Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-08-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1705458
Dok. nr.: 409960
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. juli 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1073 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1073:
”Finder
ministeren, at Region Midtjylland har handlet i overensstemmelse med god
etik, når PKA ubestrideligt har opnået store fordele i et udbud, som på forhånd syntes
skræddersyet til netop PKA?”
Svar:
I forlængelse af svar på SUU alm. del spm. 1072 har jeg indhentet bidrag fra Erhvervs-
ministeriet til besvarelse af spørgsmålet, herunder om det på baggrund af den
nævnte kendelse fra Klagenævnet for Udbud kan godtgøres, at Team KPC (inkl. PKA)
som angivet i spørgsmålet skulle have modtaget positiv særbehandling. Erhvervsmini-
steriet oplyser følgende:
”Erhvervs i isteriet ka ale e oplyse o udbudsregler e og fi der derudover ikke
grundlag for at udtale sig om sagens eventuelle etiske aspekter. I henhold til udbuds-
reglerne kan Erhvervsministeriet oplyse, at en ordregiver altid skal overholde de EU-
retlige principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet i forbin-
delse med udbud. Det kan således være i strid med de EU-retlige principper, hvis or-
dregiver tilrettelægger sit udbud, så der kun er én virksomhed, der kan byde på opga-
ven.
Klagenævnet for Udbud har, på baggrund af de nedlagte påstande, i sin kendelse
vedr. klagesagen forholdt sig til, om tilbuddene var foretaget i strid med udbudsdirek-
tivets principper om ligebehandling og gennemsigtighed, og ikke om konsortiet
”Tea KPC” har op ået store fordele i et udbud.”
Klagenævnet for Udbud er således rette myndighed ift. stillingtagen til, om udbuddet
er tilrettelagt i overensstemmelse med EU-retlige principper, jf. bidraget fra Erhvervs-
ministeriet.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Martin Nyrop Holgersen