Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1701107_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
8. december 2016
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 104 (BEU - alm.
del) af 11. november 2016 stillet efter ønske fra Karsten Hønge
(SF)
Spørgsmål
I forlængelse af samråd om BEU alm. del samrådsspørgsmål N og O bedes mini-
steren redegøre for, hvem der har ansvaret for, at arbejdsklausulerne inden for
statens område (herunder statslige virksomheder som ikke er konkurrence) over-
holdes, som beskrevet i beskæftigelsesministeriets cirkulære af 30. juni 2014 og
den dertil hørende vejledning af samme dato? Hvem har ansvaret for at sikre, at
der i de enkelte kontrakter er taget højde for alle bestemmelser i beskæftigelsesmi-
nisteriets cirkulære og vejledning? Hvem har ansvaret for at føre kontrol med, om
cirkulæret og vejledningen overholdes, og på hvilken måde foregår kontrollen i de
enkelte led?
Svar
De generelle regler om arbejdsklausuler henhører under Beskæftigelsesministeriet.
Jeg har derfor anmodet Beskæftigelsesministeriet om et bidrag til besvarelsen af
spørgsmålet. Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:
”Beskæftigelsesministeriets cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014 regulerer brug af arbejdsklau-
suler i offentlige kontrakter. Til cirkulæret er knyttet vejledning nr. 9472 af samme dato.
Det fremgår af cirkulærets § 2, stk. 1, at statslige myndigheder skal anvende arbejdsklausuler i
alle kontrakter om bygge- og anlægsarbejder, fabrikation og udførelse eller ydelse af tjenester
uanset kontraktens størrelse. Det fremgår videre af cirkulærets § 2, stk. 2, at andre statslige
ordregivere, herunder selskaber, som fuldt ud er ejet af statslige myndigheder og ikke er i kon-
kurrence, skal anvende arbejdsklausuler ved kontrakter på bygge- og anlægsområdet.
Det er den ordregivende myndighed, som er ansvarlig for, at kontrakter indenfor de relevante
områder indeholder arbejdsklausuler, samt opfylder de krav til kontrakters indhold, som fremgår
af cirkulæret. Det er de enkelte leverandører, som er ansvarlige for at overholde kontraktvilkåre-
ne, herunder den konkrete arbejdsklausul.
Det fremgår af cirkulærets § 7, at ordregiver skal gennemføre nødvendig kontrol af, om leveran-
døren og eventuelle underleverandører overholder arbejdsklausulen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvem der har ansvaret for, at arbejdsklausulerne inden for statens område (herunder statslige virksomheder som ikke er konkurrence) overholdes, som beskrevet i Beskæftigelsesministeriets cirkulære af 30. juni 2014 og den dertil hørende vejledning af samme dato, til finansministeren
Side 2 af 3
Det skal fremgå af kontrakten, hvordan der gennemføres kontrol med, at leverandøren og even-
tuelle underleverandører overholder arbejdsklausulen. Det er imidlertid op til den enkelte ordregi-
ver at udstikke retningslinjerne for kontrollen, herunder hvordan kontrollen foregår i det enkelte
led. Det er op til den enkelte ordregiver at fastlægge niveauet for den nødvendige kontrol, og der er
således metodefrihed for ordregiver med hensyn til, hvordan kontrol gennemføres og omfanget
heraf.”
Samrådsspørgsmål N og O, der blev besvaret af den tidligere finansminister, ved-
rørte firmaet Alliance Security Services, der er én blandt flere leverandører på
Moderniseringsstyrelsens fællesstatslige rammeaftale om vagtydelser (vagtaftalen).
Som det blev oplyst under samrådet, indeholder Moderniseringsstyrelsens fælles-
statslige rammeaftaler, herunder vagtaftalen, en række krav vedrørende løn- og
arbejdsforhold for ansatte hos leverandører og underleverandører, herunder en
arbejdsklausul, jf. Beskæftigelsesministeriets cirkulære.
Det er de enkelte institutioner, der indgår konkrete aftaler om levering af vagt-
ydelser. Det sker som udgangspunkt ved at gennemføre et miniudbud på ramme-
aftalen – dvs. at leverandørerne på rammeaftalen på ny konkurrerer om den kon-
krete leveringsaftale. Rammeaftalens bestemmelser, herunder bestemmelserne om
løn- og arbejdsforhold, gælder også for disse leveringsaftaler.
