Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1690146_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 7883
Doknr.
408487
Dato
21-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 20. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 55 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 55:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20. oktober 2016 jf. SOU alm. del
– bilag 33 (internt bilag), herunder om ministeren mener, at forældremyndighedssagen
er håndteret tilfredsstillende i forhold til børnenes tarv? Ministeren bedes i den forbin-
delse kommentere hensigtsmæssigheden af tvillingernes adskillelse.”
Svar:
I spørgsmålet henvises der til en henvendelse, som omhandler en konkret sag om
forældremyndighed, der, efter det i henvendelsen oplyste, er afgjort ved domstolene.
Jeg finder det rigtigst ikke at kommentere på den konkrete afgørelse.
Generelt kan jeg oplyse, at det fremgår af forældreansvarslovens § 4, at alle afgørel-
ser efter loven, herunder afgørelser om forældremyndighed, skal træffes ud fra, hvad
der er bedst for barnet. Vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, sker ud fra en
individuel vurdering af det enkelte barns forhold – herunder barnets egen indstilling –
sammenholdt med den viden og det erfaringsgrundlag, der i øvrigt foreligger eller kan
bibringes sagen i form af f.eks. børnesagkyndig kundskab.
Alle sager om forældremyndighed indledes i Statsforvaltningen. Dette gælder også
sager, hvor forældrene er uenige om forældremyndigheden eller barnets bopæl, og
hvor begge ønsker sagen afgjort af domstolene. Statsforvaltningen kan tilbyde foræl-
drene børnesagkyndig rådgivning eller konfliktmægling for, at forældrene selv kan
finde en mindelig løsning på sagen. Lykkes dette ikke, afslutter Statsforvaltningen
sagen og indbringer den, efter anmodning fra en af forældrene, for retten.
Statsforvaltningen kan efter forældreansvarslovens § 22, stk. 1, i særlige tilfælde træf-
fe bestemmelse om anden kontakt med barnet i form af telefonsamtaler, brevveksling,
elektronisk post, fotografier el.lign. Bestemmelsen kan f.eks. anvendes, hvis bopæls-
forælderen uden rimelig grund griber ind i barnets kontakt med den anden forælder,
eller hvis samværet er begrænset, f.eks. på grund af afstanden mellem forældrenes
bopæle.
Derudover gælder efter servicelovens § 52, at kommunen skal træffe afgørelse om
foranstaltninger, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et
barns eller en ungs særlige behov for støtte. Enhver, der får kendskab til, at et barn
eller en ung lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har
pligt til at underrette kommunen. Kommunen skal senest 24 timer efter modtagelse af
underretningen vurdere, om der er behov for iværksættelse af akutte foranstaltninger
over for barnet eller den unge.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om at kommentere henvendelsen af 20. oktober 2016 jf. SOU alm. del – bilag 33 (internt bilag), til social- og indenrigsministeren
1690146_0002.png
Endelig er det muligt at underrette Ankestyrelsen, hvis man oplever, at en kommune
ikke iværksætter en tilstrækkelig indsats over for et udsat barn eller ung. Ankestyrel-
sen kan herefter vælge at gå ind i sagen og pålægge kommunen at foretage de for-
nødne sagsbehandlingsskridt eller at træffe de fornødne afgørelser.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2