Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Psykiatri og Lægemiddelpolitik
Sagsbeh.:
DEPMAS
Koordineret med:
Sagsnr.:
1608993
Dok. nr.:
193322
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[SUU, FT og folketingspolitikere, den 24. oktober 2016 kl 17.00]
Samrådstale den 24. oktober kl 17.00 om udredning i
psykiatrien
Tak til formanden.
Samrådet handler om rammerne for børne- og
ungdomspsykiatrien.
Jeg vil i min tale besvare følgende spørgsmål:
Spørgsmål AF om arbejdstilrettelæggelsen i børne- og
ungdomspsykiatrien.
Spørgsmål AH om, hvordan jeg forholder mig til det brev, som er
blevet bragt i Information den 14. september 2016 fra 50 yngre
læger og psykologer i børne- og ungdomspsykiatrien.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Spørgsmål AI, der handler om samme brev i Information, hvor
det omtalte personale har henvist til en konkret sag, hvor en
læge har skullet diagnosticere et barn på baggrund af en
kollegas noter.
Spørgsmål AJ, hvor der spørges ind til, hvordan disse forhold kan
opstå efter aftalen i 2014 om at tilføre de 2,2 mia. til psykiatrien.
Og endeligt spørgsmål AK, der handler om de forskellige
behandlingstilbud, der findes i børne- og ungdomspsykiatrien,
herunder alternativer til medicinsk behandling såsom
miljøterapeutiske foranstaltninger.
Jeg vil gerne indlede med at sige, at det bliver en lang tale jeg
holder – men det er også mange spørgsmål, jeg har fået stillet,
og som spørgeren også selv siger, så er det her et rigtig vigtigt
område.
Jeg synes, det er rigtig gode og relevante spørgsmål, og jeg tror,
at spørgerne i lighed med mig står med en ret dyb undren over
de her sager i børne- og ungepsykiatrien, som er beskrevet i en
række artikler i især Information.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Det drejer sig om en særlig sårbar patientgruppe, som jeg som
sundheds- og ældreminister, selvfølgelig forventer modtager en
grundig udredning, så de hurtigt kan få en afklaring af deres
videre behandlingsforløb.
Derfor er det altså også ganske alvorligt, når så mange læger og
psykologer er ude at råbe ”vagt i gevær”.
Og derfor er jeg også glad for, at vi kan få lejlighed til at drøfte
området her i dag med udgangspunkt i de fem førnævnte
spørgsmål.
Og selvom spørgsmål AF helt alfabetisk kommer først, så vil jeg
dog tage mig den frihed at svare på det spørgsmål som det
sidste.
Jeg vil i stedet starte med at svare på henholdsvis spørgsmål AH,
AI og AK, som konkret drejer sig om den kritik, der er rejst af de
50 børne- og ungdomslæger og psykologer i Information den 14.
september.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
I det åbne brev fra de 50 børne- og ungdomslæger og
psykologer kobler de en travl arbejdsdag med mangelfulde
diagnoser med den udredningsret, som et enigt Folketing
indførte i psykiatrien i 2014, og som er styrket yderligere med de
nye regler om udrednings- og behandlingsret der trådte i kraft 1.
oktober i år.
For mig at se må det bero på en misforståelse fra enten
lægernes eller ledelsens side, når kritikken bliver koblet sammen
med en kritik af udredning- og behandlingsrettens regler.
Udredning- og behandlingsrettens fokus på hurtigere udredning
og behandling skal nemlig ikke på nogen måde opfattes som, at
der stilles mindre og færre krav til kvaliteten af hverken
udredning eller behandling.
Den skal derimod give patienterne nogle rettigheder og rammer
i forhold til den udredning og behandling, som de modtager.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Og udredningsretten har da også forbedret de helt urimelige
ventetider, som vi tidligere har hørt om, hvor det ikke var
usædvanligt, at børn, unge og deres familier skulle vente både
halve og hele år på en diagnose.
Udredningsretten handler om, at patienten skal tilbydes endelig
udredning inden for 30 dage,
hvis det vel og mærke er fagligt
muligt.
Det har således hele tiden været muligt, at udredningen kan
strække sig over mere end de 30 dage, hvis der er faglige
årsager, der begrunder det.
Og lige netop inden for psykiatrien generelt, og især når man har
med børn og unge at gøre, så kan det naturligvis fagligt være
helt i orden, at udredningen strækker sig længere end de 30
dage.
