Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 3946
Doknr.
489574
Dato
08-08-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. juli 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 472 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 472:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Per Møberg Nielsen den 10.
maj 2017 om støjs negative indvirkning på børns trivsel i daginstitutioner, jf. SOU alm.
del
–
bilag 257 og SOU alm. del
– bilag 290.”
Svar:
Per Møberg Nielsen skriver i sin henvendelse til udvalget, at støj i daginstitutioner har
stor betydning for børns trivsel og læring. Han skriver, at støjniveauet i dagtilbud af-
hænger af både de indretningsmæssige, pædagogiske og organisatoriske forhold.
Det kan oplyses, at bygningsreglementet indeholder krav til de fysiske rammer i dag-
institutioner og skoler, herunder krav til det akustiske indeklima.
Bygningsreglementet hører under Transport-, Bygnings- og Boligministeriets ressort-
område, hvorfor der til besvarelsen af det stillede spørgsmål er indhentet et bidrag fra
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Med
ændringen af bygningsreglementet i 2008 gik man gik fra et detailkrav til efter-
klangstid i daginstitutioner til et mere overordnet funktionskrav til det akustiske inde-
klima. Bygningsreglementet gælder for ansøgninger om byggetilladelse, der er ind-
sendt efter bekendtgørelsens ikrafttræden. Eksisterende byggeri kan dog blive omfat-
tet af det gældende bygningsreglement, hvis der foretages ombygninger, der er væ-
sentlige i forhold til bestemmelser, der er gældende på ombygningstidspunktet. Det
betyder, at hvis der foretages ombygninger i en eksisterende daginstitution eller skole,
der er væsentlige i forhold til gældende krav til det akustiske indeklima, kan byggeri
opført før 2008 blive omfattet af de gældende krav.”
I forhold til de pædagogiske og organisatoriske forhold, fremgår det af dagtilbudslo-
vens formålsparagraf (§ 7), at børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk
børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring. Det betyder
bl.a., at støj skal håndteres pædagogisk og organisatorisk, så børn trives og lærer.
Jeg har stor tiltro til, at kommunerne og de daglige ledere i vores daginstitutioner ud
fra de fastsatte rammer i dagtilbudsloven og bygningsreglementet tilrettelægger ind-
retningsmæssige, pædagogiske og organisatoriske rammer, så der skabes gode for-
udsætninger for børnenes trivsel, sundhed, udvikling og læring. Det er vigtigt, at der er
en konstant lokal opmærksomhed på, hvordan de forskellige rammer bidrager til
mindst mulig støj, da støj har stor betydning for børns læring og trivsel.