Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1778396_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 3372
Doknr.
475115
Dato
20-07-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 29. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 467 SOU (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Andre-
as Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 467:
”Ministeren bedes redegøre for, om det vil være lovligt for en kommunalbestyrelse
at gennemføre følgende regelsæt for kommunen i et valgår:
a) Kommunens embedsmænd skal instrueres i at ligebehandle alle partier samt aktivt
arbejde for, at enkeltpartier og medlemmer af byrådet ikke fremhæves.
b) At kommunens ressourcer (medarbejdere og penge) ikke benyttes til produktion af
videoer, debatindlæg, taler m.v., hvor enkelte partier eller medlemmer af byrådet
fremhæves som enkeltpersoner
enten direkte eller indirekte.
c) At pressemeddelelser og andre officielle udmeldelser til pressen vedr. politiske be-
slutninger skal afsendes med ledende ikke-folkevalgte embedsmænd som afsendere.
d) At kommunens facebookside og øvrige sociale medier tilsvarende ikke må benyttes
til fremhævelse af enkeltpersoner eller partier.
e) At taler og lignende til arrangementer, hvor kommunen er facilitator, skal afholdes
af personer, som ikke stiller op til kommunalvalget.
f) At forvaltningen skal sikre, at begivenheder og arrangementer faciliteret af kommu-
nen ikke giver enkeltpersoner eller partier en ulige adgang til almenheden. Herunder
at alle partier og enkeltpersoner med udtrykt intention om at stille op til kommunalval-
get har adgang til at deltage i disse på lige vilkår.
g) At ovenstående regler må fraviges i det omfang, det ikke er muligt, f.eks. på bag-
grund af gældende lovgivning, men at dette forudsætter, at forvaltningen afrapporterer
til kommunalbestyrelsens medlemmer herom uden unødigt ophold.”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet er bekendt med, at spørgsmålet har baggrund i en
konkret sag fra en kommune, som er omfattet af det kommunale og regionale tilsyns
kompetence. Det almindelige tilsyn med kommuner og regioner varetages af Ankesty-
relsen med Økonomi- og Indenrigsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed.
På den baggrund finder jeg det rigtigst ikke at udtale mig om de konkrete elementer i
det i spørgsmålet gengivne kommunale regelsæt. Jeg vil dog gerne belyse, hvordan
de emner, det gengivne kommunale regelsæt rejser, og som især berører den kom-
munale forvaltnings virke, generelt er reguleret.
Der er ikke i den skrevne lovgivning udtrykkelige regler om, hvordan kommunalt an-
satte skal forholde sig, når der er valgkamp. Dermed er der heller ikke bestemte
skrevne regler, som gælder i et valgår eller træder i kraft på et givent tidspunkt før et
valg.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om det vil være lovligt for en kommunalbestyrelse at gennemføre diverse regelsæt for kommunen i et valgår, til økonomi- og indenrigsministeren
1778396_0002.png
Generelt antages, at kommunale embedsmænd i deres virke altid skal være partipoli-
tisk neutrale. Det betyder bl.a., at embedsmænd ikke må lade deres egne (par-
ti)politiske holdninger influere på behandlingen af sagerne, eller lade deres egne (par-
ti)politiske holdninger influere på den bistand, de måtte yde medlemmerne af kommu-
nalbestyrelsen. Kravet betyder også, at forvaltningen ikke må rådgive eller bistå i for-
bindelse med konstitueringsdrøftelser i kommunen
ud over rent juridiske og valgtek-
niske forhold, jf. herved også s. 373 i Bo Smith-udvalgets
rapport ”Embedsmanden i
det moderne folkestyre”.
Derudover betyder kravet, at forvaltningen ikke må bistå ved
partipolitiske aktiviteter, herunder valgkampe, opstillingsmøder m.v., heller ikke selv-
om bistanden vedrører en kommunal sag.
Lov om kommunernes styrelse forudsætter, at
den kommunale forvaltning skal betje-
ne de kommunalpolitiske organer, der efter den kommunale styrelseslov er tillagt
kompetence til at træffe beslutninger på kommunens vegne.
