Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 8095
Doknr.
410973
Dato
28-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 69 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 69:
Ministeren bedes redegøre for reglerne for kommunernes udmåling af administrati-
onshonoraret - det honorar, som private firmaer eller foreninger modtager til at admi-
nistrere arbejdsgiverbeføjelserne for en borger i medfør af servicelovens § 96a - her-
under om honoraret skal være konkret og individuelt beregnet i forhold til BPA-
borgeren?
Svar:
Ifølge § 8, stk. 1, i bekendtgørelse om udmåling af tilskud til borgerstyret personlig
assistance efter serviceloven, skal kommunen udmåle et tilskud til særlige opgaver
forbundet med at være arbejdsgiver. Dette betegnes også administrationsbidraget.
Kommunen skal alene udmåle tilskud til dækning af omkostninger ved arbejdsgiver-
opgaven i de ordninger, hvor arbejdsgiverfunktionerne varetages af en forening eller
en privat virksomhed.
Det udmålte tilskud skal bl.a. dække omkostninger ved:
1) Ansættelses- og afskedigelsesprocedurer i forhold til hjælpere
2) Oplæring og vejledning af borgeren i de opgaver, der følger af at modtage
hjælp i form af borgerstyret personlig assistance
3) Bistand til borgeren med rekruttering af hjælpere mv.
4) I et vist omfang at medvirke til at sikre vikardækning
5) Lønadministration mv.
6) Regnskab, ledelse og kontorhold inklusive afledte omkostninger til it, husleje
mv.
Kommunen skal foretage en konkret og individuel udmåling af tilskud til dækning af
omkostninger ved arbejdsgiveropgaven i hver enkelt ordning. Ifølge vejledningen om
borgerstyret personlig assistance skal der bl.a. i beregningen tages højde for, hvor
mange ressourcer der antages at skulle anvendes for at kunne varetage arbejdsgiver-
opgaven tilfredsstillende. Kommunen kan desuden overveje antallet af timer, der vur-
deres at skulle bruges til arbejdsgiveropgaven i den enkelte ordning.
Det kan ligeledes indgå, om der er tale om en borger, der har haft en ordning gennem
længere tid, men nu ønsker at overføre tilskuddet til en forening eller privat virksom-
hed, eller om der er tale om en nystartet ordning, hvor der kan være et særligt behov
for, at arbejdsgiveren støtter op om borgeren. Det kan også indgå, om der er tale om
en ordning med hyppigere udskiftning i hjælpere, idet der i ordninger med mange