Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: SUMLFI/DEPSHL
Koordineret med:
Sagsnr.: 1705051
Dok. nr.: 413662
Dato: 24-08-2017
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg, d. 24. august 2017, kl. 15-16.30]
TALEPAPIR
Først og fremmest tak til spørgeren for invitationen til samrådet
her i dag.
For det giver os en mulighed for sammen at tale om noget af det
mest fundamentale i den pleje og omsorg, som vi giver svage
ældre borgere i Danmark, nemlig værdighed og tryghed i plejen.
Samrådsspørgsmål DØ handler om faste teams i ældreplejen og
antallet af hjælpere, der kommer i borgerens hjem.
Samrådsspørgsmål DÅ handler om, hvordan der tages
individuelle hensyn i kommunernes visitation af deres borgere
til plejeboliger.
***
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Jeg ser det som en af mine vigtigste opgaver som ældreminister
at skabe de bedste rammer for en værdig ældrepleje for alle
ældre borgere, der måtte få brug for hjælp.
Det er uendelig vigtigt, at den enkelte bevarer sin værdighed,
også hvis de skulle miste evnen til at klare sig selv. Det handler
blandt andet om at kunne vælge til og fra. Om frit valg. Alle har
ret til et godt liv – hele livet.
Derfor skal vi alle huske at møde den enkelte ældre med
medmenneskelighed og respekt og forpligte hinanden på at
sikre en værdig ældrepleje.
En ældrepleje, der hjælper os til at leve det liv, vi gerne selv vil,
og som kan rumme al den forskellighed, vi mennesker
repræsenterer.
***
Både denne regering og den tidligere Venstre-regering har
vægtet ældreområdet meget højt og gennemført en række
konkrete initiativer på området.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
For en god og værdig ældrepleje er ikke være noget, vi bare
taler om.
Ældreområdet blev for eksempel højt prioriteret i den seneste
finanslovsaftale for 2017. Her blev regeringen og Dansk
Folkeparti enige om at afsætte 2 milliarder kroner over fire år til
at sikre en bedre ældrepleje.
Vi har blandt andet afsat 380 millioner kroner årligt til at give
alle
plejehjemsbeboere en halv times ekstra hjælp om ugen.
På den måde sikrede vi penge til, at ældre, der flytter på
plejehjem, stadig kan opleve at kunne bestemme over deres
eget liv. For vi mener, at de ældre skal have mulighed for at gøre
de ting, der giver livskvalitet for dem.
Det var også med finansloven for 2017, at vi afsatte 450
millioner kroner til bedre ældremad.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Kommunerne er allerede i fuld i gang med at bygge eller
renovere næsten 800 køkkener landet over, og over 14.000
plejehjemsbeboere vil kunne se frem til at få mere frisklavet
mad i fremtiden.
Senest har regeringen med aftalen om kommunernes økonomi
for 2018 afsat 800 millioner kroner til mere kernevelfærd,
herunder særligt til ældreområdet til at understøtte
kommunernes arbejde med at yde værdig pleje og omsorg for
ældre borgere.
Derudover er der frigjort yderligere 500 millioner kroner, som
kommunerne kan prioritere til mere kernevelfærd.
Pengene kan eksempelvis gå til flere ansatte eller til flere
aktiviteter for de ældre.
***
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Og når vi taler om rammerne for en mere værdig ældrepleje,
synes jeg også, det er helt centralt at nævne
værdighedspolitikkerne.
For værdier er ikke meget værd, hvis ikke de skaber konkrete
forbedringer for de ældre.
Derfor, som det vil være udvalget bekendt, har alle kommuner
siden 2016 som noget nyt skulle udarbejde en værdighedspolitik
for ældreplejen.
Det betyder, at alle 98 kommuner har tænkt over og er blevet
enige om, hvordan en værdig og omsorgsfuld ældrepleje skal se
ud hos lige præcis dem, og hvordan det skal afspejle sig i de
tilbud, de giver ældre.
Det betyder også, at man som borger eller pårørende kan holde
øje med, om kommunalbestyrelsen lever op til deres egne løfter
i velfærdspolitikken.
***
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Regeringspartierne har sammen med Dansk Folkeparti
prioriteret 1 milliard kroner hvert år til netop at føre
ambitionerne om en værdighed ældrepleje ud i livet.
I 2017 planlægger kommunerne for eksempel at bruge hele 86
procent af værdighedsmilliarden til løn. Der kommer altså flere
ansatte i kommunerne, som kan yde omsorg og pleje.
Alt i alt er jeg utrolig glad på de ældres vegne for, at det er
lykkedes at prioritere området på denne måde gennem de
seneste år.
***
Og når jeg indleder med at gøre rede for, hvordan regeringen i
samarbejde med Dansk Folkeparti i de seneste år har sat
handling bag vores ambitioner for en værdig ældrepleje, ved at
prioritere mange midler til centrale indsatser på området, så er
det jo fordi, at det også danner baggrund for mine svar på
dagens samrådsspørgsmål.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
I samrådsspørgsmål DØ spørges der til, hvordan faste teams kan
bidrage til at skabe mere værdighed i ældreplejen.
