Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1688894_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. oktober 2016
Politikontoret
Anne Vibe Bengtsen
2016-0032/36-0024
2071847
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 411 (Alm. del), som Folketin-
gets Social- og Indenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. sep-
tember 2016.
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om at redegøre for, hvordan man i forbindelse vidnebeskyttelsesprogrammer, hvor vidner i straffesager i særlige tilfælde bliver tilbudt en helt ny identitet, inklusive et nyt CPR-nummer, håndterer den problemstilling, at et skifte af CPR-nummer indebærer et tab registrerede personlige data, f.eks. vigtige lægejournaloplysninger eller lignende, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 411 (Alm. del) fra Folketingets Social- og Indenrigsud-
valg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke redskaber politiet har
for at sikre personbeskyttelsen af mennesker, der lever under
særlig adressebeskyttelse. Herunder bedes ministeren redegøre
for, hvilke muligheder politiet har for at opretholde og admini-
strere et tilhold, der er givet til en person, der truer eller foru-
lemper f.eks. et familiemedlem, der (af samme årsag) har fået
særlig adressebeskyttelse. Spørgsmålet ønskes besvaret inden
social- og indenrigsministerens besvarelse af samrådsspørgs-
mål T og U.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at den særlige adresse-
beskyttelse udgør et blandt flere redskaber, som politiet efter
en konkret vurdering kan anvende som led i beskyttelsen af en
truet person.
Målgruppen for den særlige adressebeskyttelse er personer, der
udsættes for trusler mod deres person i forbindelse med æres-
relaterede eller samlivsrelaterede konflikter. Da sådanne kon-
flikter ofte er komplekse og nuancerede, vil det altid bero på en
konkret vurdering af sagens omstændigheder, hvilke foranstalt-
ninger der skal iværksættes som led i beskyttelsen af personen.
Politiets redskaber omfatter dels juridiske tiltag og dels vejled-
ning og anden støtte til offeret.
For så vidt angår de juridiske redskaber, kan der i disse sager
udstedes et tilhold, som forbyder gerningspersonen at opsøge
offeret ved personlig, mundtlig eller skriftlig henvendelse, eller
på anden måde kontakte eller følge efter vedkommende, så-
fremt betingelserne herfor i lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning (tilholdsloven) er opfyldt. Det vil herudover – hvis
det konkret er relevant – være muligt at benytte tilholdslovens
regler om opholdsforbud og bortvisning.
Politiet retsforfølger efter anmodning fra offeret, eller hvor al-
mene hensyn tilsiger det, forsætlige overtrædelser af et tilhold,
og disse straffes med bøde eller fængsel indtil to år, jf. tilholds-
lovens § 21.
Opretholdelse og administration af tilhold i sager, hvor ofrene
er tildelt særlig adressebeskyttelse, foretages som i øvrige til-
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om at redegøre for, hvordan man i forbindelse vidnebeskyttelsesprogrammer, hvor vidner i straffesager i særlige tilfælde bliver tilbudt en helt ny identitet, inklusive et nyt CPR-nummer, håndterer den problemstilling, at et skifte af CPR-nummer indebærer et tab registrerede personlige data, f.eks. vigtige lægejournaloplysninger eller lignende, til justitsministeren
holdssager efter retningslinjerne i afsnittet om tilholdssager i
Rigsadvokatens Meddelelse.
For så vidt angår vejledning af offeret, vil politiet i forbindelse
med tildelingen af særlig adressebeskyttelse ved en såkaldt sik-
kerhedsformaning vejlede offeret om de forholdsregler, som
den pågældende bør træffe med henblik på bedst muligt at vær-
ne om hemmeligholdelsen af den særligt beskyttede adresse og
af offerets generelle færden. Dette indebærer bl.a., at offeret
vejledes om ikke på f.eks. de sociale medier at tilkendegive,
hvor den pågældende opholder sig, eller hvilke sociale arran-
gementer pågældende deltager i.
Politiet bistår endvidere med vejledning vedrørende sikring af
hjemmet mod uønsket indtrængen.
Der kan endvidere ske udlevering af en alarmtelefon (over-
faldsalarm) til offeret, når dette vurderes at være nødvendigt.
Proceduren for anvendelsen af alarmtelefonen er, at offeret bæ-
rer den på sin person eller i sin nærhed, og at denne ved et en-
kelt tryk aktiverer forbindelsen til kontrolcentralen hos vagtfir-
maet G4S, som uden ophold underretter vagtcentralen i den
politikreds, hvori alarmen er aktiveret.”
2.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at ministeriet den 5. oktober
2016 har fremsat forslag nr. L 19 til lov om ændring af lov om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning (Strakstilhold) for Folketinget.
Lovforslaget har til formål at indføre mulighed for at meddele en foreløbig
afgørelse om tilhold (et såkaldt strakstilhold), som midlertidigt skal be-
skytte den forurettede og eventuelt medlemmer af forurettedes husstand,
indtil der af politidirektøren kan træffes en endelig afgørelse om tilhold el-
ler opholdsforbud.
Forslaget indebærer navnlig en lempelse af det almindelige mistankekrav
(”begrundet mistanke”) ved meddelelse af tilhold med henblik på at sikre
en hurtig beskyttelse af den forurettede. Det foreslås således, at et forelø-
bigt tilhold kan gives, hvis en person med rimelig grund er mistænkt for at
krænke en anden, der er bestemte grunde til at antage, at personen fortsat
vil krænke den anden, og den pågældende ikke har en rimelig interesse i at
kontakte den forurettede. Politidirektøren skal så vidt muligt senest 60 da-
ge efter forkyndelse af strakstilholdet træffe en endelig afgørelse angående
tilhold eller opholdsforbud.
3