Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1776036_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Samrådstale
Samrådsspørgsmål AJ og AK vedr. ændringerne af kravene til
tilgængelighed i enfamiliehuse
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren mener, at udkast
til ændring af bekendtgørelse om bygningsreglementet 2015 (BR15),
der bl.a. forringer kravene om tilgængelighed, hænger sammen med
regeringens udspil om at indføre et generelt forbud i Danmark mod
diskrimination af handicappede, og hvordan mener ministeren, at
eksklusion gennem bygningsreglementet fører til bedre inklusion af
mennesker med handicap i vores samfund?
”Ministeren bedes desuden redegøre for, om det er ministerens
intention fremover at forringe kravene til tilgængelighed i
bygningslovgivningen.”
Samrådsspørgsmål AJ
Samrådsspørgsmål AK
Tak for indkaldelsen til dette samråd. Det
er første gang, at jeg overfor dette udvalg
skal drøfte byggelovgivningen, så det har
jeg naturligvis set frem til.
Udvalget har stillet mig to spørgsmål
vedrørende nogle ændringer til
bygningsreglementet og de krav, som
vedrører tilgængeligheden for fritliggende
enfamiliehuse, altså det vi normalt kalder
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/6-17 om tilgængelighed for handicappede, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til børne- og socialministeren
1776036_0002.png
parcelhuse.
Lad mig komme med to indledende
bemærkninger:
For det første - det er dyrt at bygge i
Danmark. Og det er dyrere at bygge i
Danmark end i de lande, som vi normalt
sammenligner os med. Der er flere årsager
hertil. En af dem er den omfattende
regulering, som byggeriet er underlagt.
Derfor har hovedfokus for skiftende
regeringer de senere år været at
gennemføre regelforenklinger i byggeriet.
Regelforenklinger var også ambitionen for
den tidligere SR-regering, da den i
november 2014 udkom med en samlet
byggepolitisk strategi.
For det andet
med hensyn til parcelhuse
er min principielle holdning, at ejerne af
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/6-17 om tilgængelighed for handicappede, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til børne- og socialministeren
1776036_0003.png
parcelhuse, som jo typisk er en familie, der
bygger huset til eget brug, skal have så frie
rammer som muligt til at udforme huset,
så det passer til familiens behov, såfremt
grundlæggende hensyn i
byggelovgivningen om fx sikkerhed og
sundhed og grundlæggende hensyn i
planlovgivningen om fx placering af
boligen er iagttaget.
Ændringerne af tilgængelighedskravene til
enfamiliehuse er en del af en større
regelforenklingspakke af
bygningsreglementet, som træder i kraft 1.
juli i år.
Mit udgangspunkt for ændringerne af
kravene har været, at:
- De eksisterende regler ikke er egnede,
da de ikke stiller krav om
tilgængelighed henover grunden,
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/6-17 om tilgængelighed for handicappede, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til børne- og socialministeren
1776036_0004.png
hvorfor der under alle
omstændigheder ikke er sikret nogen
reel tilgængelighed
- Man pålægger med de nuværende
regler alle boligejere en restriktion og
en udgift på op til 13.500 kr. til at lave
niveaufri adgang, selvom det er en
meget lille andel af boligerne, hvor der
vil vise sig et behov, og at det i øvrigt
ikke er dyrere at etablere efterfølgende
- De nuværende regler udgør en
udfordring med hensyn til sikring
mod oversvømmelse og skybrud og at
der vil være boligejere, der med den
nuværende tilgang ikke i alle tilfælde
vil være tilstrækkelig sikret mod
fremtidens klimaforandringer.
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege,
at jeg har lyttet til de bekymringer, som er
kommet frem i forbindelse med den
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/6-17 om tilgængelighed for handicappede, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til børne- og socialministeren
1776036_0005.png
offentlige høring.
Jeg har på den baggrund valgt at fastholde
kravet om wc-rum i stueetagen samt i
stedet for helt at fjerne kravet om niveaufri
adgang ved indgangsdørene ændret det til
et krav om, at mindst en yderdør skal være
forberedt til niveaufri adgang, så der uden
unødig ulempe kan etableres niveaufri
adgang ved en af boligens yderdøre.
