Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPISH
Koordineret med: JURMED
Sagsnr.: 1705121
Dok. nr.: 410282
Dato: 08-08-2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 22. august 2017, kl. 13.45-15.15, samråd i Sundheds-og Ældreudvalget, lok. 1-133]
Indledning
Tak, og tak for spørgsmålene.
Jeg synes, det er rigtig fint, at vi får lejlighed til at debattere
tandplejeområdet og også ejerskab af tandplejeklinikker her
efter de historier, der har været fremme i pressen henover
sommeren.
Jeg håber, det er okay, at jeg besvarer de to samrådsspørgsmål
samlet.
***
Der har i den seneste tid været en del opmærksomhed rettet
mod tandlægekæder og private aktører, der viser interesse for
at investere i tandlægebranchen.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Vi har blandt andet i Jyllands-Posten kunnet læse om en
tandlægekæde, der har indgået særlige kontrakter med en
række tandlægeklinikker.
Artiklerne i s Jyllands-Posten sætter spørgsmålstegn ved, om
tandlægekæden rent faktisk overholder gældende regler på
området.
Sådan en omtale kan skabe en vis bekymring og tvivl, ikke
mindst for patienterne, og blandt andet derfor, har jeg også
bedt om at få undersøgt det emne nærmere.
Det vil jeg egentlig gerne vende tilbage til.
***
For regeringen, der er det vigtigt, at vi har et godt og effektivt
sundhedsvæsen, hvor der er høj patientsikkerhed og høj kvalitet
i sundhedsydelserne.
Det gælder selvfølgelig også på tandplejeområdet.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Mit udgangspunkt er, at kvalitet og sikkerhed er vigtigt –
uafhængigt af hvem, der leverer ydelsen.
Og den almindelige tandpleje til voksne, den leveres i dag af
privatpraktiserende tandlæger, der arbejder efter en
overenskomst, der indgås mellem Regionernes Lønnings-og
Takstnævn og Tandlægeforeningen.
Det er altså, som også Flemming Møller Mortensen siger,
private erhvervsdrivende, der tjener penge på at behandle
patienten. Noget af indtjeningen kommer fra patienterne, og en
mindre del kommer fra det offentlige.
Og den indtjening kan tandlægerne allerede i dag øge ved at
være effektive, levere en god behandling, som i høj grad
fastholder deres kunder og måske også tiltrækker nye kunder.
Men de skal selvfølgelig samtidig overholde de regler, der er
fastsat i både lovgivningen og i Tandlægeoverenskomsten, som
jo er en del af den regulering, vi har på området.
***
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
I regeringen, der har vi løbende fokus på at sikre
patientsikkerheden, og at der er høj faglig kvalitet i de ydelser,
som også tandlægerne leverer.
Og der er flere elementer, der er med til at sørge for netop det.
Og jeg vil blot nævne et par af de væsentligste.
For det første så sikrer autorisationslovgivningen, at det kun er
autoriserede tandlæger, der kan udføre tandlægearbejde i
Danmark.
Og det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der udsteder
autorisation til tandlægerne, når de har gennemført
tandlægeuddannelsen på universitetet.
For det andet, så stiller Styrelsen for Patientsikkerhed krav til, at
man som tandlæge skal have mindst 1 års praktisk oplæring for
at få tilladelse til selvstændigt virke.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
1791289_0005.png
Og formålet det er at sikre, at tandlægen har den fornødne
kliniske erfaring.
For det tredje fører Styrelsen for Patientsikkerhed løbende tilsyn
med tandlægen på baggrund af klagesager, henvendelser fra
borgere, fra pressen og fra andre.
***
Derudover bidrager både Sundhedsstyrelsen og parterne i
overenskomsten til at understøtte og udvikle kvaliteten hos
tandlægerne.
Sundhedsstyrelsen har blandt andet udgivet tre nationale
kliniske retningslinjer, som alle tandlæger skal følge i deres
arbejde.
Og overenskomstparterne er ved at udvikle en kvalitetsmodel.
