Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 440 (alm. del):
I brev af 9. juni 2017 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udval-
get (MFU) Malte Larsen (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 440:
”I hvor høj grad medvirker privatskoler og friskoler til at undervise børn
med særlige behov, børn med sociale udfordringer eller tosprogede
børn?”
Svar:
Børn med særlige behov
Børn med særlige behov omfatter elever, der modtager specialundervis-
ning og elever med behov for supplerende undervisning eller anden fag-
lig støtte under 9 timer ugentligt. Specialundervisningselever er elever,
hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med
støtte i mindst 9 timer ugentligt.
I 2015/16 modtager 16.254 elever specialundervisning i folkeskoler og
1.718 elever modtager specialundervisning i de frie grundskoler.
Danmarks Statistik offentliggør årligt tal for antal specialundervisnings-
elever i folkeskolen og de frie grundskoler. Der foreligger ikke tal for
2016/17 fra Danmarks Statistik.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i 2015 gennemført en kortlæg-
ning af de frie grundskolers arbejde med inklusion. Som led i kortlægnin-
gen har EVA gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt skolele-
derne på de frie grundskoler.
I tabel 1 er vist, hvor stor en andel af det samlede antal elever på de frie
grundskoler, som modtager supplerende undervisning eller anden faglig
støtte under 9 timer ugentligt. Tabellen viser, at knap halvdelen af sko-
lerne har mellem 5 og 10 pct. elever, der modtager støtte under 9 timer
om ugen.
30. juni 2017
Sags nr.:17/08041