Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 4550
Doknr.
490452
Dato
19-10-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 21. september 2017 stillet
spørgsmål nr. 573-579 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren. Hermed følger
besvarelsen af spørgsmål nr. 578. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 578:
”Vil ministeren gøre rede for de gældende kontrolbudsregler?”
Svar:
Kontrolbud dækker over den situation, hvor en kommune eller en region i forbindelse
med udbud af en opgave vælger selv at afgive et egentligt tilbud på løsning af opga-
ven. Udarbejdelse af kontrolbud kan være relevant, hvor en opgave i forvejen løses
internt og/eller en intern afdeling potentielt har kapacitet til at løse den udbudte opga-
ve.
Reglerne for kommuner og regioners beregning og afgivelse af kontrolbud findes i
kontrolbudsbekendtgørelsen
1
.
Det overordnede sigte med udarbejdelsen af kontrolbud er at sikre, at offentlige ordre-
givere ved antagelse af eksterne bud og indgåelse af kontrakt ikke påtager sig mer-
omkostninger i forhold til at udføre opgaverne selv. Formålet med reglerne er desuden
at skabe reel og gennemsigtig konkurrence og et grundlag for ordregivere for at vurde-
re, hvorvidt ordregiveren skal udføre opgaven internt eller lade private udføre opga-
ven. Med henblik på at sikre reglernes formål indeholder kontrolbudsbekendtgørelsen
regler for beregning af kontrolbud. Derudover indeholder reglerne enkelte generelle
regler for kommuners og regioners afgivelse af kontrolbud.
Det er frivilligt for de offentlige myndigheder, om de vil lave et kontrolbud. Vælger de
imidlertid at lave et kontrolbud, finder kontrolbudsbekendtgørelsen anvendelse.
Beregning af kontrolbud
Kontrolbuddet skal foretages på samme vilkår som eksterne bud og som specificeret i
udbudsmaterialet. Det betyder, at offentlige myndigheder er bundet af udbudsmateria-
lets krav til opgavens løsning ved beregning og afgivelse af kontrolbuddet. F.eks. skal
beregningerne i kontrolbuddet ske på baggrund af de kvalitetskrav, der er stillet i ud-
budsmaterialet, og ikke med udgangspunkt i den måde opgaven løses på i dag.
Kontrolbudsbekendtgørelsen indeholder regler om, hvordan kommunerne/regionerne
skal beregne deres kontrolbud, herunder hvilke omkostninger, som skal medregnes i
kontrolbuddet.
Bekendtgørelse nr. 607 af 24. juni 2008 om kommuners og regioners beregning og afgivelse af kontrol-
bud.
.
1