Det vil ofte her ikke være tilstrækkeligt med en blodprøve, en
scanning eller et røntgenbillede, der klarlægger diagnosen.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Nej, her er der i stedet ofte brug for, at man udover samtaler
med barnet og den unge også taler med forældre eller skole.
Det kan også være, at man har behov for at observere barnet
eller den unge over noget tid, og dermed kan udredningen
strække sig over mere end de 30 dage.
Og jeg vil godt understrege det her, for jeg synes, det er vigtigt.
Det har aldrig været hensigten med udredningsretten, at man
ikke skal tage sig den tid, det tager at udrede patienterne
ordentligt!
Det er lige netop derfor, det er muligt at udredningen kan
strække sig over mere end de 30 dage, når der er gode faglige
grunde hertil.
Det fremgår klart og tydeligt i både lovgivningen og i
vejledningen på området.
Og det forventer jeg selvfølgelig, at lægerne og ledelserne ude
på de enkelte sygehuse er fuldt ud klar over.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
For mig at se er det derfor også helt forfejlet, når man nogle
steder taler om at justere i udredningsretten i psykiatrien på
baggrund af den her kritik.
Vi skal huske på, at vi med indførslen af udredningsretten i
psykiatrien ikke bare fik sikret psykiatriske patienter flere
rettigheder i forbindelse med deres sygdom.
Nej det handlede også om at ligestille patienterne og signalere,
at vi ikke tager psykisk sygdom mindre alvorligt end somatisk
sygdom.
Det er ikke en rettighed, jeg ønsker at fjerne igen – både fordi
det symbolsk vil sende nogle helt forkerte signaler, men også
fordi vi skylder de her mennesker en bedre behandling for deres
sygdom.
Det er dog ikke ensbetydende med, at jeg ikke vil handle på
baggrund af den rejste kritik.
For som jeg startede med at sige, så er det en alvorlig sag.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Men jeg synes også, vi skal rette kritikken der, hvor den hører
hjemme.
Vi skal ikke gå i rette med alle de dygtige læger, psykologer,
sygeplejersker og andre fagspecialister som hver dag knokler for
at gøre en indsats for en sårbar patientgruppe – nemlig vores
børn og unge med en psykisk lidelse.
Men man kan ikke lade være med at bide mærke i, at én enkelt
region stikker ud i hele den her kritik, der har været rejst.
Jeg har derfor også som opfølgning på kritikken, bedt Region
Hovedstaden om en skriftlig redegørelse, da kritikken for langt
hovedparten har været rejst af deres ansatte.
I redegørelsen har jeg bedt dem om at klarlægge, hvordan
regionen håndterer udrednings- og behandlingsretten for
psykiatriske patienter også i de tilfælde, hvor det af faglige
årsager ikke er muligt at udrede patienten inden for 30 dage.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Derudover har jeg bedt Region Hovedstaden om at redegøre for,
hvordan regionen har tænkt sig at følge op på den kritik, som
har været rejst af de ansatte i psykiatrien.
Jeg modtog redegørelsen fra Region Hovedstaden i sidste uge,
og udvalget kan selvfølgelig få den oversendt, hvis I ønsker det.
I redegørelsen skriver regionen indledningsvist, at de deler min
opfattelse af, at det selvfølgelig er uacceptabelt,
”hvis
udrednings- og behandlingsrettens regler tages til indtægt for,
at der stilles ringere krav til kvaliteten af udredning og
behandling af psykiatriske patienter”.
Region Hovedstaden fortæller videre, hvilke initiativer de har
taget initiativ til i forbindelse med kritikken.
Jeg vil ikke gå dybere ned i de forskellige initiativer i
redegørelsen nu, men blot overordnet fortælle, at der er afholdt
et dialogmøde i Region Hovedstaden den 19. september, hvor
langt størstedelen af medunderskriverne af brevet også deltog.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Der er desuden aftalt tilsvarende dialogmøder i de kommende
måneder for at sikre løbende dialog med medarbejderne,
ligesom underskriverne deltager i et møde med regionens
psykiatriudvalg i morgen, hvor de regionale politiske
repræsentanter også deltager.
Regionen skriver videre, at den dialog, der har været med
medarbejderne, tegner et billede af, at kritikken fra det åbne
brev ikke afspejler holdningen generelt blandt hverken ledere
eller medarbejdere i psykiatrien.
