Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Bidrag til besvarelse af henvendelse fra Landsforeningen af foræl-
dre til blinde og svagsynede
10. november 2016
Sags nr.:16/12356
Børne- og undervisningsområdet
Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling arbejder for at under-
støtte, at kommuner, skoler og uddannelsesinstitutioner tilbyder børn og
unge med alvorlige synshandicap relevante og fyldestgørende rammer og
tilbud både i dagtilbud og i grundskole og videre uddannelse.
Det grundlæggende udgangspunkt i lovgivningen på børne- og undervis-
ningsområdet er, at alle børn og unge skal tilbydes den nødvendige støtte
og specialpædagogiske bistand for at kunne trives, udvikles og lære samt
gennemføre videre uddannelse.
I forhold til de meget små målgrupper, som omfatter børn og unge med
alvorligt synshandicap, er den overordnede ramme for den kommunale
indsats og den statslige understøttelse af kommunernes indsats den lov-
givning, der blev gennemført som opfølgning på den politiske aftale om
en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov. Aftalen blev ind-
gået i november 2013 med tilslutning fra samtlige partier i Folketinget
som opfølgning på evalueringen af kommunalreformen.
Baggrunden for den politiske aftale var bl.a. ønsket om, at der fremadret-
tet skal ske en bedre koordination og samarbejde om de højt specialise-
rede undervisningstilbud og en bedre central forankring af viden, der
giver en klar ansvarsfordeling i forhold til bl.a. udvikling af viden og som
understøtter fastholdelse og formidling af viden.
Kommunerne har fortsat det fulde ansvar for at sikre de nødvendige
tilbud til deres borgere, men staten har fået en øget rolle i forhold til at
understøtte og koordinere den mest specialiserede indsats.
Ændringerne i forhold til børne- og undervisningsområdet betyder, at
VISO har overtaget ansvaret for at tilvejebringe de specialrådgivnings-
ydelser, der hidrører fra de lands- og landsdelsdækkende undervisnings-
tilbud, og at kommunerne har fået det fulde forsyningsansvar på special-
undervisningsområdet og mulighed for at overtage de lands- og lands-
delsdækkende undervisningstilbud