Kvalitetsmodellen skal sikre, at der er ens standarder for kvalitet
på klinikkerne rundt i landet.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
***
Men uanset hvor mange love, vejledninger og retningslinjer, vi
laver, så vil der ske fejl, og det kan der heller ikke gives garantier
for, at der ikke sker. Og hvis patienterne oplever en behandling,
som de er utilfredse med, så er det også vigtigt, at der er
klagemuligheder. Og deter der også på tandlægeområder, hvor
man som patient kan klage, hvis man har været utilfreds med
noget, eller at man oplever, at man ikke har fået den
tandlægebehandling, som man ønskede og af en kvalitet, som
man finder tilfredsstillende.
Sker det, at man oplever, at man er utilfreds med
tandlægebehandling, så kan man klage til regionen, hvor
regionstandlægenævnet og de regionale samarbejdsudvalg vil
behandle klagen og indberette den til Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Og som borger har man også altid mulighed for at henvende sig
til Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis man har mistanke om, at
en sundhedsperson udgør en fare for patientsikkerheden.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Hvis Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer, at der er
problemer med patientsikkerheden, vil de starte en tilsynssag og
vurdere den konkrete sag.
Dette bare for at gøre opmærksom på, at vi har en række
sikkerhedsmekanismer i forhold til kvaliteten, der gælder helt
uafhængigt af, hvilket ejerskabsforhold der er til klinikken.
***
Når det så handler om ejerskab, så er der i
Tandlægeoverenskomsten nogle regler for hvem, der må eje en
tandlægepraksis, og hvor mange praksisser, man som tandlæge
må eje, som spørgeren også fremhæver.
Det fremgår blandt andet i overenskomsten at en tandlæge kan
praktisere fra to praksisadresser.
Ønsker man som tandlæge at praktisere fra mere end to
adresser, giver overenskomsten mulighed for, at der kan søges
tilladelse til det i de regionale samarbejdsudvalg.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Der er også krav om, at 50 % af en tandlægeklinik skal være ejet
af en tandlæge, der udfører tandlægearbejde i klinikken – både i
forhold til ejerandel og stemmevægt.
Reglerne for ejerskab er med til at knytte ansvaret for
klinikkerne tæt til tandlæger, der arbejder i dem. Og de regler
skal selvfølgelig overholdes som del af den overenskomst, som
samlet har til formål at sørge for gode rammer i
voksentandplejen.
Dermed ikke sagt, at det er dårligt, at der er interesse for at
investere i danske tandlægeklinikker. Eller at der kommer mere
konkurrence.
Ved at samarbejde med investorer kan tandlægen få mulighed
for alene at fokusere på tandlægearbejdet og lade folk med
erfaring inden for f.eks. bygningsdrift/virksomhedsdrift bekymre
sig om administrationsdelen.
Og øget konkurrence kan her som andre steder blandt andet
også føre til øget produktivitet og konkurrence på pris og
kvalitet også til gavn for patienterne.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Derfor er jeg åben for, at vi kigger på mulighederne for at skabe
mere konkurrence på tandplejeområdet. Men det skal også
være sådan, at der er klare regler og klarhed om, hvordan man
så spiller efter dem, og selvsagt at man overholder dem.
Når jeg hører om hemmelige kontrakter, så tror jeg sådan set, at
jeg bliver ligeså bekymret, som jeg også hører spørgerne bliver.
***
Det bringer mig tilbage til den konkrete sag, der har været
fremme i Jyllands-Posten.
Fordi her rejses der tvivl om, hvorvidt en tandlægekæde
overholder de regler om ejerskab, der er fastsat i
overenskomsten.
Som jeg sagde i min indledning, så følger jeg den sag tæt.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Og jeg har også derfor bedt Danske Regioner og
Tandlægeforeningen om at redegøre for, de konkrete sager, der
har været omtalt i Jyllands-Posten, og om de er i
overensstemmelse med de regler der gælder på området.
For alle aktørerne skal naturligvis leve op til reglerne.
Det er hverken i tandlægernes egen, i regionernes eller – vigtigst
af alt – i patienternes interesse, at der hersker tvivl om, de
konstruktioner, der ligger bag tandlægepraksisserne, og om de
er gyldige.
Der er jeg sådan set enig med spørgerne i, at det at gå til
tandlæge er jo for rigtig mange en tillidssag, og derfor er det jo
også vigtigt, at den tvivl, der er blevet rejst, at vi kommer den til
livs.
