Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1799638_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 4978
Doknr.
507937
Dato
06-10-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 15. september 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 534 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Aslan Rasmussen (S).
Spørgsmål nr. 534:
”Hvad
er årsagen til, at man ikke kan finde en oversigt over indledende og
afsluttende fejlprocenter i de undersøgte sager i kommuner, som har gennemgået
et forløb med Den Permanente Task Force under Socialstyrelsen?”
Svar:
Formålet med Task Forcen på området for udsatte børn og unge er at understøtte
kommunerne i at styrke kvaliteten af sagsbehandlingen.
Når en kommune gennemfører et længevarende analyse- og udviklingsforløb med
Task Forcen, udarbejder Task Forcen indledningsvist en analyse, som skal give
kommunen et billede af dens styrker og udfordringer samt anbefalinger til, hvordan
kommunen kan styrke kvaliteten af deres sagsbehandling. I denne analyse indgår en
sagsgennemgang af en mindre stikprøve på 20 af kommunens sager.
Efterfølgende gennemfører kommunen et udviklingsforløb med bistand fra Task For-
cen, hvor kommunen fx skal arbejde med ændrerede arbejdsgange, udvikle et nyt
ledelsestilsyn, udarbejde kvalitetsstandarder mv. Task Forcen bistår med rådgivning
og sparring gennem forløbet. Task Forcens bidrag til kommunens udviklingsforløb
afsluttes med en statusrapport, der også indeholder en fornyet måling med en mindre
stikprøve på 20 af kommunens sager.
Statusmålingen gennemføres før kommunens udviklingsforløb er afsluttet. Målingen
gennemføres typisk inden for halvandet til to år efter den første stikprøve, mens kom-
munens udviklingsindsats oftest vil tage væsentligt længere tid at færdiggøre. Det
skyldes, at et udviklingsforløb ofte indebærer behov for forandringer både i forhold til
kommunens arbejdsgange og organisation og ændringer ift. fx efteruddannelse eller
anvendelsen af konkrete redskaber.
Task Forcens afsluttende statusmåling har derfor til formål at give kommunen en pej-
ling på, om kommunen er på rette vej, og kan således
ikke betegnes som ”afsluttende
fejlprocenter” eller en ”slutmåling”.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 534: MFU spm. om hvad årsagen er til, at man ikke kan finde en oversigt over indledende og afsluttende fejlprocenter i de undersøgte sager i kommuner, som har gennemgået et forløb med Den Permanente Task Force under Socialstyrelsen, til børne- og socialministeren
Når en kommune indgår aftale om et Task Force-løb, er det et krav, at det er politisk
vedtaget i kommunen.
Derudover præsenterer Task Forcen som oftest analyserapporterne for kommunalbe-
styrelsen eller det relevante udvalg i kommunen. I den forbindelse offentliggøres ana-
lyserapporterne således på kommunens hjemmeside.
Socialstyrelsen eller Task Forcen offentliggør ikke selvstændigt analyserapporterne,
herunder sagsmålingerne, da formålet med udviklingsforløbet er kommunernes egen
læring, og rapporten dermed er kommunens.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2