Endvidere skal forvalt-
ningen betjene kommunalbestyrelsesmedlemmer, der af kommunalbestyrelsen eller et
udvalg er udpeget til at varetage et kommunalt hverv. Den kommunale forvaltning skal
med andre ord arbejde for kommunen.
De kommunalpolitiske organer, forvaltningen skal betjene, omfatter den samlede
kommunalbestyrelse og udvalgene, borgmesteren og udvalgsformændene. Forvalt-
ningen skal således betjene borgmesteren i vedkommendes egenskab af formand for
kommunalbestyrelsen og økonomiudvalget, som øverste daglige leder af forvaltnin-
gen, herunder når borgmesteren repræsenterer kommunen udadtil. Udvalgsformæn-
dene skal betjenes som sådanne, dvs. med hensyn til forberedelse og ledelse af ud-
valgsmøderne og som kommunens repræsentant i sager under udvalgets område.
Kommunalbestyrelsesmedlemmer, der af kommunalbestyrelsen eller et udvalg er
udpeget til at varetage et kommunal hverv som f.eks. at repræsentere kommunen i
forhandlinger eller møder, har også krav på forvaltningens betjening i denne henseen-
de.
Betjeningen af borgmesteren, udvalgsformændene og kommunalbestyrelsesmedlem-
mer, der varetager hverv, de er udpeget til af kommunalbestyrelse eller udvalg, kan
afhængig af funktionen, som de pågældende varetager for kommunen
have mange
former. Der kan bl.a. være tale om udarbejdelse af baggrundsnotater, taler og bered-
skabspapirer, pressemeddelelser, nyheder til kommunens hjemmeside eller opslag til
en officiel kommune- eller borgmesterprofil på de sociale medier.
Forvaltningen kan ikke betjene de kommunalpolitiske organer med hensyn til forhold,
der ikke vedrører deres funktioner i kommunen. Dvs. forvaltningen kan ikke betjene
kommunalpolitiske organer med hensyn til private engagementer, hvor det kommu-
nalbestyrelsesmedlem, der deltager i det private engagement, ikke deltager i sin
egenskab af f.eks. borgmester eller udvalgsformand eller som udpeget hertil af kom-
munalbestyrelsen eller et udvalg. De kommunalpolitiske organer kan heller ikke betje-
nes med hensyn til partipolitiske engagementer, herunder f.eks. valgmøder eller andre
møder i det parti, de repræsenterer.
Selv om lov om kommunernes styrelse forudsætter, at forvaltningen skal betjene
borgmesteren, udvalgsformændene og kommunalbestyrelsesmedlemmer, der vareta-
ger hverv, de er udpeget til af kommunalbestyrelse eller udvalg, i de funktioner, de
varetager for kommunen, har kommunalbestyrelsen som kommunens øverste organ
mulighed for at træffe konkrete beslutninger om eller fastsætte generelle retningslinjer
for den betjening, der skal ydes dem. Sådanne retningslinjer må blot ikke begrænse
de kommunalpolitiske organers almindelige adgang til at udøve de funktioner, de er
tillagt efter loven. Eksempelvis må kommunalbestyrelsens retningslinjer ikke begræn-
se borgmesterens almindelige adgang til at udøve de funktioner, der tilkommer borg-
mesteren som formand for kommunalbestyrelsen og økonomiudvalget og som øverste
daglige leder af kommunens administration, herunder borgmesterens adgang til at
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om det vil være lovligt for en kommunalbestyrelse at gennemføre diverse regelsæt for kommunen i et valgår, til økonomi- og indenrigsministeren
1778396_0003.png
repræsentere kommunen udadtil. Kommunalbestyrelsens konkrete beslutninger om
eller generelle retningslinjer for forvaltningens betjening af de kommunalpolitiske or-
ganer kan heller ikke ændre på det forhold, at forvaltningen i sit virke altid skal være
partipolitisk neutral.