Jeg vil starte med at sige, at det naturligvis er et vigtigt element i
en værdig ældrepleje, at den ældre borger føler sig tryg og tilpas
med den hjælp, han eller hun får i sit eget hjem.
Vi drøftede spørgsmålet om faste teams i hjemmeplejen og
antallet af hjælpere i borgerens hjem, da vi den 16. maj 2017
behandlede beslutningsforslag B 139 om faste teams i den
kommunale ældrepleje.
Beslutningsforslaget var stillet af dagens spørger, fru Kirsten
Normann Andersen, og jeg husker, at vi havde en god og
konstruktiv debat om forslaget.
Min holdning til spørgsmålet har ikke ændret sig siden vi
drøftede beslutningsforslaget.
Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at skabe mest mulig kvalitet i
plejen og omsorgen for vores svageste ældre. Det skal der ikke
være tvivl om.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Og jeg anerkender fuldt ud, at det giver tryghed for den enkelte,
når de mødes af den samme lille kreds af personale. Kendte
ansigter skaber tryghed, ligesom det skaber ro, at personalet
kender borgerens vaner og rutiner, og kan finde rundt i
hjemmet.
Derfor vil færrest mulig forskellige medarbejdere i borgerens
hjem altid vil være at foretrække.
Det bør derfor efter min opfattelse være et helt naturligt mål –
for såvel kommunale som private leverandører af hjemmepleje
– at den enkelte borger møder så få forskellige medarbejdere
som muligt.
***
I regeringen sætter vi de overordnede rammer og har prioriteret
ældre området højt med blandt andet de tiltag, jeg lige har
fremhævet.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Men jeg vil også i dag gentage, at det er og bliver den enkelte
kommunalbestyrelse, der til hver en tid har ansvaret for at
tilrettelægge og organisere opgaverne i hjemmeplejen med den
højeste kvalitet for borgerne.
Det er derfor kommunernes opgave, lokalt at sikre:
o
At der ikke kommer flere forskellige medarbejdere i
hjemmet end højst nødvendigt.
o
Og at de medarbejdere, der kommer i hjemmet, har de
nødvendige kompetencer.
Det hverken kan eller skal vi diktere her fra Christiansborg.
Det ville være at rykke ved essensen af det kommunale
selvstyre. Det lokale ansvar. Og det vil være en styring i detaljen,
som denne regering ikke ønsker.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Når det så er sagt, vil jeg også gerne sige, som jeg også
fremhævede under drøftelsen af beslutningsforslaget, at jeg
oplever, at kommunerne er meget opmærksomme på, hvad det
betyder for borgerne at have færrest mulige forskellige
mennesker i deres hjem, og at de forsøger at tilrettelægge
arbejdet efter det.
Det fremgår blandt andet også af Hjemmehjælpskommissionens
rapport fra 2013, ligesom KL i forbindelse med behandlingen af
B 139 oplyste ministeriet om, at mange kommuner netop
arbejder på så vidt muligt at sende samme medarbejdere ud til
samme borger, når de planlægger fordeling af arbejdsopgaver.
***
Så uanset ambitionerne om færrest mulige forskellige
medarbejdere i den enkelte ældres hjem, mener jeg også, at vi
børe være realistiske og fair over for kommunerne og
anerkende, at der altid vil være forskellige forhold, der kan
påvirke planlægningen i det daglige.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
For det
første
varetager hjemmeplejen en lang række forskellige
opgaver lige fra praktisk hjælp som rengøring til mere
komplekse plejeopgaver som for eksempel sårpleje.
De forskellige typer af opgaver kræver forskellige kompetencer
og dermed besøg fra flere forskellige typer af medarbejdere for
at hjælpen gives rigtigt.
For det
andet
kan der opstå uventede situationer, der gør, at
man med kort varsel må ændre fordelingen af arbejdsopgaver
og medarbejdere.
Der kan opstå akut sygdom hos en borger, som betyder, at en
medarbejder må blive hos borgeren og ikke kan nå sit næste
besøg. Og naturligvis spiller sygdom hos medarbejderne jo også
en rolle i forhold til planlægningen.
Kvalitet i hjemmeplejen er jo netop også, at der er tilstrækkelig
fleksibilitet til, at man kan udvise omsorg og omhyggelighed –
også i akutte situationer.
***
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Men det er ikke bare organiseringen og tilrettelæggelsen af
hjemmeplejen, der har betydning for, hvor mange forskellige
medarbejdere der kommer i borgerens hjem.
Den generelle udvikling på området stiller også flere krav til
hjemmeplejen end tidligere, fordi mange af de ældre, som
hjemmeplejen i dag tager hånd om, har mere komplekse
plejebehov end vi så tidligere.
