Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato:28-09-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: SUMLFI
Sagsnr.: 1706633
Dok. nr.: 429440
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1141 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1141:
”Ministeren
bedes i forlængelse af samrådet i Sundheds- og Ældreudvalget den 24.
august 2017 (jf. SUU alm. del
–
samrådsspørgsmål DØ og DÅ) oplyse, om der forelig-
ger evidensbaseret viden om betydningen af kontinuitet i hjemmehjælpen/antallet af
forskellige hjemmehjælpere, der besøger den enkelte ældre i hjemmeplejen i forhold
til f.eks. den enkelte ældres trivsel og sundhed.”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeriet anmodet Sundhedsstyrelsen om bidrag til
besvarelsen. Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende:
”Det
skal bemærkes, at det inden for fristen ikke har været muligt at gennemføre en
systematisk indsamling af viden om emnet, så det kan ikke udelukkes, at der findes
publikationer eller anden viden om emnet, som Sundhedsstyrelsen ikke har kendskab
til.
Sundhedsstyrelsen har aktuelt ikke viden om, at der findes evidensbaseret viden om
kontinuitet i hjemmeplejen ift. antallet af hjælpere, der besøger den ældre, og konse-
kvenser heraf. Emnet berøres i et antal undersøgelser og evalueringer, typisk af kvali-
tativ karakter, der tegner et billede af sammenhæng mellem oplevet trivsel blandt
hjemmehjælpsmodtagere og kontinuitet i hjemmeplejen.
Hjemmehjælpskommissionen fremhævede i sin rapport fra 2013, at stabilitet og
struktur, herunder borgerens mulighed for at forudsige, hvornår hjælpen leveres og
oplevet kontinuitet i indsatsen, indgår som et af syv parametre med betydning for høj
tilfredshed hos modtagere af hjemmehjælp. De syv parametre byggede på en analyse
af hjemmehjælpsområdet foretaget af Rambøll
1
. Af kommissionens rapport fremgår
det bl.a. at:
”For a ge borgere er det af afgøre de betyd i g, at de ved, hvor år på dage de
kan forvente at modtage hjælp, og at der ikke er for stor variation fra dag til dag. Det
gælder ikke mindst for borgere med demens, der typisk har behov for en høj grad af
kontinuitet i hjælpen, hvis de skal være trygge. Mangler der struktur og stabilitet i
hjemmebesøgene, føler borgerne sig desuden bundet til hjemmet og uden mulighed
for at pla lægge deres hverdag.”
2
Rambøll (2013):
Borgernes vej gennem systemet
–
fra visitation til levering af hjemmehjælp.
2
Hjemmehjælpskommissionen (2013):
Fremtidens hjemmehjælp
–
ældres ressourcer i centrum
for en sammenhængende indsats,
s. 81.
1