Region Hovedstaden har desuden taget initiativ til, at alle
medarbejdere kender de kliniske retningslinjer på området, og
de bliver gennemgået på lægemøder mv., ligesom det er
indskærpet, at de faglige retningslinjer selvfølgelig skal
overholdes.
Afslutningsvist skriver Region Hovedstaden, at de løbende
arbejder med overholdelsen af udrednings- og
behandlingsretten, hvilket blandt andet har resulteret i kortere
ventetider til første kontakt og flere behandlede patienter.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
De peger dog også på de udfordringer med at overholde
udredningsretten især blandt børn og unge, hvor der ofte skal
involveres mange parter, som jeg også har berørt tidligere i min
tale.
Jeg agter at følge op i forhold til Region Hovedstaden om et
halvt års tid i forhold til de forskellige initiativer, de har i gangsat
som følge af kritikken.
Jeg kan desuden forstå på Danske Regioner, at kritikken ikke er
gået ram forbi i forhold til de øvrige regioner, som også lokalt
drøfter kritikken i relevante fora.
I forhold til den helt konkrete kritik, der har været rejst i af en
læge i Region Hovedstaden, som beskrev, hvordan hun har
stillet en diagnose for et barn, som hun aldrig har mødt, men
udelukkende på baggrund af en kollegas noter, så vil
understrege, at hvert enkelt læge
”skal udvise omhu og
samvittighedsfuldhed i deres virksomhed”,
som det fremgår klart
af § 17 i autorisationsloven.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Det er jo op til hver enkelt læge at vurdere, om de så også gør
det i deres arbejde.
Og det klare udgangspunkt er, at en diagnose, det er noget,
lægen stiller.
Jeg må derfor også sige, at det undrer mig meget, hvis læger
udstikker diagnoser, hvis de ikke føler sig fagligt sikre på den
diagnose.
Det, vil jeg gerne understrege, har aldrig været intentionen med
udredningsretten.
Kvaliteten af både patienternes udrednings- og
behandlingsforløb skal være i orden.
Det nytter eksempelvis ikke noget, at man hurtigt kan stille en
diagnose, hvis det efterfølgende viser sig, at den er forkert.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Den enkelte læge har et ansvar for at vurdere, hvornår de fagligt
er klædt nok på til at kunne give en diagnose.
De har en faglighed, som de selvfølgelig skal læne sig op ad i
deres udredning og behandling af patienterne.
Og til det formål skal lægen selvfølgelig også følge
arbejdspladsens lokale instrukser og vejledninger i forbindelse
med udredning og behandling.
Ligesom de faglige selskaber desuden har en række
vejledninger, som beskriver de faglige standarder for udredning
og behandling af en sygdom.
Og Sundhedsstyrelsen har lavet en række nationale kliniske
retningslinjer fx i forbindelse med udredning og behandling af
børn og unge med ADHD.
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Der er altså lavet en række værktøjer, som klæder lægerne
fagligt på til at kunne træffe afgørelser om diagnoser og
behandling, og som jeg selvfølgelig forventer, at de støtter sig
op ad i deres daglige arbejde.
Sundhedsstyrelsen har også lavet en vejledning om
medikamentel behandling af børn og unge med psykiske
lidelser, som er med til at understøtte lægerne i deres arbejde.
Nu er det her et område, som vi også får fornøjelsen af at drøfte
i november, hvor vi mødes i samråd om medicinsk behandling af
børn og unge med ADHD, så jeg vil heller ikke sidde og gå meget
i dybden med det nu.
Men jeg vil gerne fremhæve vejledningen, da den er med til at
præcisere, hvordan læger skal agere i forhold til medikamentel
behandling af børn og unge med psykiske lidelser.
I vejledning, fremgår det, at
”der skal udvises stor forsigtighed
ved behandling af børn og unge med disse lægemidler. Det
skyldes, at der kun er sparsom dokumentation for at anvende
disse lægemidler til børn.”
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Det fremgår også i vejledningen, at
”Miljøintervention i form af
adfærdsorienteret behandling med forældretræning,
psykoedukation, støttende samtaler og kognitiv træning med
inddragelse af skole og institution er førstevalgsbehandling af
børn og unge med hyperkinetisk forstyrrelse.”
Det betyder altså, at fx en ADHD-diagnose alene ikke er et
tilstrækkeligt grundlag for at starte medicinsk behandling af
børn og unge.
Det er vigtigt at udrede sværhedsgraden af sygdommen og
øvrige psykiske, adfærdsmæssige og indlæringsmæssige
vanskeligheder.
