Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1785394_0001.png
4. september 2017
J.nr. 2017 - 4040
Til Folketinget
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 458 af 23. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om, hvordan den påtænkte statslige fastsættelse af grundskyld og dækningsbidrag i 2021 og 2020 vil påvirke kommunernes satser for de to skatter, til skatteministeren
1785394_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan den påtænkte statslige fastsættelse af grundskyld og
dækningsbidrag i 2021 og 2020 vil påvirke kommunernes satser for de to skatter. Ministe-
ren bedes i sit svar bilægge en opgørelse over virkningen for alle kommuner.
Svar
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået et forlig
om den fremtidige boligbeskatning. Forliget skaber tryghed om boligbeskatningen, også
efter 2020, hvor den nuværende aftale om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udlø-
ber. Aftalen betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste boligejere vil
dermed opleve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til en videreførelse af
gældende regler. Samtidigt aflyses de store stigninger i grundskylden, som boligejerne el-
lers havde i udsigt.
Med forliget omlægges grundskylden med virkning fra 2021. Frem til 2020 gælder samme
regler for kommunernes fastsættelse af grundskyldspromiller som i dag.
De kommunale, ordinære grundskyldspromiller (dvs. ekskl. grundskyld på produktions-
jord) fastsættes ved lov, således at provenuet fra grundskylden i den enkelte kommune i
2021 ved anvendelse af nye vurderinger med forsigtighedsprincippet svarer til provenuet
under gældende regler på nye vurderinger (uden forsigtighedsprincip).
Dog kan de nye grundskyldspromillen højst fastsættes til 30 promille. Kommuner, hvor
loftet over grundskyldspromillen umiddelbart reducerer grundskyldsprovenuet, kompen-
seres i 2021 fuldt ud for mindreprovenuet af staten.
Ingen grundskyldspromille kan sættes op i forbindelse med omlægningen.
På det nuværende grundlag forventes det, at indebærer at den gennemsnitlige formelle
grundskyldspromille falder fra ca. 26 i dag til knap 16 i 2021,
jf. tabel 1.
Da der samtidig
indføres et forsigtighedsprincip, som fastsætter beskatningsgrundlaget 20 pct. under vur-
deringen ender den effektive grundskyldspromille på ca. 12,6 pct.
Tabel 1. Gennemsnitlig grundskyldspromille med nuværende regler og med boligforliget
Nuværende regler
Formel
1)
Promille
26,1
Med boligforliget
Formel
15,7
Effektiv
12,6
1) Den ef f ektive grundsky ldspromille med gældende regler sv arer omtrent til den ef f ektive med boligf orliget i 2021, mens
f orv entes at stige til den f ormelle sats i årene ef ter 2021.
Kilde: Egne beregninger
Der lovgives endeligt om fastsættelse af grundskyldspromillerne i foråret 2020, og promil-
lerne i
tabel 1
kan derfor ændre sig frem mod det tidspunkt. De forventede kommunespe-
cifikke promiller fremgår af
tabel 3 nedenfor.
Side 2 af 8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om, hvordan den påtænkte statslige fastsættelse af grundskyld og dækningsbidrag i 2021 og 2020 vil påvirke kommunernes satser for de to skatter, til skatteministeren
1785394_0003.png
I forhold til erhvervsdækningsafgiften fastsættes nye kommunespecifikke satser i 2019
ved lov med virkning for 2020. Frem til 2019 gælder samme regler for kommunernes
fastsættelse af dækningsafgiftssatser som i dag.
Satserne fastsættes, så det samlede provenu fra erhvervsdækningsafgiften i 2020 svarer til
provenuet i 2014 (2017-niveau) justeret for ændringer i erhvervsdækningsafgiftssatserne
fra og med skatteår 2017. Dermed bliver betalerne af erhvervsdækningsafgift under ét
forsikrede mod virkningen af de nye beskatningsgrundlag for erhvervsdækningsafgift.
