Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1783539_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-08-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPSSBO
Sagsnr.: 1705871
Dok. nr.: 416470
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1100 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra SF (Kirsten Normann Andersen).
Spørgsmål nr. 1100:
”Ministeren
bedes oplyse, hvordan ministeren i forbindelse med oprettelse af NPI vil
sikre, at den enkelte patients personlige oplysninger er beskyttet, jf. persondatalo-
vens bestemmelser om privatlivsbeskyttelse. Der henvises til artiklen
”Tusindvis kan
få adgang til danskernes sygeaftaler” bragt på
www.jp.dk
den 9. juli
7.”
Svar:
Som led i realiseringen af en samlet indsats for at imødekomme patienter og pårø-
rendes udfordringer med at få overblik over deres behandlingsforløb på tværs af
kommuner, almen praksis og sygehuse mv. udvikles bl.a. en aftaleoversigt. Udviklin-
gen af nye redskaber til bedre digitalt samarbejde sker på grundlag af en række ana-
lyser, som Sundheds- og Ældreministeriet har udarbejdet i tæt samarbejde med Dan-
ske Regioner, KL og PLO.
Indsatsen for bedre digitalt samarbejde er aftalt i 2016 med bl.a. Handlingsplanen for
Den ældre medicinske patient og Kræftplan IV fra 2016. I første omgang gennemføres
et pilotprojekt for at afprøve den tekniske løsning og indhente erfaringer med patien-
ter og medarbejderes brug af aftaleoversigten, herunder efterprøve de forventede ge-
vinster ved løsningen. Afprøvningen finder sted i Region Midtjylland og Aarhus Kom-
mune samt Region Nordjylland og Frederikshavns Kommune, og erfaringerne fra pilot-
projektet skal danne grundlag for en beslutning om en national løsning.
Det er vigtigt at bemærke, at man som borger til enhver tid kan frabede sig, at aftale-
oplysningerne bliver delt, hvilket følger af de almindelige regler i sundhedslovens §42
a, stk. 8. Det er selvfølgelig væsentligt, at borgerne er informeret om deres mulighed
for at frabede sig deling af oplysningerne, og det vil derfor være en del af kommunika-
tionsindsatsen for pilotafprøvningen af aftaleoversigten at sikre klar information
herom.
Der er i sundhedslovens § 193 b en særhjemmel til at etablere et elektronisk indeks
(et Nationalt Patientindeks), hvor en dataansvarlig sikrer, at data anvendes i henhold
til formål og lovhjemmel. Efter § 193 b kan en sundhedsperson, som har de fornødne
rettigheder efter sundhedslovens § 42 a-42 c, få adgang til oplysningerne i Nationalt
Patientindeks, når det er nødvendigt.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1100: Spm. om, hvordan ministeren i forbindelse med oprettelse af NPI vil sikre, at den enkelte patients personlige oplysninger er beskyttet, til sundhedsministeren
Bekendtgørelse om deling af oplysninger af de enkelte borgeres aftaler i sundheds-
væsnet er alene en udmøntning af sundhedslovens § 193 b om et Nationalt Patientin-
deks (NPI), som er vedtaget af enstemmigt i Folketinget (V, S, DF, RV, SF, EL, LA, KF) i
2012. Der er tale om en forholdsvis bred hjemmel i sundhedsloven til, at en længere
række oplysninger kan registreres i et elektronisk indeks, og det kan bemærkes, at
bekendtgørelsen blot udgør en delvis udmøntning af bestemmelsen, idet den kun an-
går deling af aftaleoplysninger.
Desuden bemærkes det, at sikkerhedsreglerne i persondataloven skal overholdes.
Det indebærer, at indhentning af oplysninger alene må ske i fornødent omfang og in-
den for rammerne af formålsbestemthedsprincippet i persondatalovens § 5, stk. 2.
Efter formålsbestemthedsprincippet i persondatalovens § 5, stk. 2, skal indsamling af
oplysninger ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling må
ikke være uforenelig med disse formål.
Henvisningen i § 193 b til sundhedslovens § 42 a-42 c betyder, at sundhedsperso-
nerne ved adgangen til NPI alene får adgang til oplysninger, de allerede i dag har ad-
gang til
enten elektronisk eller på forespørgsel. Det er således væsentligt at be-
mærke, at de relevante sundhedspersoner med udgangspunkt i sundhedslovens § 42
a allerede i dag har adgang til at indhente de oplysninger, som nu samles i aftaleover-
blikket. Men hvor læger og sygeplejersker i dag er nødt til fx at ringe rundt eller vente
på svar på skriftlige henvendelser for at få den nødvendige information fra andre
sundhedspersoner, så skal aftaleoversigten sikre en lettere og hurtigere adgang til
oplysningerne. De oplysninger, som allerede i dag registreres i de lokale it-systemer
til brug for booking og kalenderstyring hos fx egen læge eller på sygehuset vil således
kunne deles digitalt på tværs af de relevante sundhedspersoner. Aftaleoversigten vil
derfor kunne understøtte en mere systematisk og koordineret indsats til gavn for
sammenhængen i patientforløbet. Sundhedspersoner vil få bedre mulighed for at ko-
ordinere og planlægge patientforløbet med og om patienten. Det skal lette behand-
lingsforløbet for patienter og pårørende.
Som patient vil man få online-adgang til det samlede overblik over alle aftaler i sund-
hedsvæsenet - uanset om der er tale om en aftale på sygehuset, hos egen læge eller
den kommunale fysioterapeut. Man har desuden mulighed for at give fuldmagt til an-
dre, så pårørende kan få adgang til den samlede kalender.
Det kan bemærkes, at oplysningerne i registret kun må anvendes til aktuel behandling
af patienten, jf. bekendtgørelsens § 5. Hvis data skulle kunne anvendes til andre formål
fx forskning, vil det kræve udtrykkeligt samtykke fra patienten.
Afslutningsvist bemærkes, at når oplysningerne samles i et register betyder det også
en skærpet opmærksomhed på data- og informationssikkerhed. Det er kun tilladt for
sundhedspersoner at indhente oplysningerne, når de er nødvendige i forbindelse
med aktuel behandling af patienten. Derfor bliver alle opslag på registret logget. Pa-
tienter får desuden adgang til at se, hvem der har set på deres aftaleoplysninger i lig-
hed med den visning af log, der i dag findes på Fælles Medicinkort.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Stine Sønderby Bonde
Side 2