Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-09-2017
Enhed: SUNDØK
Sagsbeh.: DEPSSBO
Sagsnr.: 1705814
Dok. nr.: 414198
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1092 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1092:
” Mi istere bedes ko
e tere kritikke , so o tales i artikle ”Læger ad arer
od yt patie tregister” bragt på
.jp.dk de 20. juli
2017. Der henvises
til: http://jyllands-posten.dk/indland/ECE9735353/laeger-advarer-mod-nytpatientre-
gister/
”
Svar:
Artiklen på
www.jp.dk
fra den 20. juli 2017 omhandler et nyt register med aftaleop-
lysninger, som skal muliggøre, at de oplysninger, som allerede i dag registreres i de
lokale it-systemer til brug for booking og kalenderstyring hos fx egen læge eller på sy-
gehuset, kan deles digitalt på tværs af de relevante sundhedspersoner, som har bor-
geren i aktuel behandling. Det skal give ét samlet overblik over patientens aftaler.
Aftaleoversigten udvikles som led i realiseringen af en samlet indsats for at imøde-
komme patienter og pårørendes udfordringer med at få overblik over deres behand-
lingsforløb på tværs af kommuner, almen praksis, sygehuse mv. Udviklingen af de nye
redskaber til bedre digitalt samarbejde sker på grundlag af en række analyser, som
Sundheds- og Ældreministeriet har udarbejdet i tæt samarbejde med Danske Regioner,
KL og Praktiserende Lægers Organisation (PLO).
Indsatsen for bedre digitalt samarbejde er aftalt i 2016 med bl.a. Handlingsplanen for
Den ældre medicinske patient og Kræftplan IV fra 2016. I første omgang gennemføres
et pilotprojekt for at afprøve den tekniske løsning og indhente erfaringer med patien-
ter og medarbejderes brug af aftaleoversigten, herunder efterprøve de forventede ge-
vinster ved løsningen. Afprøvningen finder sted i Region Midtjylland og Aarhus Kom-
mune samt Region Nordjylland og Frederikshavns Kommune, og erfaringerne fra pilot-
projektet skal danne grundlag for en beslutning om en national løsning.
Det er vigtigt at bemærke sig, at man som borger til enhver tid kan frabede sig, at af-
taleoplysningerne bliver delt, hvilket følger af de almindelige regler i sundhedslovens
§42 a, stk. 8. Det er selvfølgelig væsentligt, at borgerne er informeret om deres mulig-
hed for at frabede sig deling af oplysningerne, og det vil derfor være en del af kommu-
nikationsindsatsen for pilotafprøvningen af aftaleoversigten at sikre klar information
herom.