Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 257
Offentligt
Kære Troels
Jeg skriver til dig, fordi støj i daginstitutioner er et vigtigt problem, som diskuteres i øjeblikket. Jeg er en af
dem, der har arbejdet mest med dette de sidste mange år.
Det er meget positivt, at der sætter fokus på støjforholdene i daginstitutioner. Det er et meget forsømt
område, og det er dybt underbelyst, hvor stor betydning det har for både børnenes trivsel, udvikling og
indlæring og for arbejdsmiljøet. Der er imidlertid nogle væsentlige forhold i diskussionen, som jeg gerne vil
gøre opmærksom på, således at resultatet kan blive reelle forbedringer for børn og voksne.
Hvem er jeg?
Jeg har i mange år brugt ca. halvdelen af min tid på at løse konkrete støjdæmpningsopgaver i skoler
og daginstitutioner primært for Børne og Ungdomsforvaltningen (BUF) i Københavns Kommune.
Den anden del af mit arbejde har bestået i forskning, undervisning og skrivning af mange
vejledninger.
Jeg har gennemført stort set alle de støjmålinger som NFA (Det nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø) har foretaget de sidste 15 år, og jeg har deltaget som akustiker i de støjprojekter på
skole og daginstitutionsområder som NFA har gennemført.
Jeg har sammen med Københavns Kommune gennemført et meget vellykket
støjdæmpningsprojekt, der er blevet model for støjarbejdet i mange andre institutioner (Projekt
”Plads til Alle”). Nu er vi i ga g ed et projekt til over
ill., hvor vi forbedrer lydforholde e i
daginstitutioner og på 5 skoler.
Kort om problemstillingen.
Hvis man skal forbedre støjforholdene i daginstitutioner, skal man arbejde både med pædagogiske,
organisatoriske og indretningsmæssige forhold - og normeringen har væsentlig betydning. Det
pædagogiske og organisatoriske er det meget vanskeligt at regulere fra centralt hold. På det
bygningsmæssige og indretningsmæssige er der derimod meget at gøre.
Der blev i 2008 indført en skærpelse af kravene til akustikken. God akustik er en forudsætning for at løse
støjproblemerne. Efterleves de nye krav, vil der være gode akustiske forhold. Det er rigtig godt - MEN -
MEN disse krav gælder kun for institutioner, der er byggesagsbehandlet efter 2008. Det er kun en mindre
del af institutionerne i Danmark. Langt de fleste institutioner er fra før 2008 og har ofte helt
utilfredsstillende akustik. Man vil derfor kunne forbedre støjforholdene markant ved ganske enkelt at få de
krav, der gælder for de nye institutioner til også at gælde for de gamle institutioner.
Jeg vil høre, om jeg må komme ind og give jer en lynindføring i, hvorfor dette er så vigtigt for både voksnes
arbejdsmiljø og særligt børnenes trivsel, udvikling og læring. Jeg kan berette om:
de mest hensigtsmæssige måder at afhjælpe støj og stimulere børnene.
hvilke lovgivningsmæssige initiativer, der vil forbedre forholdene og hvilke ikke vil have praktisk
betydning
den forskning, der bl.a. har dokumenteret, at børn er mere belastet af støj end voksne og årsagerne
til dette.
Jeg kommer gerne til dig, og jeg stiller også meget gerne op, hvis I har et udvalg, hvor det kan blive drøftet.