Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1765854_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017-2702
Doknr.
468214
Dato
03-06-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 19. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 411 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 411:
”Ministeren
bedes foretage en genberegning af svaret på spørgsmål nr. 178 (SOU,
alm. del), hvor det antages, at det alene er overførslerne - førtidspension, sygedag-
penge, og kontanthjælp
som refunderes med 80 pct., hvorimod øvrige overførsler
refunderes med gældende satser. De i spørgsmål 178 omtalte ændringer i udlignings-
systemet forudsættes gældende.”
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, jf. besvarelsen af spørgsmål 178, at i det gælden-
de tilskuds- og udligningssystem finansieres hovedparten af landsudligningen og hele
udligningstilskuddet til kommuner med højt strukturelt underskud af det kommunale
bloktilskud. Hvis udligningsprocenten i landsudligningen, som forudsat i spørgsmålet,
forhøjes til 88 pct., og refusionsprocenterne for førtidspension, sygedagpenge, og
kontanthjælp forhøjes til 80 pct., vil finansieringsbehovet til landsudligningen overstige
bloktilskuddets størrelse.
Det er forudsat i spørgsmålet, at den manglende finansiering kommer fra staten. Det
er på den baggrund i det vedlagte regneeksempel beregningsteknisk forudsat, at blok-
tilskuddet forhøjes, så det bliver stort nok til at finansiere landsudligningen ved det
forudsatte udligningsniveau og de forudsatte refusionsprocenter. Det vil i eksemplet
indebære en samlet forhøjelse af de kommunale indtægter og en tilsvarende forhøjel-
se af statens udgifter. I dette eksempel vil statens merudgifter til finansieringen være
ca. 12,5 mia. kr.
Det bemærkes, at statens merudgifter ville skulle finansieres gennem besparelser
andre steder.
Det skal derfor også understreges, at det skal betragtes som rent beregningstekniske
forudsætninger. I praksis fastsættes bloktilskuddet årligt med henblik på at sikre, at
kommunerne under ét har finansiering til de aftalte udgiftsrammer. Den forudsatte
forhøjelse af bloktilskuddet kan således ikke betragtes som et realistisk scenarie.
Beregningerne i den vedlagte tabel er, jf. besvarelsen af spørgsmål 178, baseret på
de kommunale udgifter og udligningssystemet for 2015.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om en genberegning af svaret på spørgsmål nr. 178 (SOU, alm. del), til økonomi- og indenrigsministeren
1765854_0002.png
Bilag:
Bilag 1:
Byrdefordelingsmæssig virkning af et udligningsniveau i landsudlignin-
gen på 88 pct. og en forhøjelse af refusionsprocenterne for førtidspen-
sion, sygedagpenge, og kontanthjælp til 80 pct. under de angivne be-
regningstekniske forudsætninger.
2