Fordelingen pr. kommune sker på baggrund af den enkelte kommunes andel af det for-
ventede samlede erhvervsdækningsafgiftsprovenu i 2020, hvis de nye beskatningsgrundlag
havde fået lov til at slå fuldt igennem i 2020. Det betyder, at i kommuner, hvor erhvervs-
dækningsafgiftssatsen er nul i 2019, bliver satsen også nul i 2020.
Det er umiddelbart forventningen, at de effektive erhvervsdækningsafgiftssatser i 2020 vil
blive nedsat med knap 10 pct. Da dækningsafgifterne omfattes af forsigtighedsprincippet,
som sætter beskatningsgrundlaget 20 pct. under vurderingerne (og dermed alene reduce-
rer de effektive satser med 20 pct.) forventes de
formelle
satser under ét at skulle øges i et
mindre omfang.
De forventede kommunespecifikke promiller for erhvervsdækningsafgiften fremgår af
ta-
bel 2.
Det skal understreges, at der er betydelig usikkerhed om grundlaget for dækningsaf-
giften og dermed om dækningsafgiftssatserne.
Tabel 2. Erhvervsdækningsafgifter (promille) med nuværende regler og med boligforliget
Gældende regler
Kommune
København
Frederiksberg
Dragør
Tårnby
Albertslund
Ballerup
Brøndby
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Hvidovre
Høje-Taastrup
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Vallensbæk
Allerød
Egedal
Formel
9,8
5,0
9,0
10,0
10,0
10,0
9,6
10,0
9,4
9,9
10,0
10,0
7,0
9,0
10,0
10,0
9,7
9,0
5,3
Med boligforliget
Formel
11,0
5,6
10,1
11,3
11,3
11,3
10,8
11,3
10,6
11,1
11,3
11,3
7,9
10,1
11,3
11,3
10,9
10,1
6,0
Effektiv
8,8
4,5
8,1
9,0
9,0
9,0
8,6
9,0
8,5
8,9
9,0
9,0
6,3
8,1
9,0
9,0
8,7
8,1
4,8
Side 3 af 8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om, hvordan den påtænkte statslige fastsættelse af grundskyld og dækningsbidrag i 2021 og 2020 vil påvirke kommunernes satser for de to skatter, til skatteministeren
1785394_0004.png
Fredensborg
Frederikssund
Furesø
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Bornholm
Greve
Køge
Lejre
Roskilde
Solrød
Faxe
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Slagelse
Sorø
Stevns
Vordingborg
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Langeland
Middelfart
Nordfyns
Nyborg
Odense
Svendborg
Ærø
Billund
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Haderslev
Kolding
Sønderborg
Tønder
7,0
0,0
6,0
0,0
0,0
6,8
9,4
10,0
10,0
0,0
4,0
0,0
0,0
7,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,0
0,0
3,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,4
0,0
0,0
0,0
0,0
3,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
6,7
0,0
5,4
0,0
0,0
7,9
0,0
6,8
0,0
0,0
7,7
10,6
11,3
11,3
0,0
4,5
0,0
0,0
8,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,4
0,0
4,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,8
0,0
0,0
0,0
0,0
3,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
7,5
0,0
6,1
0,0
0,0
6,3
0,0
5,4
0,0
0,0
6,1
8,5
9,0
9,0
0,0
3,6
0,0
0,0
6,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,7
0,0
3,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,1
0,0
0,0
0,0
0,0
2,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
6,0
0,0
4,9
0,0
0,0
Side 4 af 8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om, hvordan den påtænkte statslige fastsættelse af grundskyld og dækningsbidrag i 2021 og 2020 vil påvirke kommunernes satser for de to skatter, til skatteministeren
1785394_0005.png
Varde
Vejen
Vejle
Aabenraa
Favrskov
Hedensted
Horsens
Norddjurs
Odder
Randers
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Syddjurs
