Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1771698_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 3590
Doknr.
483811
Dato
22-06-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 445 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 445:
Det fremgår af servicelovens § 72, at kommunen skal tilbyde forældre og unge over
12 år gratis advokatbistand i bl.a. sager om anbringelse uden for hjemmet, anbringel-
se på sikrede døgninstitutioner osv. Det fremgår af servicelovens § 73, at kommunen,
inden der træffes afgørelse efter § 72, skal gøre forældre og børn bekendt med retten
til efter forvaltningsloven at se sagens akter og retten til at udtale sig, inden afgørelsen
træffes. Ministeren bedes redegøre for, hvilke tilsvarende muligheder for advokatbi-
stand der er for plejebørn under 12 år og plejefamilier til børn under 12 år, f.eks. når
der træffes afgørelse om anbringelse et andet sted end i den pågældende plejefami-
lie? Desuden bedes ministeren redegøre for, hvordan plejebørn under 12 år
og plejefamilier til børn under 12 år gøres bekendt med deres rettigheder.
Svar:
Plejefamilier yder en stor og vigtig indsats for udsatte børn og har ofte også et indgå-
ende kendskab til barnets eller den unges udfordringer og behov. Derfor er det også
vigtigt for sagens oplysning, at plejefamiliens viden og perspektiver inddrages i beslut-
ninger, der har betydning for barnet.
Dette indebærer blandt andet, at der efter servicelovens § 69, stk. 5, altid skal indhen-
tes en udtalelse fra plejefamilien, inden kommunen træffer afgørelse om ændret sam-
vær, hjemgivelse eller ændring af anbringelsessted, da sådanne afgørelser både kan
have stor betydning for barnet eller den unge og for plejefamilien. Plejefamilien har
dog indgået aftale med kommunen om at drage omsorg for barnet, og derfor er pleje-
familien ikke part i barnets eller den unges sag.
I forhold til det stillede spørgsmål kan jeg desuden oplyse, at retten til gratis advokat-
bistand efter servicelovens § 72 både omfatter forældremyndighedsindehaveren og
børn og unge, der er fyldt 12 år, men alene i de sager, hvor børn og unge-udvalget har
kompetence til at træffe afgørelse efter servicelovens § 74. Dette omfatter bl.a. sager
om anbringelse uden for hjemmet og om ændring af anbringelsessted uden samtykke.
Der er grundlæggende forskel på de procesregler, der gælder efter serviceloven for
børn og unge over 12 år og for børn under 12 år. Aldersgrænsen afspejler blandt an-
det, at det kan være vanskeligt for mindre børn at overskue aspekterne deres egen
sag, selv om de får støtte hertil.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om servicelovens § 72, til børne- og socialministeren
Men børn under 12 år har også selvstændige rettigheder, og derfor skal alle børn og
unge høres og inddrages i forbindelse med deres sag. Det fremgår af servicelovens §
46, at barnets eller den unges synspunkter altid skal inddrages med passende vægt i
overensstemmelse med alder og modenhed. Der er ligeledes krav om, at der som
udgangspunkt skal afholdes en børnesamtale i forbindelse med den børnefaglige un-
dersøgelse, og at der afholdes en samtale med barnet eller den unge, inden der træf-
fes afgørelse om særlig støtte - og herunder også, hvis der træffes afgørelse om æn-
dring af anbringelsessted. Hvis samtalen udelades af hensyn til barnets eller den un-
ges modenhed eller sagens karakter, skal kommunen søge at tilvejebringe barnets
eller den unges synspunkter på anden vis.
Alle børn og unge har desuden ret til en bisidder, f.eks. når de skal til børnesamtale
eller har et møde med kommunen om deres sag. Barnet eller den unge kan vælge en
bisidder, de kender, eller de kan gøre brug af det professionelle bisidderkorps fra
Børns Vilkår, der kan støtte barnet eller den unge i forbindelse med møder med kom-
munen og være med til at understøtte, at barnet eller den unge inddrages og høres i
sagen.
Det er kommunens opgave at vejlede barnet eller den unge om deres rettigheder -
f.eks. om retten til en bisidder. Vejledningen skal være tilpasset det enkelte barns
alder og modenhed. Kommunerne kan
eksempelvis anvende pjecerne ’Anbragt –
når
du ikke kan bo hjemme’ fra Børnerådet til at sikre, at barnet eller den unge
får informa-
tion om deres rettigheder i forbindelse med en anbringelse uden for hjemmet.
Jeg kan også oplyse, at når der skal træffes afgørelse om ændring af anbringelses-
sted og forældremyndighedsindehaveren eller barnet eller den unge, der er fyldt 12 år,
ikke giver samtykke hertil, er det børn og unge-udvalget, der skal træffe afgørelse i
sagen. Ved afgørelsen skal børn og unge-udvalget vurdere, om barnets eller den un-
ges behov for støtte bedst imødekommes ved en ændring af anbringelsessted, under
hensyn til formålet med anbringelsen og barnets eller den unges behov for kontinuitet i
opvæksten. Til brug for børn og unge-udvalgets afgørelse skal der udarbejdes en
indstilling, som blandt andet skal indeholde barnets eller den unges holdning til den
påtænkte ændring af anbringelsessted og en udtalelse fra barnets eller den unges
nuværende anbringelsessted.
Endelig kan jeg oplyse, at indehaveren af forældremyndigheden, barnet eller den un-
ge samt forældremyndighedsindehaverens og barnets eller den unges advokat og
eventuelle andre bisiddere skal have mulighed for at udtale sig over for børn og unge-
udvalget, inden der træffes afgørelse i sagen. Tilbuddet til barnet eller den unge om at
udtale sig kan udelades, hvis barnet er under 12 år, eller hvis det må antages at være
til skade for barnet eller den unge i den konkrete sag.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2