Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1775207_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 3601
Doknr.
484309
Dato
30-06-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 20. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 448 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (F).
Spørgsmål nr. 448:
”Hvilke
planer har regeringen for at styrke tilbuddene over for de ni grupper, Benny
Andersen oplister i sin henvendelse af 12. juni 2017 som opfølgning på Social-, Inden-
rigs- og Børneudvalgets høring den 17. maj 2017 (SOU alm. del - bilag 265), og hvor-
dan vil regeringen fremadrettet sikre, at der ikke fortsat sker en afspecialisering af
tilbuddene over for borgere med sjældne handicap, diagnoser eller særligt komplekse
behov?”
Svar:
Jeg går ud fra, at spørgsmålet retter sig mod indsatsen på det sociale område, da det
er stillet på baggrund af høringen om det specialiserede socialområde.
De ni grupper, som Benny Andersen oplister i sin henvendelse er
sammen med en
række andre målgrupper - omfattet af målgrupperne for den nationale koordinations-
struktur. Koordinationsstrukturen omfatter både socialområdet og specialundervis-
ningsområdet.
Det er netop den nationale koordinationsstrukturs opgave at overvåge og klarlægge
eksistensen af særlige målgrupper samt at styrke og udbrede specialiserede indsatser
på tværs af kommunerne, og således sikre, at de fornødne tilbud eksisterer.
Hvis Socialstyrelsen vurderer, at der er behov for øget koordination eller planlægning
for at sikre og udvikle specialiserede indsatser, herunder at forhindre afspecialisering,
har styrelsen mulighed for at komme med en central udmelding.
Den centrale udmelding kan bl.a. dreje sig om:
Behov for at sikre og videreudvikle specialiseret viden, idet særlige vidensmil-
jøer er under pres, og Socialstyrelsen vurderer, at den viden, der findes i det
særlige vidensmiljø, ikke kan undværes.
Viden eller indsatser, der bør udvikles, omlægges eller samles, f.eks. på bag-
grund af national eller international dokumenteret viden om effekt af indsatser
på det sociale område, eller fordi de kan skabe mere omkostningseffektivitet.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvilke planer regeringen har for at styrke tilbuddene over for de ni grupper, Benny Andersen oplister i sin henvendelse af 12. juni 2017 som opfølgning på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 17. maj 2017, til børne- og socialministeren
Behov for, at alle kommuner har adgang til et særligt specialiseret tilbud i rela-
tion til den specifikke målgruppe.
På baggrund af kommunalbestyrelsernes tilbagemeldinger vurderer Socialstyrelsen,
om der er behov for at benytte beføjelsen til at pålægge kommunalbestyrelserne en
fornyet behandling af afrapporteringerne.
Hvis den fornyede behandling fortsat ikke er tilfredsstillende, har Socialstyrelsen kom-
petence til at meddele driftspålæg. Et driftspålæg indebærer, at en kommune eller
region pålægges et driftsansvar, og at tilbudsstrukturen på området dermed fastlæg-
ges af Socialstyrelsen.
Derudover skal Socialstyrelsen udarbejde vejledende, faglige forløbsbeskrivelser på
det mest specialiserede socialområde og området for den mest specialiserede speci-
alundervisning for målgrupper omfattet af den nationale koordinationsstruktur.
Forløbsbeskrivelserne skal udgøre en faglig ramme for tilrettelæggelsen af kommu-
nernes indsats for en række målgrupper og skal indeholde den aktuelt bedste viden
om, hvilke tilbud og indsatser der kan være relevante for den omfattede målgruppe,
herunder hvilke faglige kompetencer der er relevante at inddrage i indsatsen i de for-
skellige faser. Der er bl.a. i 2016 udkommet en forløbsbeskrivelse for voksne med
kompleks erhvervet hjerneskade.
Jeg finder, at der med disse tiltag tilsammen er rigtig gode redskaber til at sikre, at der
ikke sker en uhensigtsmæssig afspecialisering på det specialiserede socialområde og
specialundervisningsområde.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2