Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 17-08-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPSSK
Sagsnr.: 1705093
Dok. nr.: 409651
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. juni 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1007 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
Spørgsmål nr. 1007:
”Ministeren
bedes oplyse, hvad den nye og længere SOSU-assistentuddannelse ifølge
ministeren betyder for arbejdstilrettelæggelsen på landets plejehjem fremover, hvor-
under hvilke perspektiver ministeren ser i forhold til den fremtidige personalesam-
mensætning på plejehjemmene?”
Svar:
Der er til endeligt svar på dette spørgsmål indhentet nedenstående bidrag fra Under-
visningsministeriet om ændringen af social- og sundhedsassistentuddannelsen:
”Side strukturrefor e i 2007 er flere opgaver flyttet fra sygehuse e til ko
u-
nerne. Sygehusene yder en specialiseret diagnosticering og behandling, der i dag er
samlet på færre sygehuse end tidligere, og hvor der ses en stigning i accelererede pa-
tientforløb. Efter- og viderebehandling samt rehabilitering foregår i stigende omfang
ambulant, i regionale eller kommunale sundhedstilbud eller i borgerens eget hjem.
Som følge af den demografiske udvikling stiger antallet af ældre og derudover ses en
stigning i antallet borgere med kroniske lidelser, livsstilssygdomme og flere kom-
plekse sygdomsforløb.
I lyset af denne udvikling er den hidtidige trindelte social- og sundhedsuddannelse
nedlagt, og der er oprettet to nye selvstændige uddannelser, social- og sundheds-
hjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen, med hver sin klare
faglige profil samt øgede kompetencekrav. Uddannelserne trådte i kraft 1. januar
2017.
Gennem den nye social- og sundhedsassistentuddannelse opnår eleverne viden og
færdigheder inden for professionel helhedsorienteret sygepleje og rehabilitering i
samarbejde med borgere og patienter med grundlæggende behov i et tværprofessio-
nelt og tværsektorielt samarbejde i det nære og det sammenhængende sundhedsvæ-
sen.
Eleverne skal blandt andet kunne indgå i komplekse behandlingsforløb i borgerens
eget hjem, kunne varetage palliativ pleje og selvstændigt kunne indgå i en tværpro-
fessionel og tværsektoriel indsats for at koordinere og sikre et sammenhængende pa-
tient- og borgerforløb.
Af elevernes samlede praktikvarighed på ca. 98 uger foregår de 68 i det nære sund-
hedsvæse , plejehje og hje
epleje.”