Udredningen af barnet eller den unge skal indgå i en bredere
sammenhæng med vurdering af den samlede situation,
herunder familiens situation, for at sikre en samlet og
sammenhængende plan.
Lægerne har altså pligt til at tænke i alternativer til medicin.
Side 15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Det er dog ikke ensbetydende med, at børn og unge ikke skal
have medicin overhovedet, hvis de lider af psykiske lidelser, for
rigtig mange har også stor gavn af den medicin, som de får.
Men man skal som læge også sørge for at tænke i andre
alternativer.
Jeg er derfor heller ikke enig i den kritik, der har været rejst om,
at systemet og arbejdstilrettelæggelsen indirekte tvinger børne-
og ungdomspsykiaterne til at give børn medicin.
Jeg synes lige præcis, de føromtalte retningslinjer gør det meget
klart, at Sundhedsstyrelsen ikke mener, at medicin skal være
førstevalg, når det kommer til børn og unge.
Jeg vil dog også henvise til, at noget af den kritik, der har været
rejst i Information, er målrettet de kommunale tilbud til børn og
unge samt tilbud i regi af skolerne.
Det er nemlig et kommunalt ansvar at sikre, at børn og deres
familier får den hjælp og støtte efter den sociale lovgivning, som
de har brug for.
Side 16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Og kommunernes afgørelser om hjælp og støtte skal træffes ud
fra en konkret og individuel vurdering af det enkelte barns
ressourcer og behov.
Jeg ved, at kommunerne kan give forskellige former for hjælp og
støtte
til
børn
og
unge
fx
med
ADHD
og
lignede
problemstillinger
Det er fx hjælp til mestring til børnene og de unge samt deres
familier
Men her må jeg henvise til mine ministerkollegaer, som sidder
med social- og indenrigsområdet samt undervisningsområdet
for en uddybning.
Og så er det som sagt også et område, som vi får lejlighed til at
drøfte i november.
Side 17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Nu vil jeg skifte lidt spor og svare på samrådsspørgsmål AJ og AF,
der i højere grad handler om de generelle vilkår for børne- og
ungepsykiatrien.
Der er blandt andet blevet spurgt ind til sammenhængen
mellem de 2,2 mia. kr. som blev afsat til psykiatrien i aftalen om
satspuljen for 2015-2018 og så de vilkår i børne- og
ungepsykiatrien, som vi taler om i dag.
Jeg skal være den første til at sige, at jeg også undrer mig over,
hvordan de ekstra midler til området afspejler sig i indsatsen.
Godt nok viser tal fra Sundhedsdatastyrelsen, at antallet af
patienter helt generelt i psykiatrien er steget med mere end
6.000 fra 2014 til 2015, svarende til en stigning på 5 pct.
Og at ventetiderne er faldet – selvom der stadig er store
regionale variationer.
Og selvom det jo alt sammen er meget godt, så er det til
gengæld spørgsmålet, om pengene kommer ud i psykiatrien, og
om de bruges til varme hænder.
Side 18
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Umiddelbart viser tallene, at både antallet af ansatte i
psykiatrien og sengepladserne er faldende.
Samtidig finder jeg det meget frustrerende, at de årlige
redegørelser, som vi modtager fra regionerne som opfølgning på
midlerne, ikke er ensartede eller muliggør sammenligning på
tværs af regionerne.
Det er faktisk ikke engang muligt at se udviklingen for de enkelte
regioner siden 2014, som ellers er udgangspunktet for aftalens
afsatte midler.
Lad mig bare sige det sådan - jeg er ikke tilfreds med
regionernes opfølgning og resultaterne af de 2,2 mia. kr.
Det var også baggrunden for, at jeg havde inviteret
satspuljeordførerne ind til et møde tirsdag den 11. oktober.
På mødet drøftede vi, hvordan vi i fremtiden bedre kan følge op
på de 2,2 mia. kr. til psykiatrien.
Side 19
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Tiden er efter min mening inde til, at vi laver en ny
opfølgningsmodel og måske en bedre og mere ensartet styring
af psykiatrien.
Og det var der heldigvis også enighed om på mødet
Der var enighed om, at vi skal minde regionerne om, at vi netop
gav dem frie ramme og udmøntede driftsmidlerne til kapacitet
via bloktilskuddet.
Præcis som de i sin tid ønskede, ud fra kritikken om, at de ikke
havde mulighed for at prioritere klogt, når psykiatrien var
bundet af satspuljepartiernes puljetyranni og øremærkning.
