Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-08-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPISH
Sagsnr.: 1705189
Dok. nr.: 408446
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. juni 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1004 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra René gade (ALT).
Spørgsmål nr. 1004:
”Ministeren
bedes redegøre for sundhedseffekten af at genindføre sodavandsafgif-
ten, herunder tænkes der eksempelvis på, hvor meget staten årligt kan spare i sund-
hedsudgifter, hvor mange dødsfald der kan undgås og antal ekstra
opnåede leveår, hvis sodavandsafgiften genindføres.”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeriet forelagt spørgsmålet for Sundhedsstyrel-
sen, Fødevarestyrelsen samt Skatteministeriet. Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at ind-
tag af drikkevarer med tilsat sukker øger risikoen for caries og sandsynligvis for over-
vægt. Svært overvægtige er generelt mere syge end ikke-svært overvægtige. Over-
vægt medfører øget risiko for at udvikle type 2-diabetes og har bl.a. betydning for an-
tal tabte leveår, antal ekstra indlæggelser og middellevetid.
Det er imidlertid ikke muligt at fastlægge størrelsesordenen af en mulig levetidseffekt
knyttet til indtag af sukker på grund af den begrænsede evidens på området. Det er
derved heller ikke muligt at udregne, hvor meget staten årligt kan spare i sundheds-
udgifter, eller hvordan en ændring af afgift på sodavand vil påvirke middellevetiden i
befolkningen.
Jeg kan supplerende oplyse, at i 2009 konkluderede den dengang nedsatte Forebyg-
gelseskommission, at en prisforøgelse på sodavand på knap 19 pct. svarende til en
stigning på 1 kr. pr. liter, vil indebære en reduktion af det danske forbrug med 31,9
mio. liter eller knap 6 pct. givet en række forudsætninger. I rapporten konkluderes, at
afgiftsstigningen kan forventes at medføre en nedgang i det afgiftspligtige salg i Dan-
mark svarende til et fald på ca. 65 mio. liter og derved godt dobbelt så stort som esti-
matet for reduktionen i selve forbruget. Det skyldes, at omfanget af grænsehandel og
illegal handel kan forventes at øges betragteligt i tilfælde af øget afgift på sodavand.
Skatte i isteriets rapport ”Status over græ seha del” fra
6 viser, at græ se-
handlen med sodavand inkl. illegal handel i 2015 skønnes at udgøre ca. 125 mio. liter,
svarende til ca. 20 pct. af forbruget i Danmark. Det er et fald siden 2012, inden afskaf-
felsen af sodavandsafgiften, hvor grænsehandlen inkl. den illegale handel udgjorde
165 mio. liter svarende til ca. 30 pct. af forbruget.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Ida Stube Holst