Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1692109_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-7982
Doknr.
409797
Dato
24-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 58 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 58:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. september 2016 samt materiale
fra en række kommunalpolitikere vedr. udfordringer på handicapområdet set fra et
kommunalt perspektiv, jf. folketingsåret 2015-16, SOU alm. del – bilag 408 og SOU
alm. del – bilag 34.”
Svar:
Jeg er helt enig med kommunalpolitikerne fra de fem byer i, at handicapområdet står
over for en række udfordringer.
Det var også baggrunden for det netop afsluttede arbejde med en revision af service-
lovens voksenbestemmelser, som jeg den 4. november i år indgik en ambitiøs aftale
med satspuljepartierne om.
Aftalen imødekommer på en række punkter ønskerne fra de fem kommuner. Det
kommer til at fremgå klart og tydeligt af serviceloven, at indsatsen for borgeren skal
være sammenhængende og give den enkelte borger mulighed for at udvikle sig og
udnytte egne potentialer. Der bliver øget fokus på tidlig forebyggelse, så der kan sæt-
tes ind, før problemerne vokser sig store, og derudover indeholder aftalen en række
regelforenklinger og afbureaukratiseringer, som betyder, at kommunerne i stedet for at
bruge mange ressourcer på at administrere fremover kan bruge ressourcerne på det
vigtigste, nemlig at forandre borgerens livssituation.
Aftalen indebærer også, at der gennem en fælles databekendtgørelse skal sikres en
mere ensartet dataregistrering på tværs af kommuner. Et godt datagrundlag vil under-
bygge en bedre social indsats, fordi det blandt andet styrker mulighederne for at iden-
tificere de typer af indsatser, der har de bedste effekter og for at øge omkostningsef-
fektiviteten for eksisterende socialindsatser.
Jeg er meget tilfreds med aftalen, selv om jeg gerne ville have haft endnu flere ele-
menter med. Elementer, som kunne give kommunerne bedre muligheder for at foreta-
ge et socialfagligt skøn og dermed for at styre, at pengene på området anvendes
bedst muligt.
Derudover kan jeg oplyse, at regeringen i starten af oktober i år udpegede otte fri-
kommunenetværk, som i de kommende fire år skal få ny viden og praktiske erfaringer,
der kan bane vejen for en bedre opgaveløsning gennem effektiviseringer, regelforenk-
linger og bedre styring i alle kommuner.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om at kommentere henvendelsen af 14/9-16 samt materiale fra en række kommunalpolitikere vedr. udfordringer på handicapområdet set fra et kommunalt perspektiv, jf. folketingsåret 2015-16, SOU alm. del - bilag 408 og SOU alm. del - bilag 34, til social- og indenrigsministeren
1692109_0002.png
De otte frikommunenetværk arbejder hver med udgangspunkt i et overordnet tema,
der tilsammen dækker en bred palet af kommunale opgaveområder, herunder be-
skæftigelses-, social-, sundheds- og boligområdet. Et af netværkene arbejder med
bedre styring af udgifterne på det specialiserede socialområde, mens andre netværk
handler om, hvordan kommunerne kan blive endnu bedre til at samarbejde og koordi-
nere på tværs af forvaltninger og sektorer, eksempelvis gennem fælles handleplaner.
De nye kommunenetværk har nu med deres status som frikommuner en særlig mulig-
hed for at udfordre den statslige styring og nytænke deres opgaveløsning. Målet med
frikommuneforsøgene er, at frikommunernes gode erfaringer kan udbredes til andre
kommuner og danne grundlag for ændringer af regler, der i dag kan virke uhensigts-
mæssige for kommunernes opgaveløsning.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2