Men det forpligter at få den store frihed.
Og som jeg fortalte på mødet med satspuljeordførerne, så er det
også noget jeg vil tage en god drøftelse med Bent Hansen
omkring.
Jeg har derfor inviteret ham ind til et møde om:
Side 20
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Hvad er pengene gået til - hvad er op og ned ift.
personaleudvikling, nedskæringer mv.
Men også hvordan psykiatrien skal følges fremadrettet.
Derudover blev jeg enig med satspuljeordførerne om, at vi først
og fremmest skal følge pengene tættere.
Det betyder, at der er behov for én kilde omkring budgetter og
regnskaber.
Og så skal der fremadrettet være mere ensartethed i
regionernes statusredegørelser.
Det er fx problematisk, at regionerne anvender forskellige
metoder til at opgøre antallet af ansatte og sengekapaciteten,
og at de ikke bruger de samme tidsserier, som passer med
udgangspunktet i 2014
Der er helt generelt behov for, at Danske Regioner som forening
tager et ansvar i forhold til, at der er konsistens i opfølgningerne
Side 21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
– så vi ikke sammenligner æbler og pærer - og at der følges op
på målsætningerne.
På den måde kan vi også i fremtiden bedre følge, hvordan
pengene er brugt.
Formålet var jo netop, at midlerne skulle gå til forbedringer for
mennesker med psykiske lidelser.
Og det bringer mig raskt videre til det sidste samrådsspørgsmål,
AF, som til gengæld også dækker et bredt område.
Her fokuserer spørgeren i første del af spørgsmålet på de
udrednings- og behandlingspakker, som regionerne i stor grad
gør brug af.
Det er sådan, at regionerne i alt har fem behandlingspakker og
fire udredningspakker på børne- og ungdomsområdet.
Formålet med pakkerne er at tilbyde ensartede udrednings- og
behandlingsforløb af høj kvalitet.
Side 22
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
I udredningspakkerne er der ikke angivet nærmere indhold i de
forskellige ydelser, der tilbydes i forbindelse med udredningen.
Der er i stedet en overordnet tidsramme for forløbet, som skal
understøtte, at udredningsretten overholdes og samtidig
minimere ventetiden for patienterne.
De enkelte ydelser i udredningspakkerne vælges efter en
individuel vurdering af de enkelte patienters behov, og kan
bestå af en individuel undersøgelse af barnet eller den unge,
forældresamtaler, miljøobservationer mv.
Der er da generelt også stor tilfredshed med pakkerne, og både
Norge og Sverige har nu også indført pakkeforløb i psykiatrien
efter inspiration fra regionerne i Danmark.
Også statsrevisorerne var ude i her foråret og rose pakkerne, da
de mener, at regionernes fokus på styring og brug af kapaciteten
har resulteret i øget produktivitet og højere kvalitet.
Det vil sige flere patienter, der visiteres og udredes, men også
behandles hurtigere og mere ensartet.
Side 23
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Og regionernes egen evalueringen af pakkeforløbene i
sommeren 2016 viste også gode resultater, blandt andet mere
gennemsigtighed i udredning og behandling for patienterne.
På baggrund af evalueringen har Danske Regioner påbegyndt en
revision af pakkeforløbene, så de i endnu højere grad kobles op
på de nationale kvalitetsmål, kliniske retningslinjer,
medicinhåndtering mv.
Det er regionerne selv, der står for rammer og indhold i de
forskellige pakkeforløb.
Pakkeforløbene er altså ikke noget, der er påduttet regionerne
fra hverken Christianborg eller Sundheds- og Ældreministeriets
side.
Det er derfor også helt op til regionerne selv at ændre pakkerne,
hvis de ikke synes, de understøtter den nuværende
arbejdstilrettelæggelse godt nok.
Og sådan er det overordnet set mange steder i psykiatrien, der i
langt overvejende grad er rammestyret.
Side 24
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Der er ikke en egentlig statslig takststyring af området, ligesom
der ikke styres efter statsligt aftalte DRG-systemer, og der heller
ikke er fastlagt et statsligt produktivitetskrav på 2 pct. som i
somatikken.
Det er altså regionerne, der har ansvaret for at organisere og
tilrettelægge varetagelsen af driftsopgaverne i det regionale
sundhedsvæsen.
Det er den såkaldte regionale arbejdsgiverspligt og
myndighedsudøvelse.