Det skyldes blandt andet den positive udvikling på
sundhedsområdet, hvor lange hospitalsophold er forkortet.
Resultatet er, at flere ældre i eget hjem ofte vil have behov for
flere besøg hen over døgnet.
Samtidig betyder et mere komplekst sygdomsbillede blandt de
ældre, at der stilles andre og højere krav til kompetencerne hos
medarbejderne i hjemmeplejen.
Det er kommunerne også nødt til at tage hensyn til.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
1791373_0013.png
***
Det bringer mig videre til besvarelsen af samrådsspørgsmål DÅ
om kommunernes praksis for visitation til en plejebolig.
På det område er lovgivningen sådan set meget klar:
Hver enkelt borger skal have den hjælp, borgeren har brug for,
baseret på en konkret og individuel vurdering.
Det er dét princip, som hele serviceloven hviler på, og som
beskrives i lovens paragraf 1.
Kommunerne skal altid tage hensyn til den enkelte borgers
individuelle behov og forudsætninger.
At bevilge den rigtige hjælp til den enkelte handler derfor blandt
andet om, at borgeren skal tilbydes en bolig, hvor der er den
rette viden og de rette kompetencer i forhold til borgerens
behov, og hvor borgeren passer ind i de sociale rammer og har
mulighed for at skabe sociale relationer.
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Det er nødvendigt for at kunne give den fagligt bedste og mest
kvalificerede hjælp.
Derfor er jeg helt enig med spørgeren i, at kommunerne skal
tage disse elementer med i deres samlede vurdering, når de
visiterer til en plejebolig.
***
Regeringen arbejder for at styrke det frie og oplyste valg af
plejebolig og for at sikre de bedste rammer for de borgere, der
flytter på plejehjem.
Men det er ude lokalt, at kommunerne skal sikre det rette
udbud af plejeboliger og finde det botilbud, som passer bedst til
den enkelte borger.
At tilbyde den bolig, der passer bedst til den enkelte, handler i
mine øjne også meget om at give borgeren valgmuligheder, når
det kommer til bolig.
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Og ikke mindst viden om, hvilke valgmuligheder, der er.
Jeg har sagt det mange gange før, men det er stadig lige vigtigt
at understrege: Vi er alle sammen forskellige og skal kunne
forblive forskellige, også når vi bliver gamle eller før vi bliver
gamle, hvis vi har behov for pleje og omsorg pga. fx tidlig
demens.
Derfor er en værdig pleje, som jeg ser det, en pleje, hvor vi hele
tiden arbejder for at forbedre de ældres muligheder for at vælge
mere selv.
Hvor der er noget at vælge imellem, og hvor det er endnu
tydeligere, hvilke værdier hvert plejecenterarbejder efter.
For alle skal have indflydelse på sit eget liv og vide, hvad de går
ind til. Alle skal opleve, at deres ønsker og valg bliver taget
alvorligt og efterkommes.
***
Side 15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Og særlig vigtig bliver visiteringen til rette tilbud, når det handler
om de mange, som i dag flytter på plejehjem med en
demenssygdom i bagagen.
Som en del af demenshandlingsplanen har vi derfor afsat midler
til at få flere demensegnede plejehjem. Midlerne skal være med
til at sikre, at de fysiske rammer på plejehjemmene bliver
indrettet i forhold til de demente borgeres behov. For det ved vi,
har stor betydning for deres trivsel og livskvalitet.
Men hvis personalet ikke har de rigtige værktøjer, så kan
rammerne være nok så gode.
Derfor har vi også afsat 145 millioner kroner til et praksisnært
kompetenceløft for de medarbejdere, der beskæftiger sig med
mennesker med demens.
Det gør vi for at sikre den rette specialisering og viden om
demens blandt personalet.
Side 16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Et sådan kompetenceløft har direkte været efterspurgt af
medarbejderne for det er naturligvis vigtigt, at de er godt klædt
på.
***
Lad mig slutte med at sige, at vi hele tiden skal arbejde på at
skabe en endnu mere tryg og værdig alderdom.
Både her på Christiansborg og ude i alle kommuner.
Jeg er enig i, at en værdig pleje og omsorg blandt andet handler
om, at ældre ikke skal forholde sig til alt for mange fremmede
ansigter i deres eget hjem, og at mennesker med behov for en
plejebolig, skal tilbydes dét sted, der opfylder lige præcis deres
individuelle behov.
Men det skal ikke være proceskrav og stive regler om
organisering og tilrettelæggelse, der skal være den bærende
værdi i den pleje, omsorg og behandling, som vi giver i
ældreplejen.
Side 17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1124: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-17 om værdighed og tryghed i den kommunale ældrepleje, til ældreministeren
Dét skal værdighed til gengæld.
Det handler om at tage udgangspunkt i det enkelte menneskes
situation, den ældres livshistorie.
Hvis vi møder de ældre med behov for pleje med
medmenneskelighed, respekt og forståelse, så er vi nået et godt
stykke vej.
Side 18