Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1768816_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 3125
Doknr.
478845
Dato
14-06-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 24. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 420 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 420:
Vil ministeren kommentere artiklen på TV Midtvests hjemmeside samt tv-indslag i TV
Midtvest den 21. maj 2017 med overskriften ”Borgere i kamp mod kommunen:
Syste-
met svigter de svageste”
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/borgere-i-kampmod-
kommunen-systemet-svigter-de-svageste?
Svar:
Jeg synes, det er bekymrende, når det - som anført i artiklen og tv-indslaget
er cirka
1/3 af alle klagesager i Midt- og Vestjylland, som sidste år blev omgjort i Ankestyrel-
sen. Omgørelsesprocenten på landsplan for klagesager på det sociale område ligger
desværre på et tilsvarende niveau.
Dette udgør et retssikkerhedsmæssigt problem for borgerne i forhold til tildeling af
hjælp. Alle borgere har således krav på at modtage den hjælp og støtte fra kommu-
nen, der modsvarer deres hjælpebehov, uden at det skal være nødvendigt at klage
forinden. Det skal nemlig ikke være sådan, at kun de ressourcestærke borgere, som
selv klager eller får hjælp dertil, tildeles den hjælp, som de efter loven har ret til. Også
de borgere, som ikke selv er i stand til at klage, eller som ikke har nogen til at hjælpe
sig, skal naturligvis have hjælp.
Endvidere styrker det ikke tilliden mellem borger og kommune, hvis borgeren oplever,
at kommunen giver et fejlagtigt afslag på hjælp og dermed sparer penge i den periode,
som det tager at rette op på fejlen. Noget sådant vil let kunne føre til spekulationer om,
hvorvidt kommunerne bevidst træffer grænsesøgende afgørelser ud fra økonomiske
hensyn, hvilket jeg ser som ret problematisk.
Jeg har derfor også et stort fokus på, om kommunerne sagsbehandler godt nok i før-
ste omgang, og jeg har taget initiativ til, at der hvert år offentliggøres danmarkskort, så
alle kan følge med i, hvor mange sager de enkelte kommuner får omgjort af Ankesty-
relsen på socialområdet. På den måde kan man som borger sammenligne kommu-
nerne, og den enkelte kommune kan også selv sammenligne sig med andre kommu-
ner.
Danmarkskortet skal bl.a. medvirke til, at kommuner, der har behov for det, tager initi-
ativer til at forbedre kvaliteten af deres sagsbehandling. I denne forbindelse har jeg
noteret mig, at den kommune, der er omtalt i artiklen og tv-indslaget nævnt i spørgs-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 420: MFU spm. om at kommentere artiklen på TV Midtvests hjemmeside samt tv-indslag i TV Midtvest den 21. maj 2017 med overskriften Borgere i kamp mod kommunen: Systemet svigter de svageste https://www.tvmidtvest.dk/artikel/borgere-i-kamp-mod-kommunen-systemet-svigter-de-svageste, til børne- og socialministeren
målet, har taget initiativ til kvartalsvis opfølgning på omgjorte sager fra Ankestyrelsen,
hvilket falder fint i tråd med hensigten med danmarkskortet.
Endvidere har jeg med det formål at styrke kvaliteten i kommunernes sagsbehandling
igangsat et arbejde med at lave en handlingsplan, der på realistisk måde bidrager til at
løse problemet med de høje omgørelsesprocenter i Ankestyrelsen. En sådan hand-
lingsplan kan bl.a. indeholde initiativer omkring anvendelsen af Task forcen på handi-
capområdet og VISO og kompetenceudvikling af myndighedssagsbehandlere på han-
dicapområdet.
Jeg har på den baggrund på sigt en forventning om at se en nedgang i antallet af om-
gørelser i kommunerne generelt og specifikt i de kommuner, hvor problemet er størst.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2