Der er selvfølgelig en række rammevilkår for regionerne, som
blandt andet er:
Lovgivningen på området.
Aftalte overenskomster.
Vejledninger og retningslinjer fra centrale
sundhedsmyndigheder.
Side 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Aftalte rammer, som hvert år bliver indgået mellem Danske
Regioner og regeringen i de årlige økonomiaftaler.
Og desuden rammesættes regionerne af de aftaler, regeringen
og Folketinget indgår. Dels med Danske Regioner og dels i form
af elementer indeholdt i den til hver tids gældende finanslov.
Men overordnet set, så har regionerne store frihedsgrader til
selv at tilrette indsatsen på psykiatriområdet.
Regionerne har selv tillagt styringen af det psykiatriske område
større vægt gennem de seneste år.
Det skal blandt ses i lyset af, at der er blevet indført udvidet
patientrettigheder såsom udredningsretten, der helt naturligt
har indebåret øget styringsfokus på området.
Det har også haft klare resultater i forhold til at komme
ventelisterne til livs samt en forøget kapacitet på området, så
flere patienter bliver behandlet.
Side 26
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Regionernes store frihedsgrader på psykiatriområdet er for mig
at se både godt og skidt.
På den ene side, så har de selv i høj grad muligheden for
fleksibelt at tilrette indsatsen, så den er passer til den
virkelighed, som personalet møder i deres hverdag.
Men på den anden side, så er der også risiko for, at der opstår
de problemer, som jeg talte om tidligere, hvor vi vanskeligt kan
følge de ressourcer, Folketinget ekstraordinært tilfører
psykiatrien.
Og sager, som vi sidder og diskuterer i dag, hvor en lang række
læger ikke oplever, at deres rammevilkår passer med deres
virkelighed på arbejdet, dem har vi svært ved at påvirke eller
bare i det mindste følge nærmere.
Og jeg er ikke ude i, at vi skal til at styre psykiatrien med hård
hånd fra centralt hold.
Slet ikke.
Side 27
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Nej, jeg vil bare gerne have, at vi politikere, der på den ene eller
anden måde også kommer til at stå til ansvar, når noget går galt
i psykiatrien, at vi også har mulighed for at følge udviklingen lidt
bedre.
Jeg vil derfor gerne – selvom jeg har talt længe nu - benytte
anledningen til at tale om det arbejde, vi er i gang med om
styring i psykiatrien.
Det er et arbejde, som Sundheds- og Ældreministeriet laver
sammen med Danske Regioner og som i en arbejdsgruppe
blandt andet vil se nærmere på data, kvalitet og styring i
psykiatrien.
Ja, det er sådan set en arbejde, der har sin rod helt tilbage i den
tidligere regerings udspil om ”Ligeværd – Nyt fokus på indsatsen
for mennesker med psykiske lidelser”, der havde undertitlen –
en langsigtet plan.
Det må man sige også gælder for dette helt konkrete tiltag.
Side 28
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Arbejdsgruppen forventes at afrapportere i foråret og komme
med konkrete anbefalinger til styring af psykiatrien.
Men vi skal huske på, at produktivitet og mere aktivitet ikke gør
det alene - det handler også om at få patienten i centrum for
styringsdagsorden og adressere geografiske forskelle.
Det er derfor vigtigt for mig, at vi får større fokus på, at der
skabes resultater, der har værdi for patienten.
Men reelt kendskab til aktivitet og økonomi er altså i mine øjne
en nødvendig forudsætning for at sætte kvalitet og resultater på
dagsorden – præcis som det har været tilfældet i mange år i
somatikken.
Det er ikke et spørgsmål om enten eller - det er et både og!
Jeg forventer derfor, at der i regi i dette arbejde bliver foretaget
en balancering af hensyn, og der kommer en række anbefalinger
inden for ensartethed i data og forskellige styrings- og
monitoreringstiltag i almindelighed.
Side 29
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/10-16 om forholdene i børne- og ungdomspsykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Det er altså min forventning, at vi med arbejdsgruppens
afrapportering i foråret kan se frem til nogle solide anbefalinger
til, hvor psykiatrien fremadrettet kan blive styrket yderligere.
Det er min klare ambition, at vi skal have løftet indsatsen i
psykiatrien.
Det skal gerne være til gavn for både patienter og pårørende,
men også de ansatte på området, som skal opleve, at det, vi
beslutter, giver mening
Mange tak for ordet!
Side 30