Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1786725_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-09-2017
Enhed: SUNDØK
Sagsbeh.: DEPSSBO
Sagsnr.: 1705814
Dok. nr.: 414198
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1092 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1092:
” Mi istere bedes ko
e tere kritikke , so o tales i artikle ”Læger ad arer
od yt patie tregister” bragt på
.jp.dk de 20. juli
2017. Der henvises
til: http://jyllands-posten.dk/indland/ECE9735353/laeger-advarer-mod-nytpatientre-
gister/
Svar:
Artiklen på
www.jp.dk
fra den 20. juli 2017 omhandler et nyt register med aftaleop-
lysninger, som skal muliggøre, at de oplysninger, som allerede i dag registreres i de
lokale it-systemer til brug for booking og kalenderstyring hos fx egen læge eller på sy-
gehuset, kan deles digitalt på tværs af de relevante sundhedspersoner, som har bor-
geren i aktuel behandling. Det skal give ét samlet overblik over patientens aftaler.
Aftaleoversigten udvikles som led i realiseringen af en samlet indsats for at imøde-
komme patienter og pårørendes udfordringer med at få overblik over deres behand-
lingsforløb på tværs af kommuner, almen praksis, sygehuse mv. Udviklingen af de nye
redskaber til bedre digitalt samarbejde sker på grundlag af en række analyser, som
Sundheds- og Ældreministeriet har udarbejdet i tæt samarbejde med Danske Regioner,
KL og Praktiserende Lægers Organisation (PLO).
Indsatsen for bedre digitalt samarbejde er aftalt i 2016 med bl.a. Handlingsplanen for
Den ældre medicinske patient og Kræftplan IV fra 2016. I første omgang gennemføres
et pilotprojekt for at afprøve den tekniske løsning og indhente erfaringer med patien-
ter og medarbejderes brug af aftaleoversigten, herunder efterprøve de forventede ge-
vinster ved løsningen. Afprøvningen finder sted i Region Midtjylland og Aarhus Kom-
mune samt Region Nordjylland og Frederikshavns Kommune, og erfaringerne fra pilot-
projektet skal danne grundlag for en beslutning om en national løsning.
Det er vigtigt at bemærke sig, at man som borger til enhver tid kan frabede sig, at af-
taleoplysningerne bliver delt, hvilket følger af de almindelige regler i sundhedslovens
§42 a, stk. 8. Det er selvfølgelig væsentligt, at borgerne er informeret om deres mulig-
hed for at frabede sig deling af oplysningerne, og det vil derfor være en del af kommu-
nikationsindsatsen for pilotafprøvningen af aftaleoversigten at sikre klar information
herom.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1092: Spm. om kommentar til artiklen Læger advarer mod nyt patientregister bragt på www.jp.dk den 20. juli 2017, til sundhedsministeren
Som patient vil man få online-adgang til det samlede overblik over alle aftaler i sund-
hedsvæsenet - uanset om der er tale om en aftale på sygehuset, hos egen læge eller
den kommunale fysioterapeut. Man har desuden mulighed for at give fuldmagt til an-
dre, så pårørende kan få adgang til den samlede kalender.
Relevante sundhedspersoner og personer, der handler under disses ansvar har med
hjemmel i sundhedslovens §42 a allerede i dag adgang til at indhente de oplysninger,
som nu samles i aftaleoverblikket. Men hvor læger og sygeplejersker i dag ikke har
mulighed for at slå oplysningerne op fra sit eget system - og derfor er nødt til fx at
ringe rundt eller vente på svar på skriftlige henvendelser for at få den nødvendige in-
formation fra andre sundhedspersoner - så skal aftaleoversigten sikre en lettere og
hurtigere adgang til oplysningerne.
Aftaleoversigten vil desuden kunne understøtte en mere systematisk og koordineret
indsats til gavn for sammenhængen i patientforløbet. Sundhedspersoner vil få bedre
mulighed for at koordinere og planlægge patientforløbet med og om patienten. Det
skal lette behandlingsforløbet for patienter og pårørende.
Når oplysningerne samles i et register betyder det også en skærpet opmærksomhed
på data- og informationssikkerheden. Det er ulovligt og strafbart, hvis en sundheds-
person indhenter oplysningerne uden, at de er nødvendige i forbindelse med aktuel
behandling af patienten. Alle sundhedspersoners opslag på registret bliver derfor log-
get. Det centrale register giver desuden patienter adgang til at se, hvem der har set på
aftaleoplysninger i lighed med loggen på fx Fælles Medicinkort.
Bekendtgørelse om Nationalt Patientindeks (NPI) om deling af oplysninger af de en-
kelte borgeres aftaler i sundhedsvæsnet er en udmøntning af sundhedslovens § 193 b
om et Nationalt Patientindeks (NPI), som er vedtaget enstemmigt af Folketinget (V, S,
DF, RV, SF, EL, LA, KF) i 2012. Der er tale om en forholdsvist bred hjemmel i sundheds-
loven til en længere række oplysninger, og bekendtgørelsen udgør kun en delvis ud-
møntning af bestemmelsen, idet den kun angår deling af aftaleoplysninger.
Det bemærkes endvidere, at oplysningerne i registret kun må anvendes til aktuel be-
handling af patienten, jf. udkast til bekendtgørelsens § 5. Hvis data skulle kunne an-
vendes til andre formål fx forskning, vil det kræve udtrykkeligt samtykke fra patienten.
Der henvises i øvrigt til svar af 20. juli 2017 på spørgsmål nr. 1050 (SUU - alm. del).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Stine Sønderby Bonde
Side 2