Tandlægeforeningen har i den forbindelse informeret mig om, at
de har forelagt sagen for Landsamarbejdsudvalget, der har til
opgave at vurdere, om Tandlægeoverenskomstens regler er
overholdt i konkrete sager, der forelægges udvalget.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Jeg har også bedt Styrelsen for Patientsikkerhed om at være
ekstra opmærksomme på tandlæger, der er en del af en kæde.
Jeg ser frem til at høre parternes vurdering, og jeg vil også
informere udvalget herom, når jeg får information fra parterne
på området..
***
Her til sidst vil jeg gerne svare helt konkret på de forskellige dele
af samrådsspørgsmålene, som jeg ikke allerede er nået rundt
omkring i min indledning.
Kirsten Normann Andersen spørger blandt andet til, hvordan jeg
vil sikre, at der ikke opstår monopoldannelser på
tandlægemarkedet.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Til det er mit svar, at vi ønsker jo sådan set i regeringen alt andet
end monopoldannelser. Fordi monopoler skaber ikke noget godt
for borgerne, forbrugerne, tandbrugerne i det her tilfælde.
Hverken når det gælder pris, eller når det gælder kvalitet.
Mig bekendt er det heller ikke tilfældet, at private opkøb af
tandlægeklinikker lige nu egentlig har antaget form af monopol,
altså selvom vi har talt om kædedannelser, så har vi jo ikke set
nogen, der har overtaget hele det danske tandlægemarked.
Men det er klart, at vi skal følge udviklingen, og det er også
vigtigt, at vi ikke svækker konkurrencen på tandlægemarkedet.
Vi har jo sådan set, som vi også har set gennem de senere år,
behov for mere transparens, også omkring behandlingskvalitet
og også omkring pris hos tandlæger for at sikre forbrugerne
ordentlige vilkår.
***
.
***
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Kirsten Normann Andersen ønsker også at vide, hvordan der
fortsat sikres tandbehandling i hele landet, også i
yderområderne.
Jeg ser ikke umiddelbart, at opkøb af tandlægeklinikker påvirker
muligheden for at få tandbehandling i yderområderne i negativ
retning.
Men jeg ved ikke om spørgeren efterfølgende vil præcisere den
del af bekymringen, så vil jeg selvfølgelig gerne både svare på
det, men også følge op på det.
Det jeg er blevet bibragt af information er, at der ikke er de
samme geografiske udfordringer på tandlægeområdet, som vi
ser på andre områder i forhold til rekruttering.
***
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Så ønsker Flemming Møller Mortensen at vide om, jeg er
bekymret for, at der er ved at ske en kommercialisering af
tandplejen. Og Flemming Møller Mortensen siger det jo lidt selv,
også i sin indledning.
Det danske tandlægemarkedet er et privat marked med offentlig
regulering, som jeg også har gjort rede for hvordan hænger
sammen.
Og på den måde er tandlægemarkedet jo sådan set allerede et
kommercielt marked, som vi regulerer, og som vi også til
stadighed skal regulere, så patienterne kan være trygge ved
kvaliteten, og for at sikre den rette harmoni mellem forretning
og faglighed. Og det er jo sådan set det, der er vigtigt for mig,
det er kvaliteten, som jeg sagde, ikke ejerskabet.
Der spørges i forlængelse heraf også, om den seneste udvikling
har givet anledning til initiativer fra min side.
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/8-17 om øget kommercialisering af tandplejen i Danmark, til sundhedsministeren
Ja, som tidligere nævnt så har jeg bedt Danske Regioner og
Tandlægeforeningen om deres vurderinger af, om reglerne på
området er overholdt i de konkrete sager, som har været omtalt
i Jyllands-Posten.
Og jeg har som nævnt også bedt Styrelsen for Patientsikkerhed
om at være ekstra opmærksomme på tandlæger, der er en del
af en kæde.
Når jeg har modtaget begge parters redegørelser, så vil jeg
sammen med de relevante parter vurdere, hvad der skal ske
herfra, og om der er behov for justeringer på området.
Tak for ordet.
***
SLUT
Side 15