Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1800291_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 4893
Doknr.
502729
Dato
09-10-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 12. september 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 517 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 517:
”Ministeren
bedes oplyse, hvilke regler der gælder, når et opholdssted skifter ejer,
hhv. når salg sker til en ny privat dansk ejer eller til en ny privat udenlandsk ejer.
Endvidere bedes ministeren oplyse, om der er særlige regler for, hvorledes et op-
holdssteds pris må fastsættes.”
Svar:
Der stilles ikke i serviceloven krav til organiseringen af private tilbud, der oprettes og
drives efter loven. Det betyder, at tilbud, som ikke er kommunale eller regionale, kan
organiseres som f.eks. enkeltmandsejede virksomheder, ApS, A/S eller selvejende
institutioner/fonde.
I og med at der ikke stilles krav til organiseringen, er der heller ikke i serviceloven eller
i den sociale lovgivning i øvrigt taget stilling til ejerkreds eller skift af ejerkreds. Der er
heller ikke i den sociale lovgivning taget stilling til fastsættelsen af prisen, når den
private virksomhed skifter ejer.
Børne- og Socialministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Er-
hvervsministeriet og Justitsministeriet om bidrag til besvarelsen.
Erhvervsministeriet har meddelt, at der umiddelbart ikke er regler for prisfastsættelse i
forbindelse med salg af selskaber og virksomheder inden for ministeriets område.
Børne- og Socialministeriet har til brug for besvarelsen modtaget følgende fra Justits-
ministeriet:
”I dansk ret gælder der et princip om
aftalefrihed. Det betyder, at det som udgangs-
punkt er op til de parter, der ønsker at indgå en aftale, at fastlægge indholdet heraf.
Aftalefriheden er imidlertid ikke ubegrænset og en række love, herunder aftaleloven,
sætter visse begrænsninger herfor.
Ifølge aftalelovens § 36, stk. 1, kan en aftale således ændres eller tilsidesættes helt
eller delvist, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre
den gældende. Det følger af aftalelovens § 36, stk. 2, at der ved afgørelsen heraf skal
tages hensyn til forholdene ved aftalens indgåelse, aftalens indhold og senere indtruf-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om, hvilke regler der gælder, når et opholdssted skifter ejer, hhv. når salg sker til en ny privat dansk ejer eller til en ny privat udenlandsk ejer, til børne- og socialministeren
ne omstændigheder. Det er således domstolene, der foretager en konkret vurdering
af, om en aftale eller et vilkår heri er urimeligt og skal ændres eller tilsidesættes
helt eller delvist.”
Tilbud efter serviceloven, som drives af en private driftsherre finansieres af de kom-
muner, der visiterer borgere til tilbuddet ved betaling af en takst, som beregnes på
baggrund af de budgetterede omkostninger ved driften af tilbuddet. I denne takst kan
f.eks. ikke indregnes goodwill i forbindelse med et salg. Socialtilsynet skal som led i
deres driftsorienterede tilsyn godkende det enkelte tilbuds årsbudget, og skal i den
sammenhæng sikre sig, at budgettet ikke indeholder poster uvedkommende for til-
buddets virksomhed, og at der ikke medregnes goodwill.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2