Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1805392_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 4550
Doknr.
490452
Dato
19-10-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 21. september 2017 stillet
spørgsmål nr. 573-579 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren. Hermed følger
besvarelsen af spørgsmål nr. 578. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 578:
”Vil ministeren gøre rede for de gældende kontrolbudsregler?”
Svar:
Kontrolbud dækker over den situation, hvor en kommune eller en region i forbindelse
med udbud af en opgave vælger selv at afgive et egentligt tilbud på løsning af opga-
ven. Udarbejdelse af kontrolbud kan være relevant, hvor en opgave i forvejen løses
internt og/eller en intern afdeling potentielt har kapacitet til at løse den udbudte opga-
ve.
Reglerne for kommuner og regioners beregning og afgivelse af kontrolbud findes i
kontrolbudsbekendtgørelsen
1
.
Det overordnede sigte med udarbejdelsen af kontrolbud er at sikre, at offentlige ordre-
givere ved antagelse af eksterne bud og indgåelse af kontrakt ikke påtager sig mer-
omkostninger i forhold til at udføre opgaverne selv. Formålet med reglerne er desuden
at skabe reel og gennemsigtig konkurrence og et grundlag for ordregivere for at vurde-
re, hvorvidt ordregiveren skal udføre opgaven internt eller lade private udføre opga-
ven. Med henblik på at sikre reglernes formål indeholder kontrolbudsbekendtgørelsen
regler for beregning af kontrolbud. Derudover indeholder reglerne enkelte generelle
regler for kommuners og regioners afgivelse af kontrolbud.
Det er frivilligt for de offentlige myndigheder, om de vil lave et kontrolbud. Vælger de
imidlertid at lave et kontrolbud, finder kontrolbudsbekendtgørelsen anvendelse.
Beregning af kontrolbud
Kontrolbuddet skal foretages på samme vilkår som eksterne bud og som specificeret i
udbudsmaterialet. Det betyder, at offentlige myndigheder er bundet af udbudsmateria-
lets krav til opgavens løsning ved beregning og afgivelse af kontrolbuddet. F.eks. skal
beregningerne i kontrolbuddet ske på baggrund af de kvalitetskrav, der er stillet i ud-
budsmaterialet, og ikke med udgangspunkt i den måde opgaven løses på i dag.
Kontrolbudsbekendtgørelsen indeholder regler om, hvordan kommunerne/regionerne
skal beregne deres kontrolbud, herunder hvilke omkostninger, som skal medregnes i
kontrolbuddet.
Bekendtgørelse nr. 607 af 24. juni 2008 om kommuners og regioners beregning og afgivelse af kontrol-
bud.
.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 578: Spm. om at gøre rede for de gældende kontrolbudsregler, til økonomi- og indenrigsministeren
1805392_0002.png
Det følger heraf, at beregningen af omkostningerne ved kontrolbud skal omfatte de
samlede langsigtede gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved den udbudte opga-
ve. I beregningen skal således indgå samtlige omkostninger, herunder såvel variable
som faste omkostninger forbundet med produktionen. Erhvervslivet oplever imidlertid,
at det i praksis kan være vanskeligt at gennemskue, om alle relevante omkostninger
er medtaget.
Omkostninger forbundet med politisk virksomhed og myndighedsopgaver skal ikke
indgå i opgørelsen af omkostningerne, da disse ikke er en del af den udbudte opgave.
Afgivelse af kontrolbud
Det skal fremgå af udbudsbekendtgørelsen og udbudsmaterialet, hvis de offentlige
myndigheder foretager et kontrolbud.
Ved udarbejdelsen af kontrolbuddet skal kommuner og regioner sikre, at der ikke op-
står konkurrenceforvridende fordele for kontrolbuddet. Medarbejdere, der udarbejder
et kontrolbud, kan derfor ikke medvirke ved udarbejdelsen af udbudsmateriale eller i
øvrigt indtage en præferencestilling.
Eksterne leverandører skal endvidere i samme omfang som de offentlige myndighe-
ders medarbejdere, have adgang til information, som har betydning for udarbejdelsen
af deres tilbud. Sådanne oplysninger bør derfor indarbejdes i udbudsmaterialet.
Kontrolbuddet skal afgives senest samtidigt med udløbet af fristen for aflevering af
eksterne tilbud.
Vurdering og tildeling
Vurderingen af de indkomne eksterne tilbud og de offentlige myndigheders kontrolbud
skal foretages således, at der ikke deltager nogen, der har medvirket ved udarbejdel-
sen af kontrolbuddet. Medarbejdere, der har medvirket ved kontrolbuddets udbud, må
således hverken medvirke til at opgøre de midlertidige følgeomkostninger eller deltage
i en efterfølgende evaluering af tilbuddene.
Ved sammenligning af kontrolbud og eksterne tilbud kan de offentlige myndigheder
tage højde for midlertidige følgeomkostninger, dvs. omkostninger, der ikke falder bort,
selvom opgaven ikke længere udføres i eget regi. Midlertidige følgeomkostninger er
f.eks. leje af lokaler eller maskiner, der først kan opsiges efter igangsætning af en ny
periode, lediggjorte bygninger eller maskiner, som vil være helt eller delvist ubenytte-
de i en periode, omskoling af personale, ventepenge til tjenestemænd (rådighedsløn)
og andele af fællesfunktioner, der først kan tilpasses efter en periode. Derimod kan
der ikke tages højde for permanente følgeomkostninger, f.eks. løbende kontakt med
den eksterne leverandør, kvalitetskontrol mm., da disse omkostninger typisk vil fore-
komme i samme størrelsesorden ved en intern opgavevaretagelse som ved en eks-
tern opgavevaretagelse.
Hvis sammenligningen mellem kontrolbuddet og de eksterne tilbud viser, at det vil
være det økonomisk mest fordelagtigt at løse opgaven i eget regi, kan udbuddet an-
nulleres og opgaven varetages internt.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2