EØS er der i dag sprogkrav for al autoriseret
sundhedspersonale, idet de pågældende ikke kan påbegynde autorisationsproceduren, før de
overfor Styrelsen for Patientsikkerhed har dokumenteret, at de har bestået en sprogprøve.
3.4.2 Arbejdsgiverens ansvar
Arbejdsgiveren skal være særdeles opmærksom på, hvorledes den udenlandske sundhedsperson
fungerer sprogligt og kommunikativt i det daglige arbejde. En bestået sprogtest er således i sig selv
ikke nødvendigvis en garanti for den faglige kommunikationsevne.
Uafhængigt af, om Styrelsen for Patientsikkerhed har fået dokumenteret, at den udenlandske
sundhedspersonen har bestået en sprogprøve, forventes det derfor, at arbejdsgiveren - inden
ansættelsen - sikrer sig, at sundhedspersonen har de danskkundskaber og kommunikative
kompetencer, som stillingen kræver. Arbejdsgiveren skal løbende følge op på, om sundhedspersonen
har de nødvendige faglige og kommunikative evner. Dette gør sig gældende både for autoriseret og
ikke autoriseret sundhedspersonale.
Hvis dette viser sig ikke at være tilfældet, forventes det, at arbejdsgiveren afbryder
ansættelsesforholdet. Hvis eventuelle sprogproblemer er af mindre alvorlig karakter, og det vurderes,
at de hurtigt kan klares gennem et sprogkursus, kan arbejdsgiver evt. tilbyde et sådant.
19/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0020.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
4 Kontaktoplysninger
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Telefon: 72 22 74 00
E-mail:
[email protected]
web:
https://stps.dk
Autorisation
[email protected]
Islands Brygge 67
2300 København S
Telefon: 72 22 74 00
Tilsyn og Rådgivning Øst
[email protected]
Islands Brygge 67
2300 København S
Telefon: 72 22 74 00
Tilsyn og Rådgivning Nord
[email protected]
Langelandsvej 8
8940 Randers SV
Telefon: 72 22 79 70
20/21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om myndighederne og andre relevante instanser efter de gældende regler har pligt til at dele oplysninger om erstatnings-, disciplinær og andre klagesager mod sundhedspersonale, med hinanden, til sundhedsministeren
1797566_0021.png
Ansættelse af sundhedsfagligt personale
Tilsyn og Rådgivning Syd
[email protected]
Nytorv 2
6000 Kolding
Telefon: 72 22 79 50
Sundheds- og ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf.: 72 26 90 00
E-mail:
[email protected]
Web
www.sum.dk
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
Tlf.: 35 29 81 00
E-mail:
[email protected]
Web
www.regioner.dk
Kommunernes Landsforening
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300København S
Tlf: 33 70 33 70
E-mail
[email protected]
Web
www.kl.dk
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Njalsgade 72A
2300 København S.
Tlf.: 72 21 74 00
E-mail:
[email protected]
Web
http://uibm.dk/siri
21/21