Aarhus
Herning
Holstebro
Ikast-Brande
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Skive
Struer
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
Kilde: Egne beregninger
0,0
0,0
4,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
4,5
0,0
0,0
0,0
0,0
5,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,4
0,0
0,0
4,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,1
0,0
0,0
0,0
0,0
6,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
6,0
0,0
0,0
3,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
4,1
0,0
0,0
0,0
0,0
5,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
4,8
Side 5 af 8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om, hvordan den påtænkte statslige fastsættelse af grundskyld og dækningsbidrag i 2021 og 2020 vil påvirke kommunernes satser for de to skatter, til skatteministeren
1785394_0006.png
Tabel 3. Grundskyldspromiller med nuværende regler og med boligforliget
Nuværende regler
Kommune
Hele landet
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Formel
1)
26,1
34,0
24,8
28,9
20,5
25,0
16,0
23,0
25,0
24,3
33,9
29,7
24,6
21,5
30,8
25,0
24,0
24,4
21,5
22,8
24,7
28,5
20,7
22,1
22,9
24,0
32,5
16,9
21,0
34,0
24,3
21,0
29,3
34,0
23,7
25,0
34,0
24,7
25,3
21,5
25,7
Formel
15,7
12,6
6,9
21,6
12,6
15,3
8,7
12,8
14,8
12,6
23,1
15,3
15,9
11,9
15,6
14,0
12,6
16,1
13,3
16,8
19,6
22,6
15,8
16,5
16,0
16,6
27,3
12,1
14,3
23,9
15,6
16,6
22,6
24,2
19,2
24,4
30,0
20,8
22,5
17,3
23,1
Med boligforliget
Effektiv
12,6
10,1
5,6
17,3
10,1
12,2
6,9
10,2
11,8
10,1
18,5
12,3
12,7
9,6
12,4
11,2
10,1
12,9
10,6
13,5
15,7
18,1
12,7
13,2
12,8
13,3
21,8
9,7
11,4
19,2
12,5
13,3
18,1
19,4
15,3
19,5
24,0
16,7
18,0
13,8
18,4
Side 6 af 8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om, hvordan den påtænkte statslige fastsættelse af grundskyld og dækningsbidrag i 2021 og 2020 vil påvirke kommunernes satser for de to skatter, til skatteministeren
1785394_0007.png
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Århus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
28,2
33,1
25,0
32,3
32,3
33,4
21,3
22,1
22,9
30,3
27,8
21,7
23,3
30,0
24,6
30,0
24,4
20,5
27,1
21,2
25,3
34,0
31,6
20,4
18,9
26,0
22,6
25,0
27,8
20,5
24,1
28,0
22,9
33,8
34,0
23,3
30,3
27,9
28,3
30,8
24,7
24,6
20,4
31,0
18,0
22,3
30,0
24,9
30,0
30,0
30,0
13,3
21,9
21,1
24,2
25,6
12,8
19,4
27,0
24,6
29,5
22,2
16,4
27,1
21,2
20,5
21,7
25,9
19,2
18,9
23,2
17,0
20,4
22,2
17,5
21,5
23,3
22,9
22,8
26,5
17,9
24,0
22,3
19,7
20,0
15,4
10,8
19,7
29,0
14,0
17,8
24,0
19,9
24,0
24,0
24,0
10,6
17,5
16,9
19,4
20,5
10,2
15,5
21,6
19,7
23,6
17,8
13,1
21,7
17,0
16,4
17,3
20,7
15,4
15,1
18,6
13,6
16,3
17,8
14,0
17,2
18,6
18,3
18,3
21,2
14,3
19,2
17,8
15,8
16,0
12,3
8,6
15,7
23,2
11,2
Side 7 af 8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om, hvordan den påtænkte statslige fastsættelse af grundskyld og dækningsbidrag i 2021 og 2020 vil påvirke kommunernes satser for de to skatter, til skatteministeren
1785394_0008.png
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
24,7
20,7
23,8
23,7
31,2
29,9
22,8
34,0
26,1
28,8
32,9
27,0
20,1
19,9
18,3
22,6
24,1
22,4
18,9
19,4
17,6
25,1
21,9
13,8
16,1
15,9
14,6
18,0
19,3
18,0
15,2
15,6
14,1
20,1
17,5
11,0
1) Den ef f ektive grundsky ldspromille med gældende regler sv arer omtrent til den ef f ektive med boligf orliget i 2021, mens
f orv entes at stige til den f ormelle sats i årene ef ter 2021.
Kilde: Egne beregninger
Side 8 af 8