Denne løsning udgør, efter min opfattelse,
en god balance mellem de tre overordnede
hensyn, som er i spil her: Nemlig for det
første de restriktioner og omkostninger, vi
pålægger alle boligejere, for det andet de
rejste bekymringer over udfordringerne
ved at bygge i niveau med terræn og
samtidig undgå indtrængende vand, og for
det tredje ikke mindst hensynet til
ubesværet at kunne sikre tilgængelighed,
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/6-17 om tilgængelighed for handicappede, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til børne- og socialministeren
1776036_0006.png
når og hvis der måtte opstå et behov.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt
den valgte løsning hænger sammen med
regeringens udspil om at indføre et
generelt diskriminationsforbud, arbejder
regeringen, som I ved, på et lovforslag.
Det er min kollega, børne- og
socialministeren, som har ressortansvaret
herfor, og derfor vil jeg overlade det til
hende at besvare spørgsmålet.
For så vidt angår samrådsspørgsmål AK,
hvori der spørges, om det er min intention
at forringe kravene til tilgængelighed i
byggelovgivningen, kan jeg sige, at det
absolut ikke er tilfældet.
Tværtimod mener jeg, at det er afgørende,
at vi fortsat bygger for alle, når vi opfører
nybyggeri, hvor alle færdes. Jeg tror, at
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/6-17 om tilgængelighed for handicappede, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til børne- og socialministeren
1776036_0007.png
oplevelsen hos de organisationer, som
beskæftiger sig med dette område, er, at
der både er problemer med efterlevelse af
reglerne, og at reglerne heller ikke i
tilstrækkeligt omfang sikrer reel
tilgængelighed.
Jeg har derfor i foråret i år annonceret en
tiltagspakke for at fremme
tilgængeligheden i større bygninger fx
offentlige bygninger, større boligbyggerier,
hoteller, svømmehaller, konferencecentre
og andre publikumssteder.
Jeg har bedt Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen om at lave et oplæg til en
samlet tiltagspakke, som, jeg har besluttet,
skal bestå af følgende elementer:
o
En styrket vejledningsindsats
rettet mod bygherrer og
rådgiverne i byggeriet
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/6-17 om tilgængelighed for handicappede, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til børne- og socialministeren
1776036_0008.png
o
Et særskilt fokus på
tilgængelighed i kommunernes
tilsyn med byggeriet
o
En undersøgelse af, om der i
bygningsreglementet bør stilles
krav om en
tilgængelighedsstrategi for større
bygninger
Tiltagspakken skal udarbejdes i
samarbejde med relevante organisationer,
fx Danske Handicaporganisationer,
rådgivere og kommuner, og jeg har bedt
om, at den endelige pakke præsenteres for
mig her til efteråret i år.
Afslutningsvist vil jeg gerne sige, at der,
efter min opfattelse, er behov for at se
mere helhedsorienteret på tilgængelighed i
byggeriet. God og reel tilgængelighed kan
ikke reduceres til et spørgsmål om fx
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/6-17 om tilgængelighed for handicappede, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til børne- og socialministeren
1776036_0009.png
niveaufri adgang.
Der er mange andre typer af handicap end
bevægelseshandicap fx syns- eller
hørehandicap, psykiske handicap eller
kognitive handicap som fx autisme.
Jeg synes, at det er oplagt, at bygherre og
rådgivere - i stedet for som nu at sætte
flueben ved enkelte detailkrav i
bygningsreglementet - forpligtes til at
udarbejde en sammenhængende
tilgængelighedsstrategi for den konkrete
bygning. Og som jeg nævnte før, indgår
netop dét i tiltagspakken for at fremme
tilgængeligheden i vores bygninger.
Det er efter min opfattelse afgørende, at vi
- for at tilvejebringe god og reel
tilgængelighed - tager udgangspunkt i det
konkrete byggeri og i den konkrete
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 468: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/6-17 om tilgængelighed for handicappede, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til børne- og socialministeren
1776036_0010.png
brugergruppe, når vi skal sikre
tilgængeligheden i vores bygninger.
Tak for ordet.