Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1687652_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Anledning
Dato / tid
Besvarelse af samrådsspørgsmål N og O
Tirsdag den 8. november 2016 kl. 15.00 –
16.00
11 minutter / 1.350 ord
Social- og Indenrigsudvalget
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål N
Ministeren bedes redegøre for, hvordan myndighederne har
administreret lovgivningen vedrørende tildeling af
forældremyndighed i de tilfælde, hvor et barns ene forælder har
forvoldt den anden forælders død, siden Folketinget i februar
2016 vedtog en lovændring på dette område. Herunder bedes
ministeren redegøre for, om hun mener, at myndighederne i dag
har barnets tarv i centrum i disse sager, hvilket var hensigten bag
lovændringen. Spørgsmålet stilles bl.a. på baggrund af artiklen på
fyens.dk den 16. oktober 2016 ”Juraeksperter: Langeland
svigter barn efter dobbeltmord”
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0002.png
http://www.fyens.dk/langeland/Juraeksperter-Langeland-svigter-
barn-efterdobbeltmord/artikel/3089034
Samrådsspørgsmål O
Ministeren bedes redegøre for myndighedernes processer i
forbindelse med tildeling af forældremyndighed i de tilfælde, hvor
et barns ene forælder har forvoldt den anden forælders død.
Herunder bedes ministeren redegøre for, om hun mener, at der i
højere grad end i dag kan sættes fokus på barnets tarv i disse
sager. Spørgsmålet stilles bl.a. på baggrund af artiklen på
fyens.dk den 16. oktober 2016 ”Juraeksperter: Langeland svigter
barn efter dobbeltmord”
http://www.fyens.dk/langeland/Juraeksperter-Langeland-svigter-
barn-efterdobbeltmord/artikel/3089034
http://www.fyens.dk/langeland/Juraeksperter-Langeland-svigter-
barn-efterdobbeltmord/artikel/3089034
[Indledning]
Tak for spørgsmålene, som jeg vil tillade mig at svare på samlet
og således dels redegøre for myndighedernes administration og
processer i disse sager og dels redegøre for spørgsmålene om
barnets tarv.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0003.png
Der er tale om en helt særlig type sager, som derfor også har en
særlig bevågenhed i vores lovgivning. Det er dybt tragiske sager,
der selvfølgelig vækker stærke følelser hos alle.
Derfor skal der ikke herske tvivl om, at barnets bedste selvfølgelig
skal være styrende i myndighedernes behandling.
Som det også fremgår af spørgsmålene, har vi for nylig ændret
forældreansvarsloven regler om forældremyndighed i denne type
sager. De nye regler trådte i kraft den 1. marts i år og har altså
kun virket i ganske kort tid.
Formålet med lovændringen var netop at styrke barnets
perspektiv og tydeliggøre, at hensynet til hvad der er bedst for
barnet
altid
skal være styrende – ligesom det i øvrigt er for alle
sager efter forældreansvarsloven.
[Myndighedernes behandling af sagerne]
Når en forælder forvolder den anden forælders død aktiveres flere
myndigheder i sagen. Politiet skal underrette kommunen om
sagen, Statsforvaltningen skal træffe afgørelse om
forældremyndigheden, og kommunen skal tage stilling til, hvor
barnet skal opholde sig, og om barnet har behov for støtte.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0004.png
Sagsbehandlingen og processerne sker således på forskellige
områder og med afsæt i forskellige love.
Den ændring af forældreansvarsloven, som der henvises til i
spørgsmålet, vedrører Statsforvaltningens behandling af sager om
forældremyndighed, når den forælder, som har
forældremyndigheden, dør.
Spørgsmålet om, hvor barnet skal opholde sig efter dødsfaldet, og
om barnet eventuelt skal have tilbudt støtte, skal som hidtil
behandles af kommunen efter reglerne i serviceloven.
[Statsforvaltningens opgavevaretagelse]
Det er som sagt Statsforvaltningen, som træffer afgørelse om,
hvem der skal have forældremyndigheden efter dødsfaldet.
Det var det også, inden vi ændrede forældreansvarsloven på det
her punkt men som noget af det nye – og meget vigtige – skal
Statsforvaltningen nu selv tage de her sager op og vurdere, hvem
der er mest egnet til at have forældremyndigheden.
Det vil sige, at Statsforvaltningen ikke skal vente på, at andre –
eksempelvis bedsteforældre – søger om forældremyndigheden,
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0005.png
men i alle denne type sager skal gå direkte ind og foretage en
selvstændig prøvelse af spørgsmålet om forældremyndighed og
herunder, om den efterlevende forælder fortsat skal have
forældremyndigheden.
Der er tale om en meget indgribende afgørelse, som derfor også
kræver en grundig og tilbundsgående undersøgelse. Det var også
et krav før lovændringen, og det er der ikke ændret ved –
tværtimod er dette præciseret i lovens bemærkninger.
Statsforvaltningen skal således balancere et hensyn om så hurtigt
som muligt at skabe klarhed om forældremyndigheden over for et
hensyn til en grundig og tilbundsgående undersøgelse af sagen,
så det sikres, at afgørelsen træffes på det bedst mulige grundlag.
Det er en vigtig del af sagsoplysningen at inddrage barnet i sagen,
så barnets perspektiv og eventuelle synspunkter kan komme til
udtryk. Dette kan ske på forskellig vis – herunder efter behov og
under hensyn til barnets alder og modenhed – ved en samtale
med barnet. Der kan også gennemføres en børnesagkyndig
undersøgelse.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0006.png
Statsforvaltningen skal i øvrigt belyse samtlige elementer i sagen,
herunder indhente oplysninger om barnet og parterne fra
relevante myndigheder, institutioner mv.
Vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, skal som i alle
forældremyndighedssager bero på en individuel vurdering af
barnets forhold sammenholdt med den viden og det
erfaringsgrundlag, der i øvrigt foreligger.
Og i den forbindelse er der med lovændringen som en vigtig
nyskabelse ikke længere en fortrinsstilling for den efterlevende
forælder til at få forældremyndigheden, når afgørelsen skal
træffes.
Om sagens gang kan det endvidere oplyses, at Statsforvaltningen
træffer en midlertidig afgørelse om forældremyndigheden, indtil
der foreligger en endelig afgørelse i straffesagen. Denne
afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen, mens den endelig
afgørelse om forældremyndighed kan påklages til domstolene.
[Kommunens opgavevaretagelse]
Hvis Statsforvaltningen vurderer, at det er bedst for barnet, at en
anden end den efterlevende forælder får forældremyndigheden
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0007.png
over barnet, skal kommunen på Statsforvaltningens anmodning
hjælpe med at finde ud af, hvem der kan være egnet.
Det betyder, at kommunen aktivt skal forsøge at finde frem til
nogen, som vil være egnet til at varetage forældremyndigheden
for barnet. Det kan typisk være en person i barnets umiddelbare
familie eller netværk, fx en moster, bedsteforældre eller lignende.
Kommunen kan opsøge barnets familie og netværk og på den
måde afsøge mulighederne. Og så vil kommunen i nogle sager på
forhånd have kendskab til barnet og barnets netværk, fordi der
tidligere har været behov for støtte i familien. Og der kan
kommunen tage udgangspunkt i den børnefaglige undersøgelse,
hvor barnets, familiens og netværkets ressourcer og problemer
skal afdækkes.
I denne type sager kan der også være behov for akut at anbringe
barnet et trygt sted, indtil der kan tages stilling til
forældremyndigheden over barnet. Selvom situationen er meget
usædvanlig, er det de samme regler for anbringelse, der gælder.
Omdrejningspunktet er, at anbringelsen først og fremmest skal
ske med udgangspunkt i barnets bedste. Barnet skal være i trygge
rammer med muligheden for nære omsorgsrelationer. Det kan for
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0008.png
eksempel være en anbringelse hos nogen i familien eller i
netværket.
Sideløbende skal kommunen lave en børnefaglig undersøgelse,
som skal pege på, hvilken støtte barnet har behov for. Det gælder
både i forhold til anbringelsen og andre former for støtte, et barn
kan have behov for.
Det er børn, der står i en meget vanskelig situation, og det er
myndighedernes pligt at give barnet den støtte, det har behov for
og sikre de bedste og mest trygge rammer for barnet.
Det leder mig frem til at svare på spørgsmålet om, hvordan
myndighederne har administreret reglerne efter lovændringen.
Som jeg sagde tidligere, så er det vigtigt at huske på, at
lovændringen handler om forældremyndighed og ikke om,
hvordan myndighederne i øvrigt møder barnet, eksempelvis i
forhold til spørgsmålet om hvor barnet skal opholde sig efter
dødsfaldet.
I lyset af den korte tid som de nye regler om forældremyndighed
har virket, og da der heldigvis selv over en lang periode er tale om
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0009.png
et meget begrænset antal af sager, synes jeg, at det er svært at
drage konklusioner.
Men jeg vil gerne sige, at jeg har tiltro til, at myndighederne
administrerer de nye regler, som de er tiltænkt. Med barnet i
fokus, så der i alle sager tages stilling til, hvad der er bedst for
barnet i relation til spørgsmålet forældremyndighed.
[Barnets bedste i fokus]
Og med de ord har jeg jo så taget hul på den del af
spørgsmålene, der vedrører myndighedernes fokus på barnet, og
om man i højere grad end i dag kan sætte fokus på barnet.
Som tidligere nævnt skulle myndighederne også før lovændringen
behandle sagerne ud fra hvad, der er bedst for det enkelte barn.
Det er jo forældreansvarslovens klare og grundlæggende princip
Med lovændringen er princippet imidlertid tydeliggjort i forhold til
de her specifikke sager om forældremyndighed efter et dødsfald.
Som jeg også tidligere har været inde på består tydeliggørelsen i,
at den efterlevende forælder ikke længere har en fortrinsstilling til
at få forældremyndigheden, og at Statsforvaltningen nu altid skal
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0010.png
efterprøve, hvad der er bedst for barnet i relation til
forældremyndigheden.
De nye regler er udformet efter grundige drøftelser i kredsen og
vedtaget af et enigt Folketing. Jeg tillader mig derfor at
konkludere, at vi var enige om, at der er tale om en klar styrkelse
af barnets perspektiv. Og også om, at det skal have en tid til at
virke.
Jeg mener derfor, at vi med lovændringen har været hele vejen
rundt for at finde den bedste løsning i forhold til at få sat det mest
tydelige og klare fokus på barnet som muligt.
[Afrunding]
Jeg vil gerne slutte af med at sige, at vores opgave – som jeg ser
den – er at sikre, at myndighederne har et rigtigt afsæt i disse
tragiske sager. Og at det er klart, at barnet skal sættes først.
Herudover er vi jo nu med regeringens udspil på området i gang
med at belyse, hvordan systemet i øvrigt kan støtte op om
familierne. Med en vision om at skabe et enkelt og enstrenget
system.
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/11-16 om tildeling af forældremyndighed ved forældredrab, til social- og indenrigsministeren
1687652_0011.png
Der er i det arbejde et særligt fokus på, hvordan systemet møder
de mest komplekse sager – herunder blandt andet et fokus på, om
vi kan ”spotte” sagerne hurtigere, så der kan sættes tidligere ind.
Tak for ordet.
10