Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-09-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMAHA
Sagsnr.: 1705402
Dok. nr.: 422019
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. juni 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1012 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1012:
”Ministeren
bedes oplyse, hvilke tekniske fejl af klinisk relevans som gør sig gældende
ved su dhedsplatfor e .”
Svar:
Det er regionerne, der som driftsherrer af sygehusene har ansvar for patientbehand-
ling, og at behandlingsgarantier og maksimale ventetider overholdes - uanset imple-
mentering af nyt it-system.
Region Hovedstaden har købt og implementeret Sundhedsplatformen i regionen og
mit ministerium har derfor til brug for besvarelsen bedt Region Hovedstaden om
svarbidrag.
Region Hovedstaden oplyser:
”Ingen
tekniske fejl vurderes at have kritisk betydning for patientsikkerheden
Der er per primo august 2017 ingen større tekniske fejl, som hindrer afviklingen af en
sikker patientbehandling. Der er stadig nogle tekniske uhensigtsmæssigheder, som
justeres og optimeres i øjeblikket. Derudover er der anvendelsesmæssige udfordrin-
ger, som håndteres via uddannelse og i ledelsesmæssigt regi.
Primo august 2017 er 98,5 procent af alle de af brugerne indmeldte sager kategorise-
rede so ’ or ale’ laveste kategori eller er løst via telefo , 1,5 pro e t ligger i ka-
tegorie ’ ediu ’ og der er i ge sager i kategorier e ’høj’ og ’kritisk’. Dette
ety-
der, at der i øjeblikket ikke er fejl på Sundhedsplatformen, som vurderes at have væ-
sentlig betydning for patientsikkerheden eller afviklingen af behandlingen.
Håndtering af de tekniske udfordringer via governance-struktur
Fælles for alle tekniske udfordringer
–
hvad end de er deciderede fejl, uhensigtsmæs-
sigheder eller forbedringsønsker - er, at de bliver håndteret og prioriteret ud fra en
vurdering af, hvor kritiske de er, herunder primært ift. patientsikkerhed. Tekniske fejl
eller forhold, som er kritiske for at fastholde en høj patientsikkerhed, bliver således
løst så hurtigt som muligt. Ikke-patient-kritiske forbedringsønsker, forslag til rettelser,
nye funktioner osv. bliver vurderet og prioriteret i forhold til hinanden. Af det følger,
at også mindre ændringer eller rettelser kan blive prioriteret højt, hvis det fx vil være
til gavn for mange. Der er etableret en såkaldt governance-struktur for indmelding af
de forskellige udfordringer, der opstår, og for prioritering og håndtering af dem. Dvs.
et system for, hvor udfordringerne meldes ind, hvem der prioriterer, hvordan der pri-
oriteres og hvor de konkrete sager bliver håndteret.