Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-08-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPSSBO
Sagsnr.: 1705871
Dok. nr.: 416470
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1100 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra SF (Kirsten Normann Andersen).
Spørgsmål nr. 1100:
”Ministeren
bedes oplyse, hvordan ministeren i forbindelse med oprettelse af NPI vil
sikre, at den enkelte patients personlige oplysninger er beskyttet, jf. persondatalo-
vens bestemmelser om privatlivsbeskyttelse. Der henvises til artiklen
”Tusindvis kan
få adgang til danskernes sygeaftaler” bragt på
www.jp.dk
den 9. juli
7.”
Svar:
Som led i realiseringen af en samlet indsats for at imødekomme patienter og pårø-
rendes udfordringer med at få overblik over deres behandlingsforløb på tværs af
kommuner, almen praksis og sygehuse mv. udvikles bl.a. en aftaleoversigt. Udviklin-
gen af nye redskaber til bedre digitalt samarbejde sker på grundlag af en række ana-
lyser, som Sundheds- og Ældreministeriet har udarbejdet i tæt samarbejde med Dan-
ske Regioner, KL og PLO.
Indsatsen for bedre digitalt samarbejde er aftalt i 2016 med bl.a. Handlingsplanen for
Den ældre medicinske patient og Kræftplan IV fra 2016. I første omgang gennemføres
et pilotprojekt for at afprøve den tekniske løsning og indhente erfaringer med patien-
ter og medarbejderes brug af aftaleoversigten, herunder efterprøve de forventede ge-
vinster ved løsningen. Afprøvningen finder sted i Region Midtjylland og Aarhus Kom-
mune samt Region Nordjylland og Frederikshavns Kommune, og erfaringerne fra pilot-
projektet skal danne grundlag for en beslutning om en national løsning.
Det er vigtigt at bemærke, at man som borger til enhver tid kan frabede sig, at aftale-
oplysningerne bliver delt, hvilket følger af de almindelige regler i sundhedslovens §42
a, stk. 8. Det er selvfølgelig væsentligt, at borgerne er informeret om deres mulighed
for at frabede sig deling af oplysningerne, og det vil derfor være en del af kommunika-
tionsindsatsen for pilotafprøvningen af aftaleoversigten at sikre klar information
herom.
Der er i sundhedslovens § 193 b en særhjemmel til at etablere et elektronisk indeks
(et Nationalt Patientindeks), hvor en dataansvarlig sikrer, at data anvendes i henhold
til formål og lovhjemmel. Efter § 193 b kan en sundhedsperson, som har de fornødne
rettigheder efter sundhedslovens § 42 a-42 c, få adgang til oplysningerne i Nationalt
Patientindeks, når det er nødvendigt.