Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1792968_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato:26-09-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPKME
Sagsnr.: 1706174
Dok. nr.: 422296
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1132 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
Spørgsmål nr. 1132:
”Ministeren
bedes oplyse, hvilke modeller for frit valg på hjemmehjælpsområdet, der
anvendes i de øvrige nordiske lande.”
Svar:
Med
”modeller”
lægges der i besvarelsen til grund, at der sigtes til, hvilke love og reg-
ler der gælder for frit valg af leverandør på hjemmehjælpsområdet.
Besvarelsen er baseret på
rapporte ”Ældre i Norde ”,
som blev udgivet af Nordens
Velfærdscenter i november 2015. Rapporten beskriver ikke frit valg på hjemme-
hjælpsområdet i Norge, hvorfor besvarelsen yderligere er baseret på rapporten
”Bru-
kervalg i kommunal tjenesteyting”, udgivet af Kommunal og moderniseringsdeparte-
mentet i Norge i maj 2015.
Norge
I Norge er det kommunerne, der er ansvarlige for hjemmehjælp, og den enkelte kom-
mune vælger selv, hvordan den vil tilvejebringe den nødvendige hjælp. Det er ikke
lovpligtig for kommunen at tilvejebringe frit valg af leverandør, men den enkelte
kommune kan vælge enten at ansætte eget personale eller indgå en aftale med en
privat leverandør af hjemmehjælp.
Sverige
I Sverige blev ”Lage o valfrihetssyste LOV ” i dført i 2009.
Loven regulerer,
hvordan kommunerne skal organisere det frie valg indenfor blandt andet ældreområ-
det. Med loven er det op til den enkelte kommune at bestemme, om den vil indføre
frit valg af leverandør af hjemmehjælp. Der er således ikke noget lovkrav for kommu-
nerne om at tilvejebringe frit valg som i Danmark. Det er kommunerne, der fastlæg-
ger prisen, hvorfor der udelukkende konkurreres på kvalitet.
Lovgiv i ge er blevet fulgt op af et såkaldt ”sti ula sbidrag”,
som kommunerne
kunne søge til at forberede og udvikle valgfrihedssystemer i overensstemmelse med
LOV. I perioden 2008–2010 ansøgte 212 kommuner om stimulansbidraget (ud af 290
kommuner), og der blev fordelt i alt 305 mio. SEK. I 2011 besluttede regeringen at til-
føre nye stimulansmidler, og i perioden 2011-2014 fordelte Socialstyrelsen yderligere
næsten 72 mio. SEK til 122 kommuner. Det vil sige i alt 377 mio. SEK.
Finland
Det er kommunerne der har ansvaret for hjemmehjælp i Finland, og den enkelte
kommune afgør selv, hvordan den tilvejebringer den hjælp, borgeren har ret til. Den
enkelte kommune er således ikke forpligtet til at tilbyde et frit valg af leverandør af
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1132: Spm. om, hvilke modeller for frit valg på hjemmehjælpsområdet, der anvendes i de øvrige nordiske lande, til ældreministeren
hjemmehjælp, men vælger selv, om den vil tilbyde offentlige hjælp eller indgå en af-
tale med en privat leverandør.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Kjersti Metliaas
Side 2