Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1790021_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato:18-09-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPJEKR
Sagsnr.: 1706170
Dok. nr.: 422432
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1102 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 1102:
”Hvad
er ministerens holdning til, at et flertal i Helsingør Kommune ønsker at
ansætte fem flygtningekvinder i et IGU-forløb på fire af kommunens plejehjem
for at passe nogle af kommunens svageste borgere? Der henvises til artiklen
”Ue ig udvalgsfor a d: Flygt i ge skal ikke arbejde på plejehje ” i Helsi gør
Dagblad den 17. august 2017.”
Svar:
Til brug for mit svar på dette spørgsmål er der indhentet nedenstående bidrag fra ud-
lændinge- og integrationsministeren:
”Det
er regeringens ambition, at hver anden nytilkommet flygtning skal være i be-
skæftigelse efter 3 år i Danmark.
Med 2- og 3-partsaftalerne om integration grundfæstede regeringen og aftalepar-
terne et klart fokus på en langt mere arbejdsmarkedsrettet integration. Alle nytil-
komne er nu som udgangspunkt jobparate, og alle skal hurtigt ud på en arbejdsplads.
Ved de ovenævnte 3-partsforhandlinger blev det aftalt at indføre en integrations-
grunduddannelse (igu). En igu er en tidsbegrænset ansættelse med opkvalificering,
der skal fungere som en trædesten til det ordinære arbejdsmarked i øvrigt for nytil-
komne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge mellem 18 og 40 år i integrati-
onsprogrammet.
I alle igu-forløb indgår 20 ugers uddannelse, og danskundervisning vil naturligt være
et hovedfokus i uddannelsen i det omfang, den igu-ansatte har dårlige danskkundska-
ber.
Relativt få kvinder med flygtningebaggrund er i dag i ordinær og varig beskæftigelse.
Andelen af beskæftigede kvinder med flygtningebaggrund er steget fra 5 pct. i juni
2015 til 11 pct. i juni 2017. Kvinderne udfylder kun cirka en femtedel af de aktuelle
igu-forløb. Det er et alt for lavt beskæftigelsesniveau.
Det er derfor grundlæggende positivt, at der i kommunerne er fokus på at ansætte
flygtningekvinder i igu-forløb. Via en sådan ansættelse vil de have langt bedre mulig-
heder for at finde en blivende plads på det danske arbejdsmarked og får dermed en
langt bedre mulighed for at forsørge sig selv.”
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1102: MFU spm. om ministerens holdning til, at et flertal i Helsingør Kommune ønsker at ansætte fem flygtningekvinder i et IGU-forløb på fire af kommunens plejehjem for at passe nogle af kommunens svageste borgere, til ældreministeren
I forlængelse af ovenstående bidrag fra udlændinge- og integrationsministen kan jeg
tilføje, at det er kommunernes ansvar at sørge for, at beboere på plejehjem får den
pleje og omsorg, de har behov for. Det er kommunerne, som er tættest på borgerne,
og som kender de lokale forhold bedst, og derfor er det også kommunerne, som har
ansvaret for at prioritere og organisere ældreindsatsen lokalt og sikre, at der er de
rette kompetencer til stede på plejehjemmene. Det har jeg som ældreminister en for-
ventning om og tillid til, at kommunerne sikrer.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Jeppe Kramer
Side 2