Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1793841_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-09-2017
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPENS
Sagsnr.: 1705389
Dok. nr.: 414819
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. juli 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1065 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Liselott Blixt
(DF).
Spørgsmål nr. 1065:
”Hvordan vil ministeren sikre, at parallelimporteret medicin der sælges og bruges i
det danske sundhedsvæsen er sikre og godkendte lægemidler?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet nedenstående bidrag hos Lægemiddelsty-
relsen, som jeg kan henholde mig til:
”Lægemiddelstyrelsen kan oplyse, at parallelimporteret medicin er underlagt en
række strenge regler, der særligt følger af EU-regler på området.
En parallelimportør skal have en fremstillertilladelse til ompakning i et EU-land og er
derfor undergivet kontrol af en tilsynsmyndighed i det EU-land. En parallelimportør
må kun ompakke original medicin, der er frigivet til et andet marked i EU. Parallelim-
portøren ompakker herefter medicinen til et nyt marked i EU.
Vi har flere store parallelimportører i Danmark, men de fleste af disse har lagt selve
ompakningen og til dels frigivelsen af medicin ud til andre lande i EU. De parallelim-
porterer medicin fra en lang række lande særligt i Syd- og Østeuropa og sælger dem
efter ompakning til en række lande i det nordlige Europa, herunder Danmark. Årsa-
gen til parallelimporten er, at der kan være stor forskel i den pris, som fremstilleren
fastsætter i de forskellige EU-lande.
Parallelimportører skal ved modtagelsen af medicin, som de køber fra andre marke-
der i EU, foretage en grundig modtagekontrol for at sikre, at medicinen er ægte og in-
takt, og eksempelvis ikke forfalsket. Parallelimportøren er underlagt regler om god
fremstillingspraksis (GMP) ved modtagelse og ompakningen og regler om god distri-
butionspraksis (GDP) i forhold til distributionen af medicinen. Derved sikres at medici-
nen opbevares og transporteres korrekt, fx inden for krav til temperatur.
Forfalsket medicin er uhyre sjælden i den legale kæde i Danmark, men der har været
enkelte større sager i EU, som har medført at Kommissionen har arbejdet for tiltag
for at imødegå et stigende antal forfalskningssager. Det humane lægemiddeldirektiv
er således i 2011 blevet opdateret med en række nye tiltag, som vi har implemente-
ret i dansk ret.
Endeligt er der reglerne om sikkerhedselementer, der træder i kraft 9. februar 2019.
Disse består af to elementer:
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1066: Spm. om lægemiddelstyrelsens procedure overfor parallelimporteret medicin er tilstrækkelig, til sundhedsministeren
1) En 2D stregkode med et unikt nummer for hver pakning. Pakningen skal ind-
tjekkes i en EU-database ved fremstilleren og tjekkes ud på apoteket. En
pakning med en unik stregkode kan kun tjekkes ud én gang på apoteket.
2) Pakningen skal have en anordning, der viser, om den har været brudt (anti
tampering device).
Parallelimportører skal tjekke købte pakninger ud af EU-databasen, og efter ompak-
ning forsynes hver pakning med en ny stregkode, der tjekkes ind i databasen og en ny
anti tampering device påsættes.
Disse sikkerhedselementer ventes at blive en betydelig barriere over for forfalsknin-
ger af lægemidler.
Lægemiddelstyrelsen er både løbende og ved inspektioner i dialog med parallelim-
portørerne om deres procedure for modtagekontrol af de originale produkter for at
sikre sig mod forfalskninger.
Som følge af den konkrete sag vil styrelsen have særligt fokus på, at parallelimportø-
rerne har kontrol specifikt af produkter fra Bulgarien og Rumænien.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emilie Norré Sørensen
Side 2