Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 3125
Doknr.
478845
Dato
14-06-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 24. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 420 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 420:
Vil ministeren kommentere artiklen på TV Midtvests hjemmeside samt tv-indslag i TV
Midtvest den 21. maj 2017 med overskriften ”Borgere i kamp mod kommunen:
Syste-
met svigter de svageste”
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/borgere-i-kampmod-
kommunen-systemet-svigter-de-svageste?
Svar:
Jeg synes, det er bekymrende, når det - som anført i artiklen og tv-indslaget
–
er cirka
1/3 af alle klagesager i Midt- og Vestjylland, som sidste år blev omgjort i Ankestyrel-
sen. Omgørelsesprocenten på landsplan for klagesager på det sociale område ligger
desværre på et tilsvarende niveau.
Dette udgør et retssikkerhedsmæssigt problem for borgerne i forhold til tildeling af
hjælp. Alle borgere har således krav på at modtage den hjælp og støtte fra kommu-
nen, der modsvarer deres hjælpebehov, uden at det skal være nødvendigt at klage
forinden. Det skal nemlig ikke være sådan, at kun de ressourcestærke borgere, som
selv klager eller får hjælp dertil, tildeles den hjælp, som de efter loven har ret til. Også
de borgere, som ikke selv er i stand til at klage, eller som ikke har nogen til at hjælpe
sig, skal naturligvis have hjælp.
Endvidere styrker det ikke tilliden mellem borger og kommune, hvis borgeren oplever,
at kommunen giver et fejlagtigt afslag på hjælp og dermed sparer penge i den periode,
som det tager at rette op på fejlen. Noget sådant vil let kunne føre til spekulationer om,
hvorvidt kommunerne bevidst træffer grænsesøgende afgørelser ud fra økonomiske
hensyn, hvilket jeg ser som ret problematisk.
Jeg har derfor også et stort fokus på, om kommunerne sagsbehandler godt nok i før-
ste omgang, og jeg har taget initiativ til, at der hvert år offentliggøres danmarkskort, så
alle kan følge med i, hvor mange sager de enkelte kommuner får omgjort af Ankesty-
relsen på socialområdet. På den måde kan man som borger sammenligne kommu-
nerne, og den enkelte kommune kan også selv sammenligne sig med andre kommu-
ner.
Danmarkskortet skal bl.a. medvirke til, at kommuner, der har behov for det, tager initi-
ativer til at forbedre kvaliteten af deres sagsbehandling. I denne forbindelse har jeg
noteret mig, at den kommune, der er omtalt i artiklen og tv-indslaget nævnt i spørgs-