Inden for disse rammer er lov om kommunernes styrelse ikke til hinder for, at en
kommunalbestyrelse i et valgår fastsætter retningslinjer for forvaltningens betjening af
de kommunalpolitiske organer, herunder af borgmesteren og udvalgsformændene og
af andre kommunalbestyrelsesmedlemmer, når de udfører kommunale hverv. Men
kommunalbestyrelsen må heller ikke i et valgår fastsætte retningslinjer for forvaltnin-
gens betjening af de kommunalpolitiske organer, der begrænser de kommunale orga-
ners almindelige adgang til at udøve de funktioner, de er tillagt efter loven.
Ud over betjeningen af de kommunalpolitiske organer
kan den kommunale forvaltning
bistå de enkelte medlemmer eller grupper af medlemmer af kommunalbestyrelsen
med at fremme deres sag i kommunen.
Dette kan ske, i det omfang kommunalbesty-
relsen har besluttet det, eller der foreligger en praksis i kommunen herfor. Alle med-
lemmer i kommunalbestyrelsen skal behandles lige med hensyn til sådan bistand.
Bistanden skal vedrøre kommunale sager. Den må ikke vedrøre private eller partipoli-
tiske forhold eller et medlems erhverv. Bistanden kan
afhængig af kommunalbesty-
relsens beslutning eller kommunens praksis
f.eks. omfatte praktisk hjælp og ind-
holdsmæssig bistand i de kommunale sager. Forvaltningen kan bl.a. sende medlem-
merne oplysninger og vurderinger og yde bistand til udformningen af et medlems for-
slag.
Bistand til medlemmerne må derimod ikke omfatte politisk rådgivning på tværs af sa-
gerne eller bestå i at fremme et medlems eller en gruppes forslag over for borgerne,
f.eks. gennem udarbejdelse af pressemeddelelser eller andre papirer til præsentation
af et kommunalbestyrelsesmedlems eller en gruppes holdning. Dog vil forvaltningen
godt som led i sin bistand kunne bidrage til sådant materiale med oplysninger om ind-
holdet af forslaget. Grunden til de anførte begrænsninger i forvaltningens mulighed for
at yde bistand til kommunalbestyrelsesmedlemmerne er, at den kommunale forvalt-
ning skal være partipolitisk neutral.
Inden for de angivne retningslinjer er lovgivningen ikke til hinder for, at kommunalbe-
styrelsen fastsætter rammer for bistand til medlemmerne, der er anderledes i et valgår
end i de øvrige år i den kommunale valgperiode, når blot alle medlemmer efter ret-
ningslinjerne stilles lige med hensyn til bistand.
Der kan i øvrigt henvises til Økonomi- og Indenrigsministeriets generelle udtalelse af
30. juni 2017 om forvaltningens bistand til kommunalbestyrelsens medlemmer. Se
http://resumedatabase.oim.dk/resumedatabase/2017/1711-kommunale-forvaltning,-
bistand-til-kommunalbestyrelsen.aspx
.
Herudover har ministeriet tidligere udtalt, at udlån af kommunale lokaler, der sker med
henblik på at fremme, at kommunens borgere som led i foreningslivet og nærdemo-
kratiet i kommunen samvirker i foreninger, er muligt efter kommunalfuldmagtsreglerne,
selvom den aktivitet, som skal udøves i de lånte lokaler, kan karakteriseres som væ-
rende af partipolitisk karakter. Efter
ministeriets opfattelse er det ikke en betingelse, at
det arrangement, som lokaleudlånet skal dække, er åbent for alle.
En kommunes loka-
leudlån til politiske partier vil som udgangspunkt føre til, at kommunen vil være forplig-
tet til på samme vilkår at imødekomme ansøgninger om tilsvarende lokaleudlån fra
andre politiske partier eller fra andre holdningsprægede foreninger.
Der henvises til ministeriets udtalelse af 25. februar 2015 om kommuners udlån af
lokaler
til
politiske
partiers
interne
møder.
Se
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om det vil være lovligt for en kommunalbestyrelse at gennemføre diverse regelsæt for kommunen i et valgår, til økonomi- og indenrigsministeren
1778396_0004.png
http://resumedatabase.oim.dk/media/769480/15_3_1_Om_kommuners_udlaan_af_lok
aler_til_politiske_partiers_interne_moeder.pdf
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
4