De enkelte statslige institutioner mv. har mulighed for at kontrollere leverandø-
rens opfyldelse af de stillede krav i de konkrete leveringsaftaler, fx ved kontrol af
lønudbetalinger og indberetninger til SKAT.
Kontrollen med, at leverandørerne på vagtaftalen efterlever selve rammeaftalen
varetages af Moderniseringsstyrelsen. Moderniseringsstyrelsen kontrollerer, hvor
der er konkret begrundet mistanke om misligholdelse eller i øvrigt er grundlag
herfor, om aftalen er overholdt. Dette gælder også kontrol af overholdelsen af
arbejdsklausuler.
Hvis en leverandør ikke lever op til bestemmelserne i de indgåede aftaler, vil der
være tale om misligholdelse af den pågældende aftale, og Moderniseringsstyrelsen
henholdsvis kunden vil i den anledning kunne gøre aftaleretlige misligholdelsesbe-
føjelser gældende, herunder gøre krav på bod. I tilfælde af væsentlig misligholdelse
vil den pågældende aftale med den pågældende leverandør kunne ophæves.
Det skal understreges, at kontraktens bestemmelser om arbejdsklausuler alene
gælder i forbindelse med opgaver i henhold til rammeaftalen og de konkrete leve-
ringsaftaler – og ikke i forbindelse med opgaver, der er løst for andre af Alliance
Security Services kunder. Løn- og arbejdsforhold i forbindelse med løsning af
opgaver for andre af Alliance Security Services kunder har således ikke betydning
for overholdelsen af rammeaftalen og leveringsaftaler, der er indgået i medfør af
rammeaftalen.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvem der har ansvaret for, at arbejdsklausulerne inden for statens område (herunder statslige virksomheder som ikke er konkurrence) overholdes, som beskrevet i Beskæftigelsesministeriets cirkulære af 30. juni 2014 og den dertil hørende vejledning af samme dato, til finansministeren
Side 3 af 3
Som det blev oplyst under samrådet, har Moderniseringsstyrelsen ikke fået hen-
vendelser fra statslige kunder, der har givet grundlag for en formodning om, at
arbejdsklausulerne ikke har været overholdt siden rammeaftalens ikrafttræden.
Der har imidlertid været omtale i pressen vedrørende den pågældende virksomhed
og dens overholdelse af arbejdsklausulen. Endvidere har Vagt- og Sikkerhedsfunk-
tionærenes Landssammenslutning henvendt sig til Moderniseringsstyrelsen med
konkrete lønoplysninger for udvalgte medarbejdere hos Alliance Security Services.
Kristelig Arbejdsgiverforening har ligeledes henvendt sig om sagen. Desuden har
Krifa i forbindelse med det nævnte samråd oplyst, at Krifa har opsagt sine over-
enskomster med Kristelig Arbejdsgiverforening, herunder overenskomsten med
Alliance Security Services. Overenskomsten vil ophøre senest 17. september 2017.
Det er ikke umiddelbart klart, hvorvidt de forhold, der er blevet omtalt i pressen,
og de forhold, som Moderniseringsstyrelsen i øvrigt har modtaget oplysninger om,
vedrører vagtarbejde, der er udført på grundlag af Moderniseringsstyrelsen ram-
meaftale om vagtydelser.
Dette er – som oplyst under samrådet – en forudsætning for, at der kan være tale
om brud på vagtaftalen.
Som oplyst under samrådet har Moderniseringsstyrelsen fundet anledning til at
undersøge den foreliggende sag nærmere. Moderniseringsstyrelsen har taget kon-
takt til Vagt- og Sikkerhedsfunktionærenes Landssammenslutning om sagen,
blandt andet med henblik på at få yderligere oplysninger om de modtagne konkre-
te lønforhold. Moderniseringsstyrelsen vil endvidere – som oplyst under samrådet
– rette henvendelse til Alliance Security Services.
På baggrund af de derefter foreliggende oplysninger, vil Moderniseringsstyrelsen
vurdere, om der er grundlag for at foretage videre i sagen, herunder at inddrage de
relevante arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer.
Jeg vil underrette udvalget om resultatet af Moderniseringsstyrelsens undersøgel-
ser.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation