Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-08-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1705458
Dok. nr.: 409903
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. juli 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1069 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1069:
”Mener
ministeren, at Region Midtjylland har overtrådt bestemmelserne for OPP ved
at undlade at indbyde en ny ansøger til udbudsrunden for opførelse af nyt psykiatrisk
hospital i Skejby, efter at Sjælsø Gruppen gik konkurs?”
Svar:
Regler for offentlige udbud hører under Erhvervsministeriet. Jeg har derfor indhentet
bidrag fra Erhvervsministeriet til besvarelse af spørgsmålet. Erhvervsministeriet oply-
ser følgende:
”Offe tlig-private
partnerskaber (OPP) er en type offentlig-privat samarbejde, hvor en
offentlig ordregiver, gennem et udbud, overlader det til en privat virksomhed at de-
signe, projektere, anlægge, varetage driften af og evt. finansiere et anlæg, f.eks. en
skole eller et hospital. Udbuddet, der gennemføres i et OPP, er reguleret af udbuds-
reglerne.
Udbudsreglerne regulerer procedurerne for offentlige indkøb. Udbudsreglerne finder
anvendelse, såfremt der er tale om en offentlig kontrakt (dvs. en gensidigt bebyr-
dende kontrakt indgået mellem en offentlig ordregiver og en leverandør), og værdien
af kontrakten overstiger tærskelværdien.
Det pågældende udbud blev offentliggjort i januar 2013, hvor udbudsdirektiv fra 2004
var gældende (Europa-Parlamentets og rådets direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts
2004).
I henhold til det dagældende udbudsdirektivs artikel 44, stk. 3, kunne en ordregiver
ved ud udspro edure ”ko kurre epræget dialog”, so der var tale o i det pågæl-
dende udbud, begrænse antallet af ansøgere, der ville blive udvalgt til at deltage i ud-
buddet. Dermed kunne ordregiver begrænse antallet af ansøgere, forudsat at der var
et tilstrækkeligt antal egnede ansøgere. Såfremt en ordregiver ville begrænse antallet
af ansøgere, skulle det fremgå af udbudsbekendtgørelsen. Ved konkurrencepræget
dialog var mindsteantallet af ansøgere tre.
I det tilfælde, hvor antallet af egnede ansøgere viste sig at være lavere end tre, kunne
ordregiver stadig gå videre med proceduren ved at opfordre den eller de ansøgere,
der var i besiddelse af den krævede formåen, til at deltage i udbuddet og dermed den
konkurrenceprægede dialog. Ordregiver måtte dog ikke invitere nye aktører med i ud-