Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1693243_0001.png
Fejl i frikommuneansøgning
Af jakc
Forkerte formuleringer i Favrskov ansøgning om frikommunenetværk på det specialiserede
socialområde har skabt omtale i pressen
Den 26. april 2016 besluttede byrådet i Favrskov at søge Social og Indenrigsministeriet om
deltagelse i frikommunenetværket. Herefter udarbejdede Social og Sundhed sammen med de seks
øvrige netværkskommuner den konkrete ansøgning til ministeriet. Du kan læse ansøgningen
her:
Frikommuneansøgning til ministeriet
I det konkrete forslag om at ændre reglerne for hjælp til borgere med massive plejebehov, fremgår
det i ansøgningen, at målgruppen er ”Borgere,
der modtager mere end 20 timers hjælp om ugen i
eget hjem efter Serviceloven eller Sundhedsloven”.
Den formulering er imidlertid forkert..
Målgruppen er beskrevet i nederste afsnit på side 7 i samme ansøgning. Her fremgår det, at
forslaget vedrører borgere med meget massive plejebehov i form af f.eks. 24 timers hjælp eller
overvågning, som i dag har krav på at hjælpen kan foregå i hjemmet. Samtidig er det borgere, som
af forskellige årsager ikke (længere) vil være berettiget til at indgå i en BPA-ordning. Der er tale om
borgere, hvor det fagligt vurderes, at hjælpen vil kunne ydes hurtigere og mere kvalificeret,
hvis han/hun havde ophold på et botilbud eller et plejecenter.
Direktør beklager
Direktør for Social og Sundhed, Kate Bøgh, beklager den fejlagtige formulering i ansøgningen og i
særdeleshed, at den kan have ført til unødig bekymring hos andre borgere, der modtager kommunal
hjælp. Kate Bøgh oplyser, at der kun er ganske få borgere i Favrskov Kommune, som vil kunne
omfattes af forslaget. Aktuelt er der ikke borgere i Favrskov Kommune, der vil være omfattet af
forslaget.
Kate Bøgh pointerer, at der ikke er truffet endelig beslutning om forslaget. Nu skal ansøgningen
først behandles i Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og i Byrådet i Favrskov
Kommune og så vil Social- og Indenrigsministeriet skulle godkende forsøget inden en ny ordning
kan træde i kraft.
Herunder kan du se en uddybning:
Hvad er det helt konkret, som Favrskov Kommune har foreslået?
Favrskov er sammen med seks andre kommuner blevet godkendt som frikommunenetværk. Det
betyder, at kommunerne får mulighed for at gennemføre projekter, som i dag ikke er mulige på
grund af lovgivningen. Lige nu arbejdes der med at udforme konkrete ansøgninger for de enkelte
frikommuneforsøg, som skal indsendes til ministeren i tre ansøgningsrunder – 1. december 2016, 1.
maj 2017 og 1. november 2017.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 75: MFU spm. om at bekræfte, at det vil være i strid med lovgivningen at tvangsflytte borgere med handicap, til social- og indenrigsministeren
Ét af de forslag, som kommunerne i netværket har stillet er, at ændre reglerne for en særlig gruppe
borgere, der har brug for massiv hjælp og overvågning hele døgnet, så de ikke har krav på at blive
behandlet og plejet i eget hjem.
Det er Social- og Indenrigsministeriet, der træffer afgørelse om frikommuneforsøget skal sættes i
værk. Det sker på baggrund af en konkret ansøgning fra de syv kommuner i frikommunenetværket
og efter behandling i Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og i Byrådet i Favrskov
Kommune og tilsvarende behandling i de andre kommuner.
Hvilke borgere er der tale om?
Der er tale om en meget lille gruppe borgere, som typisk kræver overvågning 24 timer i døgnet, og
som i dag har krav på, at hjælpen kan foregå i hjemmet. Samtidig er det borgere, som af forskellige
årsager ikke (længere) vil være berettiget til at indgå i en BPA-ordning.
Borgere der har en BPA-ordning (borgerstyret personlig assistance jf. serviceloven) er derfor ikke
omfattet af forslaget.
Det gør sig også gældende, at borgerne fagligt skal vurderes til at kunne få en hurtigere og mere
kvalificeret hjælp, hvis de havde ophold på et botilbud eller et plejecenter.
I øjeblikket har Favrskov Kommune ingen borgere, der ville blive omfattet af forslaget.
Hvorfor bringer Favrskov og de andre kommuner sådan et forslag i spil?
Baggrunden for at foreslå en ændring af reglerne af tilbuddet om massiv pleje/døgndækning er
baseret på to forhold. Det ene er, at den nødvendige pleje for det meste kræver særlige
kompetencer, som vi bedre kan tilbyde i et fællesskab med andre i et botilbud eller på et plejecenter
- alt efter aldersgruppen og de konkrete problemstillinger. Det andet er, at Favrskov, som de fleste
andre kommuner, hele tiden må overveje, hvordan opgaverne løses på den bedste og mest
ressource-effektive måde. Og hvis borgere med særlige behov for hjælp kan indgå i
opgaveløsningen med andre, så udnyttes de samlede ressourcer bedst muligt.
Hertil kommer, at det er kommunens faglige vurdering, at nogle borgere vil have gavn af at bo og
leve i miljøer med andre borgere, som har tilsvarende livsproblemstillinger.
Hvornår bliver forslaget vedtaget?
Det er ikke sikkert, at forslaget bliver til noget. I første omgang skal de politiske udvalg og byråd i
de enkelte kommuner sige ja til de enkelte forsøg. Dernæst skal forsøget godkendes af Social- og
Indenrigsministeriet.
Hvad går frikommunenetværket ”Bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde” ud på?
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 75: MFU spm. om at bekræfte, at det vil være i strid med lovgivningen at tvangsflytte borgere med handicap, til social- og indenrigsministeren
1693243_0003.png
Favrskov Kommune er sammen med Herning, Holstebro, Randers, Silkeborg, Skive og Aabenraa
Kommune blevet godkendt som frikommunenetværk med temaet ”Bedre styring af udgifterne på
det specialiserede socialområde”.
Godkendelsen betyder, at de syv kommuner har mulighed for at stille forslag til alternative
løsninger og udfordre lovgivningen. Frikommunenetværket har til formål at se nærmere på, om vi
kan udnytte ressourcerne på det specialiserede socialområde bedre. Både så vi kan give en bedre
pleje og for at få pengene til at række længere.
Læs mere
Du kan læse mere om frikommunenetværket og de konkrete ansøgninger, der foreslås indsendt til
ansøgningsfristen 1. december 2016, i
dagsordenen til Social og Sundhedsudvalget møde den 8.
november 2016.