Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-08-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPSSBO
Sagsnr.: 1705795
Dok. nr.: 415709
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. august stillet følgende spørgsmål
nr. 1085 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1085:
”
Ministeren bedes kommentere muligheden for, at livstestamentet på borger.dk
kan blive suppleret med muligheden for at angive, hvem ens pårørende er,
hvis ens nærmeste pårørende ikke er den nærmeste familie, men f.eks. venner
eller slægtninge længere ude i familie således, at de bliver kontaktet, hvis
man bliver indlagt og er ude af stand til at tage kontakt til ens pårørende eller i
tilfælde af dødsfald.
”
Svar:
Regeringen har i samarbejde med Danske Regioner og KL igangsat en samlet indsats
for at styrke det digitale samarbejde om komplekse patientforløb, hvor nye digitale
værktøjer skal understøtte en bedre deling af oplysninger mellem sundhedspersona-
let og patienten. Det vil indebære, at patienter og relevante sundhedspersoner får
overblik over bl.a. kontaktoplysninger, aftaler, planer og indsatser samt fælles mål.
For en uddybelse heraf kan henvises til svar på SUU alm.del. spørgsmål 1050 afgivet i
juli 2017.
Indsatsen for bedre digitalt samarbejde er aftalt i 2016 med bl.a. Handlingsplanen for
Den ældre medicinske patient og Kræftplan IV fra 2016.
Som en af løsningerne udvikles et Fælles Stamkort, hvor sundhedsaktører let og hur-
tigt skal kunne tilgå patientens stamdata og få viden bl.a. om pårørendes kontaktop-
lysninger, personlige hensyn og patientens boligsituation, fx om patienten bor i eget
hjem eller på plejehjem. Stamkortet er et fælles stamkort og skal medvirke til, at alle
aktører har kendskab til de samme aktuelle oplysninger
–
som det er i dag, bruger pa-
tienter og personale kræfter på at formidle disse oplysninger fx telefonisk. Der arbej-
des desuden på, at stamkortet kan indeholde oplysninger fra Livstestamentet.
Som borger skal du selv indtaste en række af stamkortets oplysninger via hjemmesi-
den sundhed.dk. Konkret vedrørende pårørende skal borgeren kunne indtaste pårø-
rendes navn, kontaktoplysninger og rolle/relation. Medarbejdere vil derefter kunne
se oplysningerne i det Fælles Stamkort, så man fx i forbindelse med en akut indlæg-
gelse hurtigt kan kontakte den eller de pårørende, som patienten selv har ønsket, bli-
ver kontaktet
–
uanset om der er tale om et tæt familiemedlem eller en nær bekendt.
Der arbejdes i første omgang på en løsning, hvor stamoplysningerne indtastes via
hjemmesiden sundhed.dk
–
den fællesoffentlige sundhedsportal, hvor borgere bl.a.
har adgang til egne sundhedsoplysninger og kan se logoplysninger over opslag i deres
journal og medicinkort. Da Livstestamentet i dag kan oprettes både via sundhed.dk